Sitat Opprinnelig skrevet av macadamia79 Vis post
Takk for langt svar
Selv tak. Det var bemærkningen om at "Man må ta inn færre kalorier enn man bruker for å gå ned i vekt" der got me started... Men jeg er superglad for dit svar med detaljer om hvordan din kost er. Den er nemlig supergod, mener jeg og hvis du allerede gør meget i forvejen, kan det blive træls at lede efter madkilderne til flere aminosyrer. Du kunne måske søge på svenske sider efter gode aminosyre-coctails man kan indtage i kapsler eller som tabletter? Svenskere har virkelig mange kombinationer af aminosyrer, mens f.eks. i Danmark er de forbudt. Jeg selv bruger denne type med et par kapsler sammen med hvert måltid eller mellemmåltid, hver dag, fordi selv om jeg selv lidenskabelig "prædiker" om hvilken mad gavner bedst og mest, orker jeg langt fra selv leve op til det hver dag - så aminosyrer på kapsler er min personlig favorit. Når jeg ellers skal bruge proteinpulver til proteinensidige måltider, bruger jeg denne type. Den er mælkefri og min favorit blandt alle øvrige proteinpulvere.

Sitat Opprinnelig skrevet av macadamia79 Vis post
Jeg har tatt fritt-t3, fritt-t4, total-t4, reverse-t3 (samt dhea-s, aldosteron mm) så nå håper jeg bare jeg får svar på prøvene før jeg skal til endokrinolog i morgen... Jeg må ha en rT3 på 250 eller lavere forstår jeg (ifht fT3 på 5)
Ved du hvad? Du er nødt til at have tal på Total T3 dvs. tT3 før du kan beregne ratioen, fordi som skrevet på linket: Stopthethyroidmadness.com beskæftiger sig også med betydningen af T3/rT3 ratio for os med hypothyreose, men de begår en fejl når de beskriver udregningen af ratioen ved at dividere Frit T3 med Reverse T3. Hvis ratioen skal være korrekt beregnet, bør man anvende Total T3 idet Reverse T3 kan kun måles som total værdi. Der findes ikke noget der hedder Frit Reverse T3.

Jeg håber derfor at din læge er en guttermand og vil rekvirere et nyt sæt T3-prøver snarest: Total T3 og rT3. Såfremt det viser sig at din T3-ratio er for lav, da bliver den store opgave at overtale lægen til at "teste" Liothyronin. Hvis T3-ratioen er i orden og korrekt afbalanceret, er den faktisk vigtigere end at have "rette" værdier af FT3 alone, så selv uden at dit FT3 rammer loftet, kan du sagtens have det vidunderligt, selv med ellers lavere værdi af FT3. Jeg kender til syge af hypothyreose, hvis FT4 og FT3 faktisk lå pænt højt og alligevel havde de det rimeligt skidt, til deres og lægernes evig frustration. Når T3-ratioen var blevet bragt højere ved Liothyronin, blev de ret hurtigt bedre, så denne mulighed, mener jeg er værd at udforske fordi - som sagt - kan man sagtens have problemer med stofskiftet, uden at have en stofskiftesygdom.

Ellers ville det være et godt spørgsmål til endokrinologen om, hvorfor ligger alle dine øvrige (ud over thyreoidea) hormoner så relativt lavt? Du er kun 35 år gammel og det er noget for tidligt at have et så lavt hormonspejl som dit. Ellers må du selv læse dig op i det efterfølgende, fordi de ligger lavt i forhold til din alder. Det skal du ikke finde dig forever, så hellere spare op til privat ekspertise i Oslo. Det håber jeg du vil overveje, hvis alt andet slår fejl.