Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: endokrinolog?

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

Standard endokrinolog?

Lurer på om jeg skal få time hos endokrinolog......
    Er ikke i form, og lavere stoffskifte enn noen gang....

Er det vits i? Eller burde jeg prøve fastlegen...?

Noen erfaringer?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: endokrinolog?

Jeg synes jo ikke du skal gi opp før du har forsøkt! Forbered deg ved å notere ned alle mulige ting du lurer på, ta med denne huskelappen.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
    Lurer på om jeg skal få time hos endokrinolog......
    Er ikke i form, og lavere stoffskifte enn noen gang....

Er det vits i? Eller burde jeg prøve fastlegen...?

Noen erfaringer?
    Hei Ingvild

Jeg ble etter eget ønske henvist til endokrinolog på UNN, en timen som viste seg rett og slett å være bortkastet. Endokrinologen så på blodprøvene og sa - "Du har jo ikke hypotyreose - du er jo velregulert." Jeg ble fullstendig "satt ut" for jeg hadde trodd endokrinologen skulle kunne ALT om stoffskiftet, og kunne gi gode råd og veiledning ettersom jeg nylig hadde fått diagnosen hypotyreose. Min fastlege sa på forhånd at det sannsynligvis ikke ville være noen hensikt for meg å møte en endokrinolog og senere har jeg hørt flere pasienter med lignende erfaringer som er misfornøyde.

Ofte har endokrinologer sitt spesialfelt innen diabetes og ikke innen stoffskiftet - (egentlig underlig ettersom diabetes og stoffskifteproblem ofte henger sammen....)

Så miin erfaring er av disse to alternativ er det fastlegen som kjenner meg best, og dermed kan vi samarbeide til beste for meg.
    I verste fall har faktisk pasienter opplevd at en endokrinolog har tatt medisinen i fra dem, noe som videre ble meldt til pasientens fastlege

Her på forumet mener faktisk Anisa at autoimmune stoffskiftepasienter burde henvises til immunolog.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jo flere autoimmune reaktioner, rettet mod et eller flere organer/væv - jo ringere kundskaber hos lægerne og jo mere famlen i blinde på diagnose- og behandlingssiden - er min iagttagelse (efterhånden). Jeg begynder derfor at tro, at det ikke er endokrinologer, men immunologer der burde arbejde med diagnoserne Hashimoto's og Graves. Fordi i virkeligheden er det, strengt taget ikke et hormon-problem, men autoimmunt - hvilket det lader til, ikke er endokrinologernes "kerneområde".
    Når ikke endokrinolog er spesialutdannet på stoffskiftet, hvem er det da man skal forvente kan alt og enda mer om stoffskifteproblem?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Når ikke endokrinolog er spesialutdannet på stoffskiftet, hvem er det da man skal forvente kan alt og enda mer om stoffskifteproblem?
    ... jo,men det er vel derfor, det er industrien og dens måleapparater, der er blevet vor skæbne?! Ingen mener at vide hvad de skal stille op med os ... Men jo da, sagde industrien, og så fik de lov ...

Dejligt fri for selvstændig tankegang er man så ... som læge. Aldrig som patient, hvis det skal gå godt, mener jeg.

Med hensyn til fastlæge og /eller endokrinolog, synes jeg, man må gå til den, som man selv mener sig bedst behandlet af. Og det vil sige, at samarbejder man godt med sin fastlæge og det går godt, så bliv dog endelig ved med det og lad endokrinologen tage sig af andre. Endokrinologen kan være second opinion - og en vigtig af slagsen - til dem, der ikke har en fastlæge, de samarbejder godt med (skift!) eller dem, der har en fastlæge, der ikke vover at skrive stofskiftemedicin ud og som føler sig på helt bar bund og farligt territorie. Sådan en har jeg ...

Så er det (heller ikke ) alle endokrinologer, der overhovedet er rigtigt kloge, men det er en anden snak. Man skal selvfølgelig hele tiden gå efter den og det bedste ... Og kan risikere at skulle skifte mange gange, før man ender det rigtige sted.

Nielsigne

Lignende tråder

1. Endokrinolog på Ahus
    Av Rafael i forumet Endokrinologer
    Svar: 2
    Siste melding: 07-12-07, 18:38
  2. Kan en endokrinolog
    Av janike i forumet Endokrinologer
    Svar: 17
    Siste melding: 20-09-07, 21:15
  3. Henvisning til endokrinolog
    Av Synne i forumet Endokrinologer