Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Hybrid View
-
17-01-11, 10:25 #1
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
tiwas: nesten ingen leger i Norge behandler binyretretthet. Unntaket er endel ikke-konvensjonelle leger. Men selv der er det flere som ikke nødvendigvis gir deg hormoner for å behandle binyrene. Jeg er redd det å gå til endokrinolog ikke vil hjelpe deg. Noen engelske eller amerikanske endoer har laget et skrift om at binyreproblemer ikke finnes. Det ligger ett eller annet sted på nett. Og er nok ganske symptomatisk for hvordan de tenker. Har du ikke Addison er det ikke noe galt med binyrene.
Sannsynligvis vil endoen ta en blodprøve av deg, han jeg var hos gjorde det. Deretter fikk jeg vite at binyrene var kjempefine. Det var de ikke. jeg ramlet sammet ett halvt år etter at jeg var hos endo. Spyttprøvene viste at jeg hadde veldig lave kortisol- og DHEA verdier.
Hva gjør du om du ikke får hjelp hos endo, eller ikke får komme til der? Det kan være lurt å ha en annen strategi også. De ikke-konvensjonelle legene kan ha sine sider de også. Men jeg tror, utfra at du er såpass sikker på at problemene dine er hormonelle, at var jeg deg, ville jeg tatt kontakt med en såkalt alternativ lege. Jeg tror du kan få bedre hjelp der. Mange er fornøyd med en lege på Heggeli Helhetsklinikk med initialer DS. Jeg har kun hatt en time, synes det er spinkelt å uttale meg masse om legen etter det.
Lykke til!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
17-01-11, 10:51 #2
Takk for tilbakemeldingen.
Jeg har lest litt om Heggeli, men det er ikke mulig for meg å ta meg tid og råd til å dra til et slik sted. Siden jeg jobber som konsulent koster det med flere tusen kroner å ta meg fri en dag fra jobben - i tillegg kommer reisekostnader og konsultasjon. Jeg må nok komme meg tilbake på T4/T3 først, og gjerne utrede for binyreproblemer om endokrinologen er med på notene. Om ikke kan jeg i det minste få stabilisert forbrenningen først og så eventuelt ta initiativet til Heggeli senere. Om jeg skulle bli kjempesyk og igjen bli sykmeldt for "utbrenthet" (*jeg* vet at det ikke var utbrenthet, men legen nekter...) får jeg i det minste støtte fra NAV ;)
-
17-01-11, 11:07 #3
Har du lest det som er skrevet om behandling av binyretretthet rundt omkring på forumet? Anisa har hatt noen innlegg som fokuserer på hva som danner grunnlaget for velfungerende binyrer. To stikkord jeg husker er c-vitaminer og salt. Kanskje du kan begynne i den enden? Dersom du er rimelig sikker, mener jeg? 1-2 gram c-vitamin daglig og å salte maten litt mer om smaken tilsier det er neppe skadelig uansett.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
17-01-11, 11:35 #4
Takk for tips.
Jeg spiser som regel alltid 1g vit c om dagen, og siden jeg spiser lav-karbo (og dermed har mindre væskeretensjon) prøver jeg å få i meg en pose (sånn liten pose, altså) med salt om dagen. Det gjør ingen forskjell :S
Jeg holder på å lese hele binyreforumet nå, forresten. Er det eneste jeg har orket å gjøre på jobben
-
17-01-11, 12:13 #5
Jeg tror ikke det er taktisk lurt å sende det brevet.
Som tidligere sagt er ikke binyretretthet noen anerkjent diagnose. Det du realistisk kan håpe på er å komme i gang med behandling for hypotyreosen og evt andre ting som legen faktisk vil behandle for. Binyrer kan du jo nevne, men ikke si for mye. Det er veldig lett å havne i hypokonderfella - når legen får inntrykk av at du er FOR opptatt av alt mulig rart som kan feile deg.
Hvis du sender et brev med sitater fra internett, spesielt noe som tyder på alternative kilder, kan du risikere å få legen mot deg bare av den grunn, og kaste bort mye dyrebar tid på "krangel" som ikke fremmer den behandlingen du tross alt kan få der.
Det minste du bør få ut av den timen er en blåstemplet diagnose på hypotyreose, og en resept på Levaxin, evt. andre medisiner. Da er du et stykke på vei bort fra der du er nå. Så får tiden vise hvor mye du får ut av den behandlingen. Om ikke det fungerer får du bare innstille deg på å oppsøke andre leger som er mer villig til å tenke på siden av det oppleste. Da kan du ta fram det brevet igjen. Akkurat nå er det feil addresat.
-
17-01-11, 12:43 #6
Jerene,
Godt poeng. Kanskje jeg bare skal ta med en liste baklommen i tilfelle han spør om hvilke spesifike ting som plager meg.
Ellers vet jeg at T4-verdiene mine ikke er så ille, men T3 er nesten fraværende...Tyroxin hjelper ikke i det hele tatt, så må ha liotyronin. Derfor jeg håper å kunne bli behandlet for binyreproblemer - ser ut som om det er det som er problemet.
-
17-01-11, 13:59 #7
Jeg vil ikke mene så mye om binyrer, for det har jeg ikke "forsket" så mye på. Men om T4 er høyt og T3 fraværende så skal det være litt rart om du ikke får liothyronin. Ta det veldig med ro i starten når du mistenker at det er binyreproblemer i tillegg til hypotyreosen, ikke bare sleng nedpå 20µg sånn uten videre.
Lignende tråder
-
Følgebrev til rekvisisjon til endokrinolog - synspunkter?
Av tiwas i forumet Breve til legenSvar: 20Siste melding: 20-01-11, 17:52 -
Time hos endokrinolog
Av millasin i forumet EndokrinologerSvar: 4Siste melding: 04-10-08, 12:06 -
Kan en endokrinolog
Av janike i forumet EndokrinologerSvar: 17Siste melding: 20-09-07, 21:15 -
Fikk tilsendt en rekvisisjon fra legen på blodprøver...
Av Godis i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 23-09-06, 17:25 -
Endokrinolog på Aker
Av elin* i forumet EndokrinologerSvar: 1Siste melding: 29-09-05, 17:28

Svar med sitat

Bokmerker