Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
-
09-10-11, 13:54 #21
Sv: D3 vitamin og blodverdier
Vitamin D2 hedder også ergocalciferol eller calciferol (dannet ud fra ergosterol). Vitamin D2 dannes industrielt ved bestråling af svampe, så de danner ergocalciferol. Ergocalciferol findes ikke naturligt i menneskekroppen, med mindre det tilføres som tilskud. Det betyder, at alt som ikke er "identisk" med kroppens "egne" stoffer, er der større fare for både at overdosere eller bi-virke, afhængig af den enkelte patients individuelle, biologiske tolerance-præferencer.
Hos alle primater inkl. mennesker er D3 mere effektiv end D2, som forstadie for 25-hydroxyvitamin D, der udgør det tilgængelige depot af D-vitamin. Man har (selvfølgelig) ikke forsket i D2-virkningen på alle dyr, men af de dyr der er blevet undersøgt for evnen til at nyttiggøre D2-vitamin i en fornuftig grad, var det kun rotter, der kunne.
Sagen er, at for at opnå samme behandlingseffekt skal doseringen af D2-vitaminet ligge 4-5 gange højere end dosering af D3-vitaminet, og dermed er risiko for at overskride patientens individuelle tolerancetærskler udtalt, hvor den end ikke findes ved behandling med det bioidentiske D3 .
Reinhold Vieth. Vitamin D Nutrition and its Potential Health Benefits for Bone, Cancer and Other Conditions. Journal of Nutritional & Environmental Medicine (2001) 11, 275– 291.
Trang H, Cole DE, Rubin LA, Pierratos A, Siu S, Vieth R. Evidence that vitamin D 3 increases serum 25-hydroxyvitamin D more efficiently than does vitamin D 2 . Am J Clin Nutr 1998;68:854–48.
Tjellesen L, Hummer L, Christiansen C, Rodbro P. Serum concentration of vitamin D metabolites during treatment with vitamin D2 and D3 in normal premenopausal women. Bone Miner. 1986 Oct;1(5):407-13.
Tjellesen L, Christiansen C, Hummer L. A comparison of vitamin D2 and D3 in man. In: Norman AW, Schaefer K, Grigoleit H-G, Vaamonde J, eds. Vitamin D, chemical, biochemical and clinical update. Berlin, Germany: Walter deGruyter, 1985;3–12.
M.fl. men efterhånden færre og færre i takt med at ordination af D3 stiger og forbruget af D2 falder....
Det er op til dig selv at afgøre, afhængig af om du vurderer din eller autoriteternes information som korrekt. Det er din krop og dit helbred, der skal tåle konsekvenserne. Du kan også selv søge efter information og ganske u-demonstrativt kassere autoriteternes recept på D2-vitaminet.
Du kan passende starte med at nærlæse f.eks. denne artikel fra 2006 i American Journal of Clinical Nutrition: The case against ergocalciferol (vitamin D2) as a vitamin supplement. (From the School of Nutrition and Dietetics, Acadia University, Wolfville, Canada and the Department of Nutritional Sciences, University of Toronto, Toronto, Canada and the Mount Sinai Hospital, Toronto, Canada)
Kan du bruge mit svar, Pluto?
P.S. Udmærket link
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-10-11, 20:38 #22
Pluto,
Jeg har mye jeg skulle ha sagt om Aker! Jeg sluttet å gå dit fra våren 2009, da orket jeg ikke å bli kalt "hypokonder" lenger. (!) Og ikke tro at de såkalte endokrinologene på Aker er altvitende, det er de absolutt ikke. Jeg vil så gjerne si mer, men velger å ikke gjøre det.
Her er mine anbefalninger ang. Vitamin D:
Hva ligger du på i D3? Oppgi gjerne dine verdier, hvis du ikke allerede har gjort det (jeg har ikke sett på hele tråden) og husk måleenhet. Hvis du ligger under 125 nmol/l i 25-OH-vit D3, må du jo ta D3. Du kan fks. kjøpe denne som er billig og bra, og utvunnet fra Lanolin (beste kilde): http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...els/22335?at=0
Disse har 5000 iu (125 mcg) pr mini-kapsel, og vil trolig raskt øke din D3-status. Målet er 125+ ! Jeg ligger på ca. det nå!
Mvh.
Thomas
-
09-10-11, 22:14 #23
Jada, takk for bra svar Anisa.....som alltid.

Det dukket også opp en fin tråd om D-vitamin her i dag som er grei å lese seg igjennom. https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13468
-
09-10-11, 23:58 #24
Dette er en subjektiv oppfattelse som vi gjerne må diskutere, i en annen tråd, en annen gang.

Takk for tipset.
Min siste måling S-25OH-vitD 56 nmol/l
Jeg tenker vel kankje at det ikke er noe klandreverdig av en endokrionolog å foreskrive D2, hvis det ikke finnes D3 å foreskive i Norge. (jeg finner ikke D3 i felleskatalogen.) D2 er nå en gang et bedre tilskudd en 0 tilskudd.
Er det fritt frem og kjøpe vitaminer fra utlandet pr. post? .... eller er det restriksjoner?
-
10-10-11, 00:10 #25
Der burde ikke være nogen restriktioner når man handler indenfor EU, som f.eks. denne oversigt http://www.bigvits.co.uk/products.asp?cid=68 hvor du finder kun D3 og i flere styrker. Jo stærkere jo dyrere, men alligevel ikke for dyre, synes jeg.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-10-11, 06:48 #26
Pluto, du får kjøpt D3 på apoteket, uten resept. Legen kunne forordnet det. problemet er at dosen er så lav at det blir dyrt med den apotekinnkøpte
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-10-11, 23:49 #27
Hei :-)
Det er ganske fortvilende. Legen har jo aldri før nevnt at nå er ft4 nødt til å senkes, og den har vært høy i over et år. Kanskje mer. Hvis jeg dropper D3 vitamin til jeg skal ta nye prøver om 3 - 4 uker, vil vel ft4 gå ned? Tenkte jeg skulle prøve det.
Det er i alle fall ingen vits å nevne for legen at ft4 stiger ved inntak av D vitamnin.
Hva gjør dere andre som tar D3 vitamin, og ft4 stiger?
Lignende tråder
-
B12-vitamin
Av nora i forumet B-vitaminerSvar: 128Siste melding: 01-12-11, 18:13 -
D-vitamin
Av Carro i forumet D-vitaminSvar: 3Siste melding: 23-06-09, 10:57 -
Blodverdier??
Av sivcath i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 3Siste melding: 11-04-05, 12:02

Svar med sitat

Bokmerker