Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2011
    Meldinger
    1

Post tall er et overvurdert når det gjeller stoffskifte

Jeg står som et spørsmålstegn disse dagene. Det er lenge siden jeg har følt meg så frisk og rask som nå. Men likevel måles TSM svimmel lavt /høyt jeg er ikke sikker hvilket ord jeg skal bruke egenlig når jeg forteler om dette. Vanligvis måles det ca 3, men plutselig er det kommet i 94. Ja ….jeg sa 94 ikke 9,4. og ikke bare av en blodprøve heller to og den tredje var 82, og som jeg sa før. Jeg føler meg frisk, trenger ikke mer en 8 time søvn, spiser gott, hår negler, hud, avføring normal. Jeg har faktisk ikke følt meg så bra i mange år. ………Har dere hørt om slike tilfelle…… Legen er i sjokk vil øke levaxin dosen dobbelt. Han vil helst legge meg inn på sykehus. Men det hører jeg ikke på. Det hadde vært fint om noen kunne kommentere på dette.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: tall er et overvurdert når det gjeller stoffskifte

Hej

Har du ikke andre tal end tsh? Jeg tror, det ville give flere meldinger, hvis du kunne poste nogle ...

Jeg tænker på, om du føler dig frisk, fordi dine binyrer er trådt i karakter og knokler helt vildt - og om du så falder lige pludselig. Jeg kan jo ikke vide noget om det, men det skulle undre mig, om man virkelig kunne ha en tsh på 94, uden at der var noget galt med de andre tal, så jeg er nysgerrig ... Og tipper altså på det med binyrerne. Ved din læge noget om problemer med binyrerne? Indviklet område... Der er en del om det på forummet ... masser masser ... her: https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=binyrer

Måske genkender du noget et sted. Der er flere søgefunktioner, bl.a. en, der ligger øverst i hver tråd under 'trådverktøy'.

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: tall er et overvurdert når det gjeller stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av UnnGG Vis post
    Jeg står som et spørsmålstegn disse dagene. Det er lenge siden jeg har følt meg så frisk og rask som nå. Men likevel måles TSH svimmel lavt /høyt jeg er ikke sikker hvilket ord jeg skal bruke egenlig når jeg forteler om dette. Vanligvis måles det ca 3, men plutselig er det kommet i 94. Ja ….jeg sa 94 ikke 9,4. og ikke bare av en blodprøve heller to og den tredje var 82, og som jeg sa før. Jeg føler meg frisk, trenger ikke mer en 8 time søvn, spiser gott, hår negler, hud, avføring normal. Jeg har faktisk ikke følt meg så bra i mange år. ………Har dere hørt om slike tilfelle…… Legen er i sjokk vil øke levaxin dosen dobbelt. Han vil helst legge meg inn på sykehus. Men det hører jeg ikke på. Det hadde vært fint om noen kunne kommentere på dette.
    TSH på 94 eller 82 er højt. Du skriver at der bliver taget flere omgange af blodprøver. Hvilke blodprøver er taget? Ikke kun TSH, vel? Er der taget prøven TRAS også kaldet TSH-reseptor-antistoff eller tyreotropin-reseptor-antistoff? TRAS kan være TSH-stimulerende eller TSH-blokerende. Hvor der er TRAS kan man ikke stole på måling af TSH.

Alt dette kan man dog ikke begynde at vurdere uden resultater af andre prøver: TT4, TT3, FT4, FT3, anti-TPO, anti-TG og rT3. Det er dog ikke sikkert at en fastlæge overhovedet kan forstå behov for disse prøver, men uden dem er der ingen mulighed for, på forhånd at kunne udelukke det du ikke fejler. Under alle omstændigheder er et løbsk TSH-tal altid vigtigt at undersøge, om ikke andet så for at være på forkant og parat i tilfælde af, at det svinger den anden vej igen, hvilket kan forsøges at forebygge, når man ved hvad der foregår.

Det er set før, sjældent og mest hos folk uden forudgående hormonale problemer relateret til skjoldbruskkirtlen, at når stofskiftet falder dramatisk, kompenserer kroppen for det med overflow af adrenalin, der giver folk følelsen af "aldrig at have haft det så godt som nu", men effekten er kun midlertidig.

Uden flere oplysninger og uden resultater af andre prøver, udtaget i samme anledning (også for at se hvilke prøver ikke er taget), er det ikke muligt at kommentere videre på dit indlæg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Mye "freske" lab tall, spent på framtiden!
    Av Pluto i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 47
    Siste melding: 20-12-11, 23:51
  2. Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan tolke tall??
    Av Ellen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 18-06-06, 14:55

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn