Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
..

Loven er ikke lik for alle når det kreves at man har økonomi til og bruke privatleger/klinikker for og få adekvat behandling.

Ifølge pasientloven skal jeg vel selv få velge behandling, spesielt siden jeg er en av dem som ikke responderer godt nok på den kunstig fremstilte Levaksin?

Hvordan går jeg frem for og få skifte medisin?

Jeg er altså bare en av de svært mange stoffskiftesyke som lurer på hvordan fastleger og sykehusleger kan nekte oss en medisin som har vært brukt i lange tider med suksess, før et legemiddelfirma kom på at de kan lage en kunstig variant som inneholder kun et av stoffene som finnes i den naturlige thyroiden. Når vi da ikke blir bedre, så er det altså vår privatøkonomi som skal avgjøre om vi får hjelp eller ikke.

Setter stor pris på litt tips om hva jeg kan gjøre!
Du må skifte fastlege! Og kanskje skifte igjen - og igjen.
Det var hva jeg gjorde - av litt andre grunner enn deg.
Det var fastlege #4 (dvs hennes vikar) som på min forespørsel skrev ut resept + søknad om registreringsfritak.
Legen må gi en grunn for at du ikke kan bruke Levaxin (og ev Liothyronin).

Jeg var i 2008 hos privatpraktiserende (Oftebro), men han også skrev bare ut på syntetisk.
I mitt tilfelle så stemmer det ikke at man må gå til privatpraktiserende eller være økonomisk sterk for å komme seg over på thyroid.
Sterk overbevisning og foreberedelser (det enkle er ofte det beste; utskrift fra erfas hjemmeside for min del) det tror jeg er "must".