Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Du må skifte fastlege! Og kanskje skifte igjen - og igjen.
Det var hva jeg gjorde - av litt andre grunner enn deg.
Det var fastlege #4 (dvs hennes vikar) som på min forespørsel skrev ut resept + søknad om registreringsfritak.
Legen må gi en grunn for at du ikke kan bruke Levaxin (og ev Liothyronin).

Jeg var i 2008 hos privatpraktiserende (Oftebro), men han også skrev bare ut på syntetisk.
I mitt tilfelle så stemmer det ikke at man må gå til privatpraktiserende eller være økonomisk sterk for å komme seg over på thyroid.
Sterk overbevisning og foreberedelser (det enkle er ofte det beste; utskrift fra erfas hjemmeside for min del) det tror jeg er "must".
Men det er ikke riktig at vi skal tvinges til å søke land og strand for å finne en lege til slutt som skriver ut den medisinen enhver lege skulle skrevet ut, så lenge vi ber om det eller ikke får den ønskede responsen på Levaksin.
For mitt vedkommende vil en slik jakt på ny fastlege også bety noe økonomisk; jeg bor noen og tjue mil fra byer, og det koster og reise så langt. Både tid og penger, men ikke minst hvor utkjørt jeg blir hver gang jeg må ut og reise.

Jeg har diabetes 1 og er avhengig av insulin-sprøyter, men av en eller annen grunn (som visstnok mye mulig skyldes Levaksin) har jeg dårlig effekt av sprøytene. Ingen lege tvinger meg til å leve resten av livet med insulin som senker min livskvalitet, nei de skriver ut en annen medisin. Sånn skulle det selvsagt vært med Levaksin også! Men jeg har nå vært stoffskiftesyk i tre år, og jeg sitter enda med en eneste medisin for stoffskiftet, Levaksin, selv om det står i flere papirer at jeg går på for lav dose, siden kroppen min gir meg kraftige overdosesymptomer når dosen økes.

Når det gjelder hvorfor jeg ikke får annet enn Levaksin, så har jeg aldri fått noe skriftelig avslag; bare den overbærende fnysingen og forklaringen om at naturlig thyroid ikke er til å stole på, og at jeg ikke trenger noe annet enn T4.

Jeg synes det er flott at mange har funnet løsninger, enten med og skifte fastlege mange ganger eller investert penger i behandlinger hos privatleger eller klinikker, men det er ikke sånn det skal være!
Vi burde alle få den nødvendige medisin for og oppnå best mulig livskvalitet, når vi trenger det.

Rent samfunnsøkonomisk vil også bruk av naturthyroid som et alternativ til Levaksin kunne vise seg å være positivt; folk kan komme seg på føttene igjen, få et liv og komme tilbake til arbeidslivet mye kjappere.
Skal man gå i flere år og bli dårligere og dårligere pga et system som nekter oss rett behandling, er det heller ikke sikkert vi har motet og overskuddet til å lete etter en lege som ikke lattermildt fnyser vekk forespørselen om natur thyroid.....