Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Det lader til, at det netop er kroppens Reverse Triiodothyronine (rT3), der gør det så svært at tabe i vægt for mange mennesker. Det lader også til, at foruden de akute "farer", der får kroppen til at reagere med at danne overskud af Reverse Triiodothyronine (rT3) - synes der også at være en arvelig tendens til vedvarende dannelse af Reverse Triiodothyronine (rT3) i bestemte slægter. Man kan forestile sig, at hvis en slægt har igennem flere slægtsled overlevet forskellige livstruende forhold - at denne slægt har udviklet en mutation, der netop fremmer dannelsen af Reverse Triiodothyronine (rT3) som værende "naturligt" for netop denne slægt.... hvilket så resulteter i, at medlemmer af denne slægt reager hurtigere på selv mindre "farer" i deres nærmiljø eller helbred, hvor selv en almindelig infektion på et "uheldigt" tidspunkt, eller netop en hård lavkalorie-diæt, eller overforbrug af hurtige kulhydrater = hyppige blodsukkerfald, eller overbelastende, hensynsløs træning m.v. kan udløse rT3-genet og fra da af fortsætter kroppen med at beskytte sig, selv uden at der er noget at beskytte sig imod og selv om f.eks. slankekuren er opgivet eller bare ophørt..... stiger vægten fortsat til den igen befinder sig hvor det "plejer" eller lidt højere endda. Dvs. der hvor kroppen igen bliver "tryg".
Er faldet over et "nødråb" til Hjerteforeningens brevkasse:

"Jeg er en kvinde på 55 år, der er lidt overvægtig. Jeg vil gerne tabe mig ca. 10 kg. Men det er svært, for min mand har haft blodpropper i hjertet, og han har fået en by-pass operation, og vi lever derfor på en kolesterol- og fedtfattig kost. Mit eget kolesteroltal er lidt for højt, og selvom jeg er i behandling kan jeg ikke få det ned. Jeg er desuden i behandling for forhøjet blodtryk.

Om morgenen spiser jeg 1 skive rugbrød med en skive 6 % ost og drikker kaffe uden sukker og fløde. Til frokost får jeg en hjemmebagt grovbolle og ca. 400 g råkost. Om aftenen ca. 125 g. kød, der aldrig er stegt i fedtstof og ca. 400 g grønsager. Jeg spiser gulerødder og 2-3 stk. frugt til mellemmåltid. Jeg er uddannet økonoma, så jeg har regnet mit daglige kalorieindtag ud, og det er mellem 1000 og 1200 kcal. Jeg svømmer en halv time to gange om ugen, og jeg går en halv time to gange om ugen.

Hvorfor kan jeg ikke tabe mig? Kan det være på grund af min overgangsalder, eller kan jeg have for lavt stofskifte? Kan jeg ændre i min kost, eller er der andre ændringer, der kan hjælpe mig? Jeg har spist og levet på denne måde de sidste to år."

Hmm... hvis hun ikke har udviklet lavt stofskifte endnu, kan det sagtens nå at ske hvis hun bliver ved med at leve så skjoldbruskkirtel-fjendtligt, som hun beskriver deres levevis. Den fedtfattige kost tvinger kroppen til at overproducere kolesterol til dækning af kroppens behov for hormon-råstof-base, når det nu ikke kommer ind med kosten. Endda når alle kroppens hormoner kommer ud af balance og direkte falder som følge af overgangsalderen! Man kan næsten ikke mishandle sin krop mere.... Desuden er det kun spørgsmål om tid, før denne lavkaloriekost får kroppen til at stenge ned for skjoldbruskkirtlen helt eller delvis.

Hjerteforeningens "ekspert" svarer bl.a.

Uden at have beregnet din kost ser den absolut fedt- og energifattig ud, og det er et stort plus, at du er god til at spise frugt og grønt. Ud fra din plan kan jeg ikke umiddelbart vurdere, om du får tilstrækkeligt med essentielle fedtsyrer, og om du får kalk nok enten via mælk eller kalktilskud. Hvad drikker du og hvor meget, spiser du fisk, nyder du indimellem alkohol, chokolade, kage o.l., er der forskel på hverdag og weekend osv.? En kostoversigt for en enkelt dag kan sjældent give et entydigt billede af virkeligheden. Og heldigvis, for så ville kosten bl.a. savne variation.
Variation? Hvor meget variation kan man opnå med 1000 kalorier til rådighed? Begrebet "variation" forudsætter en sammensætning af kosten, så den rummer alle næringsmidler, også dem, hvis selv en lille mængde er kalorierig. Dvs. lidt fedt til stegning, lidt smør til brødet, lidt fløde i suppen eller lidt olivenolie i salaten kan hurtigt "opbruge" en tredje del eller halvdelen af det daglige kalorieindtag. Og hvad med proteiner? Protein er også et højkalorie næringsmiddel og dermed tilføjes endnu flere kalorier kalorieregnskabet.... Hvad er der så tilbage af plads til "variation" af kosten? Ikke meget, medmindre man (som kvinden) i realiteten spiser for næringsfattigt og for lidt til at opretholde kroppens hormoner og kroppens funktioner.... De billigste kalorier i lavkaloriekost er de halvtomme kalorier, der giver så ringe en energimængde (eller brænder for hurtigt ud), at selv de beskedne næringsstoffer, der måtte forefindes i kvindens kost, har kroppen ikke energi nok til at kunne nyttigøre.

Mit bedste råd til dig er at skrive ned, hvad du spiser og drikker i 14 dage i træk. Dagene skal ikke vælges særligt ud. Brug en A4 side til hver dag. Efter 14 dage lægger du alle siderne på spisebordet. Kig dem kritisk igennem, måske kan du finde svaret der. Hvis ikke vil jeg anbefale, at du går til lægen. Det er en god idé at tage kost-registreringen med. Lægen kan evt. henvise dig til en klinisk diætist på baggrund af dit forhøjede kolesterol og dit ønske om vægttab.
Ingen læge eller diætist kan nytte her, hvor kvinden i forvejen lever så næringsfattigt og energifattigt, at kroppen har måttet reagere med "rT3-sparemodus" og der findes ikke den magt i hele den ganske verden, der kan få kroppen til at opgive sit "selvforsvar" så længe mængden af tilført næring og energi er så ringe. Fortsætter disse mennesker med denne nærings- og energifattig kost længe nok, vil rT3-administrationen overgå til kronisk tilstand, nærmest uigendrivelig igen, som det er sket med yours truly efter mange år (ca. 18!) på 800-1000 kcal/dag.

Hjerteforeningens Rådgivningscentre tilbyder også vejledning af en diætist. For medlemmer er prisen 150 kroner pr. time. Rådgivningscentrene tilbyder også 10 ugers slankehold. Du kan læse mere på vores hjemmeside under Rådgivningscentrene.
Ja, ja... slankehold. Med den slags patienforeninger får bedemænd kronede dage. Og medicinalindustrien kommer til at tjene endnu mere for deres statiner.

Endelig kan du vælge at tilmelde dig et slankehold i lokalområdet. Ofte viser det sig, at den støtte, man opnår i en gruppe, øger motivationen og glæden ved kostændringen, og så falder vægten.
Hmm... er de tungnemme derinde eller hva`? Brevskriveren har allerede omlagt kosten i 2 år og er motiveret (mandens sygdom, hvor forkert denne omlægning end er, når det kommer til stykket, da hverken fedtfattigt og lavkalorie-kost kan gøre mandens og hans kones helbred bedre, snarere værre.)