Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
Hei
Jeg ser at C-peptidnivået ditt er veldig høyt, det betyr at du er insulinresistent!
Normalområdet er i Norge er altfor høyt i forhold til andre land, og før var normalområdet opp til 700.
Ser at du spiser lavkarbo, og det er veldig bra, men kanskje du bør ha metformin også, en medisin som senker blodsukkeret ditt.
Å være insulinresistent vil si å være i faresonen for diabetes 2.

Jeg var veldig dårlig for 5 år siden, og legene fant ikke ut hva det var, før jeg henvendte meg til en Fedon Lindbergklinikk hvor de tolker blodprøvene på en annen måte.
Jeg har gått fra et C-peptidnivå fra ca 1200 til 430 nå på disse årene, etter å ha lagt om til lavkarbo, trene moderat og bruke metformin.

Jeg er ganske sikker på at plagene dine kommer av dette, så jeg ville ha kontaktet en slik klinikk som jo koster litt men vel verdt å få hjelp der.

Lykke til!
Takker for svar

Jeg gikk på metformin etter eget ønske (og masing pga C-Peptid på 850) i ett års tid på 3g om dagen, men det hadde liten virkning på verken blodsukker eller perioder med død-trøtthet, og jeg merket ikke noe forskjell da jeg kuttet ut. Var i ketose hele tiden, og metformin har mest effekt hvis man spiser "vanlig" mat. (Reduserer hepatisk glukoneogenesis) Blodsukkeret mitt er mellom 4 og 5 fastende, men er enig med deg i at det er et altfor høyt C-Peptid gitt min livsstil - hadde forventet noe i nedre del av referanseområdet. Jeg merker dog STOR forskjell på å være i ketose eller ei: ketogent kosthold er et absolutt must for meg, selv om det av og til skeies ut med litt økologisk frukt.

Ordnet endokrinolog privat, da var det jammen bare to uker å vente gitt, krysser fingrene for meg selv...