CK er nedbrutte muskelfibre.
Det er et uttrykk for hvor sterk den katabole prosess er i muskler.
Innen idretten brukes målingen som en slags monitor, både for å finne ut når man er restituert og om man nærmer seg overtrening.

Om CK er en nyttig måling for oss ?
Min egen erfaring er at det ikke har åpnet noen aha i mitt tilfelle, men jeg har nok heller ikke tenkt resultatet i sammenheng med min stoffskiftesituasjon. De fleste målingene mine var jo før behandlingsstart med Levaxin, men også noen etter.
Har aldri hatt røde kryss i margen, men jeg har helelr aldri orket å trene når jeg ikke har følt meg i form.
Det kan jo hende at de røde kryss hadde kommet om jeg hadde trosset kroppens signaler.

Jeg tenker også på de gangene jeg prøvde å slutte med Levaxin - hva CK var da skulle jeg gjerne visst.
For jeg er usikker - CK måler jo den katabole prosess i muskler (det er iallfall hva jeg altid har lært at den gjør) og når stoffskiftet er lavt tilsier det jo at all aktivitet er lavere. Jeg tenker særlig den anabole prosess, men den katabole er også en prosess som settes igang av spesielle prosesser i muskler under arbeid.
Med min relativt gamle viten, vil jeg tro at også den katabole prosess svekkes under lavt stoffskifte - som jo vil føre til lav/normal CK.
Det aller viktigste katabole hormonet er jo cortisol - og dette er det jo (normalt) lavere konsentrasjoner av ved lavt stoffskifte.

Så må jeg jo si at dette er spontane tanker her og nå - jeg må lese meg opp på dette !