Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Atrofi af skjoldbruskkirtlen pga. thyroid-mediciner?

Intressant tema dette.
    Når vi snakker om hypothyreose som ikke er skapt av kjertelsykdom kommer man over i et område som det fra lagelig hold ikke teller mer enn 10% av behandlede tilfeller av lavt stoffskifte.
    For meg er det helt klart at tallet er større. Bare tenk alle diffrensialdiagnosene og alle som ikke får noen diagnose. Hvis man så skal innlemme flere godt kjente sykdomstilstander så begynner det å bli mange.
    Jeg syns jo også vi ser mange her på forum med uavklarte tilstander og blodprøver som legene ikke klarer å tolke.

En hovedinndeling av de innvolverte deler i produksjon av stoffskiftehormoner er gjerne sentral og primær, hvor sentral er det styrede og primær er det produserende -organ.
    Det sentrale avføler mengden stoffskiftehormoner i blodet og styrer så primærproduksjonen ved hjelp av å regulere mengden TSH.

TSH er også et anabolt stoff - det regulerer jo kjertelens tilgang på jod, men også kjertlens størrelse.
    Hvis så systemet ikke lenger klarer å produsere nok TSH vil kjertelens produksjon synke. Paienten vil ike få sin vante dose stoffskiftehormoner, og en blodprøve vil vise en TSH i normalområdet - og jo dårligere systemet er, jo bedre vil TSH-verdien isolert sett tolkes til å være. fT4 vil være sunket fra sin normalsituasjon, kanskje til mitt i legens normalområde.
    Og pasienten blir oppgitt over nok en blodprøve som er helt fin !

Så hva er den begrensende faktor i det sentrale system ?
    Hvis det kan være noen av de kjente forekommende sykdommer og tilstander er det jo meget intressant.
    Alle som kan si de har "hypothyreose uten antistoffer" kan muligens komme i denne gruppen.

Så bare en nyanse.....
    Kjertlens størrelse varierer med TSH - og med antistoffer som også kan få den til å vokse.
    Når TSH mangler, er det naturlig at kjertlen blir mindre.
    Atrofi er noe annet - det er når kroppen fjerner døde ubrukelige celler.
    Når disse fjernes i kjertlen blir den jo også mindre, og forskjellen er ikke følbar. Man må ty til mikroskopering av biopsier.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Atrofi af skjoldbruskkirtlen pga. thyroid-mediciner?

Tak, men spørgsmål var et andet. Savner fortsat en konkret kommentar til kildehenvisninger i min trådstart, n`Finn. Hvordan kan det være, at du er så uenig med Thierry Hertoghe og resten af International Hormone Society (IHS) Det er jo disse endokrinologer, der hver dag kæmper en sej kamp for opgivet thyreoideapatienterne som du og jeg. Uden dem ville behandling med Thyroid i Europa være en sjældenhed. Jeg tror ikke, at der på nogen måde kommer en skadelig vildledning fra deres hånd.
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Når TSH mangler, er det naturlig at kjertlen blir mindre.
    Atrofi er noe annet - det er når kroppen fjerner døde ubrukelige celler.
    Ikke helt korrekt... Atrofi dækker over to principielt forskellige begreber. Både faldende celletal, og svind i cellemasse - kombinationer er også muligt.

Tab af cellemasse er fx det der sker, når muskler svinder under langvarig sygdom, eller fedtceller skrumper ved slankekur/sult. Der er det samme antal celler i det enkelte organ, men de enkelte celler er blevet betragteligt mindre. På dette punkt, er atrofi i modsætning til hypertrofi.

Tab af celler, ses fx i tarmen, under langvarig underernæring. Der bliver ikke nydannet celler, når de gamle dør, derfor falder antallet af celler. Atrofi modsvarer her hyperplasi (vækst i celleantallet).

Atrofi, i form af faldende celletal, dækker over begreberne nekrose, der dækker over patologisk celledød, eller apoptose der er naturlig og styret celledød.

Hvis atrofien er sygelig kan de danske udtryk (vægt-)svind, svindsot eller tæring anvendes synonymt.

Atrofi (fra græsk ἀτροφία, atrophia, "afmagring") er et lægeligt udtryk som betegner svind af væv, legeme eller organ. Årsagen til denne tilstand kan være normal fysiologisk udvikling, mangelfuld ernæringstilstand, nedsat brug eller alderdom. Wiki
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Atrofi af skjoldbruskkirtlen pga. thyroid-mediciner?
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 16
    Siste melding: 01-01-12, 20:23
  2. Bortgjemte artikler om forskning i Thyroid USP mediciner
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 10
    Siste melding: 14-11-10, 11:05

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder