Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Standard Sv: Binyretretthet, blodprøver og en god lege?

Jeg fikk bare beskjed av legen at jeg hadde litt lavt stoffskifte, ikke hasimoto. Blodtrykket har jeg ikke målt på lenge, men det var 120/80 for noen år siden tror jeg, men blir veldig svimmel og svimer av, av og til når jeg reiser meg fort. Fritt tyroksin var da på 12 tsh 5,15. fritt tyroksin er nå oppe i 16 og jeg får ikke komme høyere sier legen, synes jeg har blitt verre etter at jeg startet behandling med levaxin, alternativet var å slutte sa legen, når jeg sa det ble han sur.
    Føler jeg står å stanger hodet i veggen, for legen skal ha mer kunnskap enn meg om dette, og vet ikke hvordan jeg kommer meg videre og hvilket blodprøver jeg skal mase om.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Du skal ikke "mase" på noget, Janis Selv hvis det lykkes med at mase denne gang, hvad nytter det, når lægen - i den grad - er analfabet på stofskifte? Er det rimeligt, at du bliver tvunget til at mase om lægehjælp, hver gang? Du bliver nødt til at finde en anden læge, med større respekt og viden om din sygdom. Du "får ikke komme høyere" end FT4 på 16? Er det fordi TSH må ikke blive lavere end det er nu? Det tror jeg og hvis du skal have en reel chance for at blive bedre, er du nødt til at skifte læge og gentage lægeskifte, til du ender hos en læge der ikke følger slavisk efter TSH. Det kan godt synes uoverkommeligt at følge mit råd, men du har faktisk ikke anden udvej.... "Sur" kan den læge tillade sig at være på sin hund, eller sin kone derhjemme, hvis hun lader ham! Det hører ingen steder hjemme, at en læge bliver sur på sin - i forvejen forpint patient!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    72

Tusen takk for støtten, dere har mer peiling enn legen iallefall.
    Jeg skal ta nye stoffskifteprøver neste uke igjen, er det noe spesielt jeg skal be de sjekke? (må vel mest sansynlig be legen sikkert)

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Hei!

Lenge siden innlegget ditt ser jeg, men du har alt for lavt jern (ferritin) - denne må mye opp! Din høye TIBC, lave E-MCH, E-MCV og E-MCHC bekrefter dette. Du får sikkert til svar at du har normale verdier, men har du stoffskifteproblemer må denne ligge mye høyere. Lave jernnivå gjør at du ikke får omsatt nok FT4 til FT3 som er det metabolske aktive stoffet kroppen bruker og må ha for å fungere. Også binyrefunksjonen er avhengig av bra jernnivå for å fungere, og dette kan føre til at du også får lavt kortisol om du er lav på jern. Morgenkortisolverdien din er ikke ille om du har ca samme referanseområde som der jeg tok prøvene (250-750).
    Stoffskifteproblemer kan forøvrig medføre malabsorpsjon av jern og lavere kroppstemperatur som igjen fører til at du produserer færre røde blodceller.

Lykke til!

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. Binyretretthet???
    Av Aud. i forumet Dagboker
    Svar: 12
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  3. Lege som behandler binyretretthet
    Av username i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 05-05-11, 08:24
  4. Er skillet mellom lege og alternativ lege eldgammel?
    Av Vigdis i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 0
    Siste melding: 06-11-10, 12:20
  5. Har jeg binyretretthet?
    Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 25-03-10, 10:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn