Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Thumbs down Hvordan legemiddelindustrien går fram og "går over lik" for å selge sine produkt

Dr. John Rengen Virapen worked 35 years for Eli Lilly & Co as an executive. He now speaks out on the many crimes Big Pharma was and is responsible for and he himself also participated in. Unfortunately, many of its crimes go passed public awareness as it enjoys the unethical protection from its big allies, the mainstream media, the FDA and governments.
    Se videoene på i alt 4 deler av foredraget til John R. Virapen og gjør opp din egen mening. John Virapen var tidligere salgsagent i Eli Lilly. Nå reiser han rundt og holder foredrag for å fortelle hvordan legemiddelindustrien går fram og "går over lik" for å selge sine produkt

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: Hvordan legemiddelindustrien går fram og "går over lik" for å selge sine produkt

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Se videoene på i alt 4 deler av foredraget til John R. Virapen og gjør opp din egen mening. John Virapen var tidligere salgsagent i Eli Lilly. Nå reiser han rundt og holder foredrag for å fortelle hvordan legemiddelindustrien går fram og "går over lik" for å selge sine produkt

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hvordan legemiddelindustrien går fram og "går over lik" for å selge sine produkt

John le Carré skrev for noen år siden en bok som heter "Den evige gartner" på norsk. Den handler om hvor kynisk legemiddelindustrien kan være. Utgangspunktet er en sann historie, med drap og misbruk av uskyldige, fattige mennekser som trenger penge rog blir prøvekaniner. Den er filmet
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    John le Carré skrev for noen år siden en bok som heter "Den evige gartner" på norsk. Den handler om hvor kynisk legemiddelindustrien kan være. Utgangspunktet er en sann historie, med drap og misbruk av uskyldige, fattige mennekser som trenger penge rog blir prøvekaniner. Den er filmet
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Hvordan legemiddelindustrien går fram og "går over lik" for å selge sine produkt

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    John le Carré skrev for noen år siden en bok som heter "Den evige gartner" på norsk. Den handler om hvor kynisk legemiddelindustrien kan være.
    Utgangspunktet er en sann historie, med drap og misbruk av uskyldige, fattige mennekser som trenger penge rog blir prøvekaniner. Den er filmet
    Har sett filmen

Det er registrert at Legemiddel industrien er den mest lønnsomme bransje i hele verden:
    http://webcache.googleusercontent.co...DUSTRI&ct=clnk

"På verdensbasis er legemiddelomsetningen regnet i produsentpriser anslått til ca. 236 mrd. US $ i 1995 (International Medical Statistics (IMS), 1996, se også kapittel 3).
    Omsetningen på det norske markedet utgjør dermed ca. 2,9 promille av det totale salget av legemidler på verdensbasis (1 US $ = 6,50 NOK).

Legemiddelindustrien i Norge
    Norsk legemiddelindustri består av rundt 15 bedrifter som er forholdsvis små på verdensmarkedet. Selskapene omsatte for til sammen 11,7 mrd. kroner.
    De 5 største norske farmasiselskapene sysselsatte i 1995 til sammen 8 670 personer, hvorav ca. 2 600 i Norge.
    Industrien domineres av produsenter av generiske preparater, såkalte synonympreparater, som hovedsakelig produserer for hjemmemarkedet.
    Likevel hevder enkelte selskaper seg internasjonalt innenfor visse områder, deriblant Nycomed og Alpharma og i den senere tid Dynals Ugelstadkuler,
    som etterhvert har fått et bredt anvendelsesområde.
    Store multinasjonale selskaper står for hoveddelen av omsetningen i Norge og hadde til sammen ca. 85 pst. andel av markedet, målt etter omsetning.
    Selskapene har bare en liten del av produksjonsvirksomheten i Norge.

Legemiddelindustriens inntjening
    Legemiddelindustriens inntjening har vært og er høy.
    Avkastningen og fortjenestemarginene i denne bransjen er blant de høyeste som observeres for næringsvirksomhet.
    Det amerikanske økonomiske tidsskriftet FORTUNE gjør hvert år en sammenstilling av resultatene for de største selskapene i ulike bransjer.
    Tabell 6.2 viser bl.a. fortjenestegraden (fortjeneste i prosent av omsetning) for de 500 største selskaper i verden.
    Av disse 500 tilhører hele 10 selskaper den farmasøytiske industri i 1994.
    Medianverdien i fordelingen av fortjenestegrad for disse 10 farmasøytiske selskapene var i 1994 15,1 pst.,
    og tabellen viser at denne fortjenestegraden var klart mye høyere enn fortjenestegraden i noen av de andre 500 største selskapene i verden.
    Den farmasøytiske industrien var således den klart mest lønnsomme industrien målt ved fortjenestegrad.
    Denne relative posisjonen i det internasjonale fortjenestebildet har den farmasøytiske industrien hatt i mange år.

Også lønnsomheten i norsk legemiddelindustri har vært gjennomgående høy, men synkende de siste årene, til tross for økt omsetning.
    I perioden 1993 til 1995 har totalrentabiliteten sunket med om lag 35 pst. og egenkapitalandelen med om lag 37 pst.
    Denne reduksjonen i lønnsomhet har funnet sted i en periode der lønnsomheten og soliditeten i andre deler av norsk industri gjennomgående har økt.
    Flere faktorer kan forklare dette.
    En av de viktigste er at inntjeningen for norsk industri i utenlandske markeder har gått ned på grunn av at de har oppnådd lavere priser på sine produkter.
    Forhold i andre land, spesielt i USA, er en vesentlig forklaringsfaktor bak den reduserte inntjeningen i Norge."

..det er ukjent for meg at regjering eller storting har opprettet en kommisjon eller utvalg for å kartlegge hva og hvorfor denne industrien bare vokser -
    hvis den var effektiv / virksom så skulle jo denne bransjen gjort seg selv overflødig over tid Dette er vel hva man kan kalle "et levende paradoks"..

pssst: denne info er fra 1997. Den som vil kan jo gjette og/eller søke på nettet om fortjenestekurven for denne INDUSTRIEN har gått ned de siste 10 - 15 åra.

Dessuten:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    "I følge Ph.D Gary Null kan det skille flere 100.000% (hundretusen prosent) mellom produksjonspris og utsalgspris.
    Eksempelvis koster det, i følge Gary Null, legemiddelprodusenten 11 cents å lage 200 tabletter av merket Prozac,
    mens forbrukeren i USA betaler $247,47 for de samme tablettene, hvilket gir en ”mark up” (forskjell mellom kostpris og utsalgspris) på 224.973%.
    Kan dere forestille dere hva legemiddelprodusentene tjener på en syk befolkning? Neppe.
    På den annen side kan vi kanskje begynne å forestille oss hva vi kan gjøre for menneskeheten
    ved å fortelle sannheten om deres produkter og å gjøre dem unyttige."

Dere blir vel ikke overrasket over at Gary Null – av pillefabrikkeierne og deres tilhengere –
    blir sett på som tvilsom og suspekt av skolemedisinerne og deres konspiratører?

Søk gjerne på Gary Null og/eller les mer her: http://www.rettsnorge.no/artikler/20...9_Julegave.htm
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

http://www.telegraph.co.uk/health/he...a-quarter.html

"Avandia", et legemiddel som øker insulinfølsomheten for diabetikere øker dramatisk forekomst av hjerteinfarkt og dødsfall. Dr.Oz (lege med amerikansk talkshow), sier legemiddelprodusenten VISSTE om denne bivirkningen før de slapp preparatet på markedet, og at 100 000 av hjerteinfarkt i USA, med tusenvis av dødsfall har skjedd pga Avandia. Hans råd er å aldri gå for nye medisiner, men gå for gamle, mer utprøvde typer der de finnes...

En SKITTEN industri, som dreper!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: Hvordan legemiddelindustrien går fram og "går over lik" for å selge sine produkt

Lægemiddelindustrien ville aldrig har klaret at sælge nok, hvis det ikke var for læger. Læs her et eksempel på en patient, hvis psoriasissygdom i kroppens væv har gjort vedkommende depressiv, oven i den fysiske sygdom. Indlægget er klippet fra et forum jeg ikke linker til (af hensyn til brugeren), men som jeg har tilladelse til at citere fra.

Jeg har svær depression og fysiske problemer i form af bygnings fejl og psoriasis i senerne.. Det gør at jeg har haft fået:

600mg Ibumetin Retard x2dgl
    500mg panodil x 2. 3xdgl.
    150mg venlafaxin morgen
    75mg venlafaxin aften
    75mg Seruquel inden natten- stiger til 100 mg idag.

men nu er taget ud af Ibumetinen for lidt over en måned siden og er kommet over på at få Lyrica istedet. så får 75mg Lyrica morgen og aften istedet for ibumetin...

Jeg har siden jeg startede på Lyrica begyndt faktisk at få det værre psykisk igen.. Det var ellers blevet mere stabilt... Men jeg har extrem hovedpine rigtig meget.. det strammer ved mine øjne og det dunker meget i hovedet som om jeg føler jeg kan hører min puls banke løs, jeg føler min krop stresser og når jeg ligger og lukker øjne ser jeg ofte tusinde tanker jeg prøver på at fange men ikke kan holde fast på.. Det hele kører bare rundt og rundt...

Jeg har fået endnu flere nætter hvor jeg virkelig bader i sved, end jeg havde i forvejen.. Det blevet næsten hver nat nu. Jeg tager ALT personligt og er begyndt at føle mig grim og hadet osv igen... Jeg har taget 4kg mere på.. Har nu taget i alt på lidt over et år ca 25kg på.. Er nu idag ramt vægten hvor mit BMI siger 30.0= Kraftig overvægtig..

Har ALTID førhen været en tynd pige der brugte str 36/38 høj og slank.. Men det har pillerne ødelagt for mig... Efter jeg startede på Lyrica er min mave blevet et stort hul.. Jeg er konstant sulten.. virkelig.. det ulideligt.. en stor kamp... Jeg har fået besvær med sure opstød og trykken mellem ribbenene hvor jeg må kaste op for at det ikke sidder oppe i halsen og trykker..

Jeg har været ved lægen og få Lancaprsol(staves) - mod mavesår.. det skal jeg prøve 14 dage, ellers skal jeg ha kikkert undersøgelse.. Lægen mente det var de lyrica der kunne gøre det??? Jeg er Så fortvivlet...

Jeg ringede til psykiateren i starten af ugen og blev sat op i seruquel så jeg skal stige fra 50-100 mg over nogle dage, for at se om jeg kan få noget mere nattesøvn og fungere bedre, men jeg skal ringe igen hvis det ikke hjælper...

Jeg har længe haft tanken om at trappe ud af venlafaxinen men psykisk har jeg det så dårligt at jeg er bange for alle mine selvmordstanker bare strømmer til mig igen hvis jeg gør det... Men har så inderligt lyst fordi jeg ikke kan holde det her ud længere.. og slet ikke holde ud at have så høj vægtstigning!! Det ulideligt... Men de bivirkninger i beskriver ved at seponere venlafaxinen er også bare skide skræmmende... og hvad skal jeg så tage??

Jeg har prøvet nogle andre piller i et par dage der startede med V men der blev jeg så syg og psykisk langt nede at jeg var tæt på en indlæggelse- men min søster kom og passede mig istedet og passede vores søn- min kæreste var nød til at arbejde...

Så jeg ved ikke om jeg tør komme ud af venlafaxinen heller.. og om stigning i seruquel evt kan opveje det... Synes bare snart det ved at være nok..

Jeg lever ikke et rimeligt liv.. Jeg overlever kun.. og har kun få dage om ugen jeg har det godt og kan magte min dreng og andre mere end en time eller to... Jeg vil meget gerne høre hvad i tænker omkring det?? og hvad i ville overveje at stille op??

Min psykiater ved vist ikke jeg er på lyrica smertestillende, da det er en smertelæge jeg lige har haft gået hos der satte mig på dem... Smertelægen ved dog godt jeg får venlafaxin osv....

Men jeg vil ringe til psykiateren og spørge ham til råds igen mandag.. Så må han hjælpe med om jeg skal ha fat i smertelægen igen og ha noget andet smertestillende, eller om vi skal ændre på mine depressions piller.. Jeg kæmper bare virkelig med mit hoved.. Det er så træt og føler tungt og overbelastet hele tiden .. jeg sover og sover.. igår sov jeg efter min søn kom i skole og til halv fire hvor han kom hjem og idag da han kom i skole lagde jeg mig og sov til halv tre- begge dage afbrudt af telefonen der ringede, marerit osv..men jeg kan bare ikke vågne rigtigt op..

Idag handlede jeg hurtigt i bilka og hurtigt i netto med min mor og det nok til at jeg igen nu ligger og er is kold og fryser men hovedet brænder og kan ikke slappe af lige meget om jeg ligger mig under dynen med lukket eller åbne øjne, så føles det hele anstrengende.. og når nogen snakker til mig orker jeg faktisk ærlig talt ikke svare og føre en samtale.. ønsker bare alle holder mund og ikke larmer på nogen måde.., hver en lille larm som en tallerken der bliver sat på plads lyder ti gange værre i mit hoved...

Jeg har ingen mulighed for at lade mig indlægge da det mig der får min søn op og i skole osv.. Det har kæresten ikke mulighed for med hans arbejde som selvstændig hvor han har extrem travlt og lige fået en ny ansat... en i løntilskud så det kræver meget af ham da det første gang osv...

Så jeg er nød til at klare mig herhjemme og være mor og få min søn i skole osv... selvom jeg render som en zombie om morgenen og det bare kører på rutinen for jeg er der faktisk ikke helt rigtigt føler jeg... nogle morgener når jeg ikke har sovet mere end 3-4 timer max er jeg så træt og føler mig halv fuld når jeg render rundt og laver morgenmad osv til ham... Det godt nok hårdt.. For jeg får også bare så dårlig samvittighed over ikke at være til stede og kunne hygge med ham og ikke kunne kører ham i skole eller følge ham til bussen nogle af dagene hvor det værst...

Men synes det svært at vide hvad jeg kan gøre og tør gøre osv.... og svært at vide hvem der skal hjælpe når der både er læge, smertelæge og psykiater indeover medicinen på hver sin måde... Undskyld det lange svar... det bare sådan jeg kunne beskrive det bedst...

Mig bekendt var denne stakkel ikke psykisk syg før hun blev syg af en fysisk sygdom, men hun er psykisk syg nu. Et klassisk eksempel på en "pille-invalid" som i årevis gnasker piller uden at blive bedre....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Ser nå at kilden ikke kommer direkte fram i linken jeg la inn - infoen er hentet fra Helse- og omsorgsdepartementets nettside:
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=140765

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post

Det er registrert at Legemiddel industrien er den mest lønnsomme bransje i hele verden:
    http://webcache.googleusercontent.co...DUSTRI&ct=clnk

"På verdensbasis er legemiddelomsetningen regnet i produsentpriser anslått til ca. 236 mrd. US $ i 1995 (International Medical Statistics (IMS), 1996, se også kapittel 3).
    Omsetningen på det norske markedet utgjør dermed ca. 2,9 promille av det totale salget av legemidler på verdensbasis (1 US $ = 6,50 NOK).

Legemiddelindustrien i Norge
    Norsk legemiddelindustri består av rundt 15 bedrifter som er forholdsvis små på verdensmarkedet. Selskapene omsatte for til sammen 11,7 mrd. kroner.
    De 5 største norske farmasiselskapene sysselsatte i 1995 til sammen 8 670 personer, hvorav ca. 2 600 i Norge.
    Industrien domineres av produsenter av generiske preparater, såkalte synonympreparater, som hovedsakelig produserer for hjemmemarkedet.
    Likevel hevder enkelte selskaper seg internasjonalt innenfor visse områder, deriblant Nycomed og Alpharma og i den senere tid Dynals Ugelstadkuler,
    som etterhvert har fått et bredt anvendelsesområde.
    Store multinasjonale selskaper står for hoveddelen av omsetningen i Norge og hadde til sammen ca. 85 pst. andel av markedet, målt etter omsetning.
    Selskapene har bare en liten del av produksjonsvirksomheten i Norge.

Legemiddelindustriens inntjening
    Legemiddelindustriens inntjening har vært og er høy.
    Avkastningen og fortjenestemarginene i denne bransjen er blant de høyeste som observeres for næringsvirksomhet.
    Det amerikanske økonomiske tidsskriftet FORTUNE gjør hvert år en sammenstilling av resultatene for de største selskapene i ulike bransjer.
    Tabell 6.2 viser bl.a. fortjenestegraden (fortjeneste i prosent av omsetning) for de 500 største selskaper i verden.
    Av disse 500 tilhører hele 10 selskaper den farmasøytiske industri i 1994.
    Medianverdien i fordelingen av fortjenestegrad for disse 10 farmasøytiske selskapene var i 1994 15,1 pst.,
    og tabellen viser at denne fortjenestegraden var klart mye høyere enn fortjenestegraden i noen av de andre 500 største selskapene i verden.
    Den farmasøytiske industrien var således den klart mest lønnsomme industrien målt ved fortjenestegrad.
    Denne relative posisjonen i det internasjonale fortjenestebildet har den farmasøytiske industrien hatt i mange år.

Også lønnsomheten i norsk legemiddelindustri har vært gjennomgående høy, men synkende de siste årene, til tross for økt omsetning.
    I perioden 1993 til 1995 har totalrentabiliteten sunket med om lag 35 pst. og egenkapitalandelen med om lag 37 pst.
    Denne reduksjonen i lønnsomhet har funnet sted i en periode der lønnsomheten og soliditeten i andre deler av norsk industri gjennomgående har økt.
    Flere faktorer kan forklare dette.
    En av de viktigste er at inntjeningen for norsk industri i utenlandske markeder har gått ned på grunn av at de har oppnådd lavere priser på sine produkter.
    Forhold i andre land, spesielt i USA, er en vesentlig forklaringsfaktor bak den reduserte inntjeningen i Norge."

..det er ukjent for meg at regjering eller storting har opprettet en kommisjon eller utvalg for å kartlegge hva og hvorfor denne industrien bare vokser -
    hvis den var effektiv / virksom så skulle jo denne bransjen gjort seg selv overflødig over tid Dette er vel hva man kan kalle "et levende paradoks"..

pssst: denne info er fra 1997. Den som vil kan jo gjette og/eller søke på nettet om fortjenestekurven for denne INDUSTRIEN har gått ned de siste 10 - 15 åra.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Legemidler er etterhvert en skremmende affære, og det og stole på at legen vet -og bryr seg- om hvordan de forskjellige medisinene kan lage krøll i menneskekroppen, spesielt når det er flere typer som lager helt nye problemstillinger, er rimelig naivt etter min erfaring.
    Min fastlege baserer seg på internett -druid- for og sjekke om det er kollisjoner mellom medisiner, og hun har forsikret meg om at alt er helt trygt. Har selv sjekket på druid, og druid påstår at det ikke er noen kjente kontraindikasjoner mellom diabetesmedisin, stoffskiftemdisin og astmamedisin.
    Vel, ved og lese pakningsinnleggene finner jeg ut en del, spesielt når jeg også kjenner virkestoffene i medisinen.
    Levaksinen fører til at blodsukkeret stiger, astmamedisinen Seretide fører til høyere blodsukker, insulinen fører til at levaksinen ikke virker skikkelig og kombinasjonen av min nye insulin, Lantus, sammen med min astmamedisin, Bricanyl, gjør at jeg ikke lenger får forvarsel når blodsukkeret faller.
    OK, jeg er syk og kroppen min trenger medisinene, men når legene bestemmer hvilke typer de skal gi meg, tenker de da i det hele tatt på at medisinen skal passe for akkurat den av oss som sitter i stolen, eller er det money talks?
    Jeg tror det siste......

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Ja, der er et ganske alvorligt problem med troværdigheden ...

Meget bekymrende. Og desuden mærkeligt, at lægerne tilsyneladende har det ok med, at deres troværdighed daler og daler?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Wealth not Health - vi styres av legemiddelindustrien
    Av Elbeth i forumet Vitenskap på Youtube
    Svar: 2
    Siste melding: 02-09-13, 15:59
  2. Skal legge fram min nye teori, binyretrøtthet, hos legen. Hvordan bli hørt?
    Av Lise NN i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 29-11-10, 22:04
  3. hvordan legge det fram til legen?
    Av MariaEW i forumet Hos legen
    Svar: 8
    Siste melding: 18-09-09, 21:52
  4. NACB sine dokumenter er flyttet nå hit
    Av nora i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 09-03-08, 11:22

Søkeord for denne tråden

Bokmerker