Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Utmattet..hva nå?
Hybrid View
-
28-10-11, 13:02 #1
Sv: Utmattet..hva nå?
Vil ikke endokrinologen "catche" dette?
-
28-10-11, 13:40 #2
Jeg aner det ikke. Men desværre er der mange eksempler herinde på ting og sager, der ikke er blevet fanget og burde være det. Nogle gange skifter folk læge / endo / klinik efter at have været herinde og have fået andres erfaring med på vejen, og så fortsætter de derfra. Eller det kan ske, folk får ideer til ting, de kan spørge lægen om - plage lægen med, evt.
- og så åbner det nye døre.
Man må sætte sig ind i alt muligt, er min erfaring. Det er mere eller mindre afgørende, at man gør det - nogle gange altafgørende. Læs fx om Buskhult her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11055
Det er nogle gange helt utroligt, hvad folk må finde sig i - men også utroligt, hvor flot der kæmpes!
-
28-10-11, 19:30 #3
Hmmm... har lest litt, og ser hva du sier. Jeg fikk Medrol for å slå ned stoffskiftet og brukte lang tid på å slutte med dem, men... Må lese mer når jeg er litt bedre form. Tenker jeg skal ta det opp med fastlegen når jeg skal dit neste torsdag. Skal ikke til endokrinolog før fredag om 14 dager. Det skader jo ikke å ta prøver, om det så skal være for å utelukke ting. Jeg har nå vært sykemeldt i 7 uker, og skjønner ikke hvordan jeg skal klare jobben min slik jeg har det nå. Mange bekymringer små...osv. Det er en helt annen side av saken som vel egentlig ikke hører hjemme her.
-
28-10-11, 20:05 #4
Sv: Utmattet.. hva nå?
Jeg vidste ikke, Medrol blev brugt til at slå stofskiftet ned - der, hvor jeg så det, blev det nævnt som et middel til binyrerne. Men jeg ser nu, at det kan være meget bredt i forhold til bare at skulle bruge noget binyrebarkhormon - hvis der er denne: http://www.netpatient.dk/solu-medrol.htm
Måske skulle du forsøge at poste nogle stofskiftetal her; der er nogle gange ret stor uenighed om, hvor 'fine' tal er i diverse prøver, og der er mange erfaringer og varianter herinde at trække på.
... hvis Medrol kan slå stofskiftet ned, samtidig med, at det støtter binyrerne, så kan det vel forklare, hvorfor man måske kan ryge ret langt ned i kulkælderen efter endt kur?
Binyrerne er meget vigtige - læs afgørende - for stofskiftet. Så selvom binyrerne har været i stand til at klare rutsjeturen bedre, end de ellers ville have gjort, så vil de vel reagere på, at støtten så forsvinder?
Som du kan se her http://www.netpatient.dk/acthtest.htm er Medrol endda et af de midler, som nævnes i forbindelse med behandling af morbus Addison http://www.morbus-addison.dk/mba-pri.htm
Bare en tanke. Og nu er det jo ikke sådan, at binyrerne kan klare sig uden stofskiftehormonerne ... men de kan klare det hele i et stykke tid, før de bliver trætte. Problemet er, at de så kan blive meget trætte - også hos mennesker, der ellers er raske /friske. Læs om binyrerne her på forummet - der er mange gode råd og erfaringer at hente
-
02-11-11, 18:07 #5
Sv: Utmattet.. hva nå?
Tusen takk for gode tips og råd
Skal lese meg opp på temaet. Det er absolutt verdt en diskusjon med legen.
Fikk telefon fra endokronologen i går. Stoffskiftet så greit ut, men senkningen hadde gått opp (har ikke fått tallene). Med tanke på form, vond hals (kjertelen vi alle kjenner godt til, vil jeg tro) osv var det vel ikke overraskende. Fikk beskjed om å begynne så smått med medrol igjen og slutte med levaxin. Nevnte også dette med binyrer og spurte om det ikke ville være en ide å teste de. I og med at jeg nå begynner med Medrol igjen, er det jo ikke vits akkurat nå, men hun var ikke fremmed for tanken, og jeg vil absolutt ta det opp igjen hvis formen blir dårligere neste gang jeg tas av Medrol. Hun skulle derimot be om kortisol-prøve fra de gamle blodprøvene. Det blir "spennende" å få resultatet neste gang jeg skal til henne.
-
02-11-11, 21:37 #6
Ja, så blir det jo spændende ... Men godt, at endokrinologen er med på, at det kan være værd at tjekke. Så mange triste historier om folk, der møder en mur, når de gerne vil have binyrerne undersøgt.
Så er det lige hvilken metode, din endo så vil bruge til formålet. Det er ikke ligegyldigt for resultatet, har jeg læst herinde. Spytprøver skulle funke bedre end blodprøver /syn-ach-ten-test.
Nielsigne
-
03-11-11, 06:42 #7
Problemet for de fleste av oss som har lave kortisoltall, er at vi er ikke i nærheten av å slå ut på en Synachentest. Den viser om du har Addison. De fleste av oss får ikke det. Men det er ganske fælt å ligge i bunnen av normalområdet, der hvor legene fortsatt pleier å fortelle deg at du er frisk og slett ikke trenger kortison. Problemet er at normalområdet favner for mye, etter min mening. Jeg tror mange kunne unngått lange perioder med sykemelding, muligens en ME diagnose, i verste fall uføretrygd om legene hadde vært mer oppmerksomme på binyrene.Spytprøver skulle funke bedre end blodprøver /syn-ach-ten-test.
Spyttprøve er det sannsynligvis beste, de kan du ta i ro og fred hjemme uten stress• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Jeg er utmattet til de grader. Kan dette komme av det lave stoffskiftet?
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 111Siste melding: 12-05-10, 13:08 -
Når dere er slitne eller utmattet...pga stoffskiftet
Av Marina73 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 4Siste melding: 26-04-08, 21:40

Svar med sitat

Bokmerker