Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Exclamation Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!

Håper noen kan legge ut bildet fra Mark Starrs bok (2005) "Hypothyrodism - TYPE 2"
    hvor det står om oppsvulming under huden (myxødem) - dette er UNIKT for lavt stoffskifte:

"This type of swelling is unique to hypothyrodism.
    ...
    if the thickened skin or myxedema is present,
    you have hypothyrodism.

Do you have myxedema?
    ..
    Try to pinch the skin as demonstrated in the picture
    (klikk på bokomslaget og se så side 3 i denne linken OBS! sidenummereringen starter et stykke ut):
    http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&).
    The swollen skin on the patient´s arm,
    as well as the puffiness in her hand,
    is a classic demonstration of myxedema."

Og så da
    jo da kan legen(e) bare prøve seg på å snakke om TSH som er innnenfor referanseområdet
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    262

Standard Sv: Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!

Jeg synes dette var litt interssant og har tatt klypetesten på flere i slekta. Jeg består ikke testen. Men, jeg ser også at det er svært mange andre i min familie som ikke består testen, uten at de har fått konstatert lavt stoffskifte, eller mener de har slike plager. Er dette et entydig symptom på lavt stoffskifte. Jeg ser også det samme med kroppstemperatur. Det er mange som har målt morgentemperaturer til under 36 grader. Har alle disse lavt stoffskifte, eller kan noen ha naturlig lave temperaturer. Jeg bare lurer, for da må det være veldig mange som har lavt stoffskifte som ikke er diagnostisert. Kan det stemme da?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!

Kroppstemperatur har jeg ikke lest så mye om - det blir ikke så håndfast som å klype i overarmen;
    enklere test kan knapt tenkes

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    .. ser også at det er svært mange andre i min familie som ikke består testen, uten at de har fått konstatert lavt stoffskifte, eller mener de har slike plager.
    Er dette et entydig symptom på lavt stoffskifte. ?
    JA - det er en sikker test for de som ikke får klypt.
    Så må det jo også sies at selvom man kan klype huden,
    så kan man fremdeles ha lavt stoffskifte; da er myxødem skjult inni kroppen (rundt organer).
    Lavt stoffskifte og lavt stoffskifte er jo minst to forskjellige ting - så mange forskjellige grader / varianter.

Eksempel: En som har fått påvist Lavt stoffskifte tidlig og går så fint så fint på lave doser med Levaxin og som har det omtrent som før medisinering...
    dette mennesket kan ikke fortelle hvordan en annen stoffskiftepasient har det!!!!!

.. Jeg bare lurer, for da må det være veldig mange som har lavt stoffskifte som ikke er diagnostisert. Kan det stemme da?
    Jeg sier et ubetinget JA!
    for jo mer jeg leser - så blir jeg mer og mer overbevist om at det er mange som har uoppdaget lavt stoffskifte.

Endel kan bruke denne som et sikkert symptom (jeg)
    og kanskje ved blodprøve få påvist anti-TPO (jeg)
    og noen kan også benytte seg av forhøyet TSH (jeg)
    lese mye og skrive ned symptomer og så videre -

Symptomlista er jo lengre enn lang når det gjelder stoffskifte som ikke funker -
    men hypotyreose blir også kalt "den store imitator";
    fordi så mange av symptomene passer på andre tilstander og sykdommer.

Så det er flere grunner til at jeg likte denne testen veldig godt:
    Enkel
    Unikt symptom for lavt stoffskifte
    Opprinnelig ble lavt stoffskifte kalt for Myxødem
    Kildehenvisning med bilde

..noen flere gode grunner

Anbefaler denne tråden (lagt inn noen myxødem-smakebiter):

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Frit efter "The Invention of Thyroid Therapy in the Late Nineteenth Century" skrevet af Sawin, Clark T. M.D.

Kilde: The Endocrinologist:Volume 11(1)January/February 2001pp 1-3

Opfindelsen af skjoldbruskkirtelterapi sidst i 1800-tallet

I juli 1891, var George R. Murray (1865-1939) en 26 årig ung læge i Newcastle-upon-Tyne uden tilknytning til et hospital og uden ansættelse ved en medicinsk skole,
    da han rapporterede sin vellykkede behandling af en kvinde med myxødem, på det tidspunkt en uheldbredelig lidelse. ..

.. Hans lærer, Victor Horsley (1857-1916) havde hjulpet med at vise at det netop var
    den manglende tilstedeværelse af en skjoldbruskkirtel der forårsagede myxødem, som i dag kaldes hypothyreose (lavt stofskifte)
    – en sygdom der er almindelig hos patienter med kretinisme, dem der har fået fjernet skjoldbruskkirtelen,
    patienter med spontan myxødem med en formindsket, fibrotisk skjoldbruskkirtel. m.v.

Horsley havde undersøgt forekomsten af myxødem igennem det meste af 1880'erne
    og har foretaget de første eksperimenter med fjernelse af skjoldbruskkirtelen og vist at klinisk hypothyreose følger et sådant indgreb.
    Hans arbejde var en del af en mangesidig undersøgelse tilskyndet af det kliniske selskab i London.
    Resultatet af undersøgelsen, resultatet af komiteens indsats over fem år, var den berømte Myxoedema Rapport (1*).

Komiteens undersøgelser blev præsenteret fredag d. 25 maj 1888, ..
    Interessen for myxødem var ikke kun lokal. Denne mærkelige sygdom, der ramte voksne, var klinisk sjælden,
    men tiltrak sig ikke desto mindre interesse da den på visse punkter lignede den gamle sygdom kretinisme,
    men også fordi den kunne kaste lys over skjoldbruskirtelens rolle, på det tidspunkt et organ uden nogen kendt funktion.
    Resultaterne var blevet bekendtgjort i USA tre år forinden af William Osler (1849-1919), sin tids mest fremragende diagnostiker,
    der anonymt skrev i medicinske tidsskrifter, at det virkede rimeligt at tilskrive diverse sygdomme såsom kretinisme, myxødem og cachexia strumipriva
    (navnet på det stadie der viser sig efter fjernelse af skjoldbruskkirtelen) til forstyrrelser eller ophør af skjoldbruskirtelens funktion ([Osler], 1885).
    ..

Komiteens endelige konklusioner er stadig gyldige i dag:
    En generel betragtning af symptomer og patologi fører til den opfattelse at sygdommen,
    der går under navnet myxødem, som den er observeret i voksne individer,
    i praktiske henseender er den samme sygdom som den der benævnes sporadisk kretinisme, når den rammer børn;
    at myxødem sandsynligvis er identisk med cachexia strumipriva;
    og at der eksisterer et tæt slægtskab mellem myxødem og endemisk kretinisme.
    Komiteen har også noteret sig at mens mange af disse symptomer kan henføres til destruktionen eller nedsat funktion af skjoldbruskirtlen,
    så er den endelige årsag til denne destruktion eller tab ikke for nuværende kendt – en kommentar der i det store hele stadig er sand i dag.

..

Behandlingen af hypothyreose med ekstrakt fra skjoldbruskirtlen var, selvom den kunne virke bizar på datidens lærde,
    den første succesfulde endokrine behandling og var medvirkende til at etablere endokrinologien som et selvstændigt medicinsk speciale.

(1*) Chaired by William Ord (1834-1902), the Report is entitled the Report of a Committee of the Clinical Society of London nominated December 14, 1883,
    to Investigate the Subject of Myxoedema) (Ord, 1888 ).

Se også det oprindelige dokument i form af en kort notat af George Murray, trykt i British Medical Journal (1891; 2: 796), der en gang for alle havde
    befæstet værdien af behandling af myxødem/lavt stofskifte/hypothyreose med ekstrakt af animalske skjoldbruskkirtler.
    Dette korte dokument er en af de grundlæggende dokumenter den moderne endokrinologi bygger på.

Se foto af Murray`s notat i British Medical Journal her....
    Klik evt. på View full-size inline images (øverst til venstre) for at kunne læse i normalstørrelse, eller hent pdf (336k)
    Sist endret av Kevlin; 13-10-11 kl 00:17
    Kevlin

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    262

Post Sv: Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!

Jeg liker også klypetesten. Det er stor forskjell på å klype på min overarm og min manns. Hans hud kan lett klypes sammen, men hos meg får man ikke tak. Det er interessant hvis man kan diagnostisere så enkelt. Jeg nevnte såvidt testen for Dag S på min konsultasjon. Det virket ikke som han pleide å benytte seg av denne testen, så jeg fikk ikke noe klart svar på det der. Jeg skal dit til mandagen og er spent på hva som videre skjer. Min TSH var for 6 uker siden på 3,1 (ref 0,5-3,6), fT4 på 13 (ref 9-19), fT3 på 4,7 (ref 2,6-5,7), så jeg er fortsatt innenfor referanseområdene uten medisinering, bortsett fra for anti TPO da. Denne var nå på 607. Måling i vinter var på over 1300, så den er faktisk redusert en god del. Av og til lurer jeg på om jeg er frisk og at jeg bare innbilder meg at jeg er syk og ikke orker. Kanskje er det mulig å ta seg sammen, eller er det noe som må fikses for at jeg skal klare det? Jobber fortsatt fullt, og følger opp familien, men klapper av og til litt sammen på sofaen, eller sitter og stirrer inn i dataskjermen på jobben og liksom ikke orker å skrive noe, ikke orker å ta en telefon jeg burde ta etc. Hukommelsen er heller ikke som den skal. Det glipper stadig. Gikk også opp 8 kg på noen få måneder. Det er i allefall ikke normalt...... Sukk, ja.......

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Jeg liker også klypetesten.
    ..
    Min TSH var for 6 uker siden på 3,1 (ref 0,5-3,6),
    fT4 på 13 (ref 9-19),
    fT3 på 4,7 (ref 2,6-5,7),
    så jeg er fortsatt innenfor referanseområdene uten medisinering, bortsett fra for anti TPO da. Denne var nå på 607.
    ..
    Av og til lurer jeg på om jeg er frisk og at jeg bare innbilder meg at jeg er syk og ikke orker.
    Kanskje er det mulig å ta seg sammen, eller er det noe som må fikses for at jeg skal klare det?
    Jobber fortsatt fullt, og følger opp familien, men klapper av og til litt sammen på sofaen,
    eller sitter og stirrer inn i dataskjermen på jobben og liksom ikke orker å skrive noe, ikke orker å ta en telefon jeg burde ta etc.
    Hukommelsen er heller ikke som den skal. Det glipper stadig.
    Gikk også opp 8 kg på noen få måneder. Det er i allefall ikke normalt...... Sukk, ja.......
    Hei igjen

Det er ingen tvil om at kjertelen din er under angrep og du er IKKE frisk! Du bare få endret på signaturen din -
    og forhåpentligvis de selvdestruktive tankene dine; det er ingen tvil om at alle cellene i kroppen din har og har hatt et svare slit

Du fikk meg til å tenke på denne - den lå lenge på forsiden av forumet og jeg syns den er viktig å vite om for oss "hashimotere":

Sitat Opprinnelig skrevet av Vår Vis post
    ..
    Etter å ha prøvd ut tre leger, har jeg endelig funnet en som både tar sykdommen på alvor og som har tett kontakt med Aker. Det er en lettelse.

Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25.
    5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.

Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra.
    Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Han avviser dermed at gradvis forbedring. Dette er ifølge min lege anbefalinger fra Aker.

Selv har jeg nå en FT4 på 13, og dermed en lang vei å gå. Det er bare å smøre seg med tålmodighet.
    - og dette innlegget (i samme tråd) utfyller informasjonen:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Delisa Vis post
    .. så klart kan det vera forskjellig frå lab til lab.
    Min lab har ref. 10-23.... og legen seier eg skal ha over 24...
    ..
    Etter hva jeg har hørt og lest av andre; du finner ikke en bedre lege enn Dag Schjødt mtp hashimoto her i Norge - så den er go´
    Kevlin

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg fikk diagnosen Hypothyrose Myxødem for snart tre år siden, men forstod ikke hva "Myxødem" i grunnen betydde før nå i nyere tid.
    Mitt problem som diabetiker er at det er rett og slett vanskelig og sette sprøyter i lårene eller overarm, fordi jeg er full av "klumper", og får ikke tak i hud.....
    I ansiktet sliter jeg også med poser over øynene, noe jeg også forstår kommer av myxødemet.
    Ble litt beroliget etter UL og MR nå i sommer der jeg fikk vite at alle organ i magen min har rett størrelse iallefall. Etter og ha lest "Hypothyrodism - TYPE 2", ble jeg litt engstelig for at jeg skulle få slike hevelser på de innvendige organene også.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Kevlin, det er også viktig å huske at disse tallene nok mest gjelder dem som går på syntetisk stofskiftemedisin. Min erfaring, og jeg vet flere som opplever det samme, er at jo bedre jeg blir, jo lavere kan jeg ha dosen med thyroid. FT4 ligger ikke lenger like høyt som før, som da jeg gikk på Levaxin. Men jeg har det bedre. Jeg tror at thyroider fungerer annerledes enn syntetisk, sannsynlgvis fordi de er mer komplekse enn syntetisk. Det foreligger jo etterhvert litt forskning på T0-amine, T1 og T2. og det viser seg jo at de også har oppgaver. Så kanskje trenger vi ikke ha så høy FT4 når vi har ekte vare? Jeg tenker høyt her, ut fra egne erfaringer, bare for å si det. Jeg er ingen ekspert

Men siste uka har jeg merket at jeg må øke dosen. Over på vinterdose, sommerdosen er for svak! Kanskje er det andre ting også som spiller inn når den dosen jeg fungerte på, blir for svak, og jeg må øke litt? Stoffskiftet er komplekst. Men spennende!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Cool Sv: Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!

Vår og Delisa brukte Levaxin dengangen (vet ikke om noen av dem har bytta seinere)
    så for alt jeg vet så har du rett Vigdis; at dette kanskje ikke gjelder for Thyroid-brukere...
    Kanskje jeg skulle gjøre som Siven - dvs sende en mail til Aker og spørre.

Karatekid har bl.a antistoffer, men har enda ikke startet på noen medisinering -
    som jeg leser det-
    og med min ringe forstand så forstår jeg ikke hvorfor det er noe å vente med

Takk for innspill
    Kevlin

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    262

Hei, det er riktig som du sier at jeg ikke har påbegynt medisinering. Jeg var hos min fastlege i mars, og hadde forberedt meg godt, og insisterte dermed på å få tatt anti TPO, noe legen normalt ikke ville tilby meg. Men, da legen så resultatet ble jeg tilbudt levaxin. Etter å ha lest en del, bl.a inne på dette forumet så var jeg ikke så sikker på at jeg hadde lyst til å begynne med levaxin. Ut fra det jeg leste så det ut til at Dag S og Heggeli kunne være et bedre alternativ, og det var derfor jeg begynte der. Dag S vil vel i første omgang se på binyrer, matvareintoleranser, mage, tarm etc før han eventuelt begynner med medisinering. Han sa også at det kanskje var mulig å stoppe prosessen og unngå medisinering. Jeg vet ikke hvordan det går, men har nå tatt en rekke prøver og skal til han på mandagen og høre hva han tenker videre. Det blir spennende.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Håper noen kan legge ut bildet fra Mark Starrs bok (2005) "Hypothyrodism - TYPE 2"
    hvor det står om oppsvulming under huden (myxødem) - dette er UNIKT for lavt stoffskifte:

"This type of swelling is unique to hypothyrodism.
    ...
    if the thickened skin or myxedema is present,
    you have hypothyrodism.

Do you have myxedema?
    ..
    Try to pinch the skin as demonstrated in the picture
    (klikk på bokomslaget og se så side 3 i denne linken OBS! sidenummereringen starter et stykke ut):
    http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&).
    The swollen skin on the patient´s arm,
    as well as the puffiness in her hand,
    is a classic demonstration of myxedema."
    Dårlig gjort av meg å ikke oversette denne - her kommer'n:
    Så har jeg tatt texten en tur innom google oversetter - http://translate.google.no/:
    "Denne type hevelse er unik for hypothyrodism. ...
    hvis den fortykkede huden eller myxedema er til stede,
    da har du hypothyrodism.

Har du myxedema? ..

Prøv å klemme på huden som vist på bildet
    (klikkPå bokomslaget og SE SÅ side 3 i denne Linken OBS sidenummereringen starter et stykke ut!):
    http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867 &).
    Den hovne huden på pasientens arm, samt hevelser i hånden hennes,
    er en klassisk demonstrasjon av myxedema."

OBS!
    Hvis du ser en side (eller to - tre...husker ikke helt nå) lenger ut i boka -
    så ser du hvordan overarms-huden ser ut hos en "klyper" som ikke har myxødem

Boka til Mark Starr har Biblioteket bestilt inn fra et annet bibliotek.
    Hvemsomhelst med lånekort kan gjøre det samme -
    og så gå litt på kanten av Loven og kopiere (for å vise legen) det jeg henviser til i teksten over;
    dvs vel og merke hvis de har fortykning i huden slik som vist på bildet (både datteren min og jeg har det).
    Å ha lavt stoffskifte = å være hypotyroid = myxødema (dvs Myxødem var føriverden navnet på denne sykdommen;
    noe leger som har lært latin (eller var det gresk ) bør vite hva betyr. Myx= slim, Ødem= hevelse(r)

Hvis heller ikke dette har klangbunn så er tiden overmoden for å bytte fastlege!

Så ser jeg nå at jeg har skrivi noe veldig tøysete lenger opp:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ..
    Så må det jo også sies at selvom man kan klype huden,
    så kan man fremdeles ha lavt stoffskifte; da er myxødem skjult inni kroppen (rundt organer).
    Lavt stoffskifte og lavt stoffskifte er jo minst to forskjellige ting - så mange forskjellige grader / varianter.

Eksempel: En som har fått påvist Lavt stoffskifte tidlig og går så fint så fint på lave doser med Levaxin og som
    har det omtrent som før medisinering...
    dette mennesket kan ikke fortelle hvordan en annen stoffskiftepasient har det!!!!!

..
    dette skal selvfølgelig være: får det omtrent som før man ble syk ..
    Sist endret av Kevlin; 19-07-12 kl 18:40
    Kevlin

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 21-04-11, 21:02
  2. Svar: 10
    Siste melding: 24-11-10, 15:21
  3. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  4. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  5. armen dovner
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 03-04-07, 22:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg