Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Trenger hjelp til å tolke blodprøver

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ..

Be iallefall om B12

..
    Jeg har lest her inne i ca to år - og jeg finner stadig interresante innlegg, artikler og videoer her inne
    Og mtp "must-have-målinger": til tross for at det nå er omtrent tre måneder siden Ansia skrev om tT3 vs rT3 -
    så har jeg enda ikke fått målt tT3 samtidig med rT3

Jeg fant nå nettopp noe mer om B12-mangel - da må det også tilføres B11 (folic acid)..

Sitat Opprinnelig skrevet av sivcath Vis post
    he he he he.... leger

Jeg hadde for 3 år siden lavt B12 i blodet. Legen sa ikke så mye om det, men han nevte det. Diagnosen etter denne utredningen var IBS (irritable bowel syndrom).

Når jeg endelig kom til utredning for lavt stoffskifte var min B12 nede på 109. Legen som så dette nevnte at det var lavt, men ikke lavt nok

Så når jeg endelig kom til rette person var B12en min på 99. Og han startet umiddelbart med B12 sprøyter.

Husk at om du tar B12 må man også tilføre B11 (folic acid).
    Når B12 øker synker B11....
    Det er nesten like ille som å ha B12 mangel.

Siv Cath
    Og så denne, da:

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    .. B-vitaminene må ha hverandre for å balansere.
    Man skal ha god peiling og godt samarbeid med lege som måler alle vitamin og mineralverdier for å ta vitaminer hver for seg. Spesielt B-vitaminer.
    Dette blir komplisert - Du bør i tillegg få målt P-Homocystein. Homocystein er en aminosyre, dvs en av byggesteinene i proteiner.
    Homocystein produseres i kroppen vår. Det virker i et samspill med folat (vitamin B9), vitamin B12 og vitamin B6.
    Homocystein omdannes i kroppen til andre aminosyrer. For at denne omdanningsprosessen skal gå normalt, er man blant annet avhengig av nok B-vitaminer.
    Man er også avhengig av at man har nok av de enzymene som omdanner homocystein.

Den vanligste årsaken til høyt homocystein er mangel på vitamin B9 (folsyre/folat), vitamin B6 (pyridoxin) og/eller vitamin B12 (kobalamin) i kroppens celler.
    Andre årsaker til høyt homocysteinnivå er lavt stoffskifte, nyresykdom, psoriasis (hudsykdom), samt bruk av enkelte medisiner.
    En sjelden årsak er arvelig mangel på enzymene som trengs for å omdanne homocystein.
    Et forhøyet homocystein er ikke ønskelig - viser betennelser for å si det veldig enkelt -
    jeg har funnet lite data på forhøyet B9 eller folat alene. Har legen kommentert den forhøyede verdien av folat?

Vedr. multivitaminer/mineraler. Jeg kjenner ikke typen du har. Personelig benytter jeg kun multitilskudd med så lite syntetiske vitaminer og mineraler jeg kan finne, uten jern og alle mulig grønnsaker og urter.
    Jeg ser at du også har Hashis og vi har som regel en del andre intoleranser og allergier. Det er en jungel der ute og mange som ønsker å tjene penger.
    Jeg ville brukt et vanlig multi med alle vitaminer og mineraler først noen uker før jeg la på et b-kompleks eller enkelte b-vitaminer. Eventuelt bare tatt B12 -
    det er jo ikke bestandig legene sjekker allverden før de gir inj. heller. Om du kan få legen med på det ville det vært fint å få målt verdier type før- under og etter..
    Vil antagelig være lettere om du har forhøyet P-homocystin.

Mulig dette ble rotete, men er kompliserte greier.
    Selv bruker jeg multi fra TWINLAB uten jern som er det beste jeg har klart å finne.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    67

Standard Sv: Hjelp, skjønner ikke mye av prøvesvar. Graves, Hashimoto's?

Hei allesammen

Vil starte med å si tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare på mine spørsmål! Kevlin, mine B-vitamin prøver ser bra ut (ligger høyt). Jeg fikk ikke noen hjelp av fastlegen min, etter fastlegen hadde snakket med endo. (som flere på dette forumet har dårlig erfaring med) virket det som behandlig var uaktuellt med mine "fine tall". Jeg valgte da å kontakte privatlegen som mange her på sonjas er førnøyd med. Han tok mange prøver på blandt annet stoffskiftet, andre hormoner, vitamin- og mineralstatus etc.

Gjett hva, jeg fikk stoffskiftemedisin på dagen! Jeg fikk velge mellom levaxin eller amour. Ikke bli fortvilte, men jeg valgt levaxin, delvis fordi jeg er så godt som "vegetarian", (spiser litt fisk og egg), og delvis fordi hvis levaxin fungerer for meg er det et enklere legemiddel å få tak i. Har nå tatt 50 umg levaxin i snart 2 uker, merker ikke stort, men har ikke hatt noen svimmelhetsanfall! Legen sa att jeg kan bytte til naturlig thyroid hvis levaxinet ikke gir optimal virking Jeg venter på prøvesvarene, og vil legge de inn her når jeg får dem, og har ny time hos ham uken før jul. Dessverre har en av mine elskede katter nå fått konstatert høyt stoffskifte, men hun får god oppfølging av vår snille dyrlege, men det er verre å se noen man er glad i ha det vondt enn å ha det vondt selv. Jeg har troen på att både min lille katt og jeg skal bli bra!

Føler meg heldig som har funnit veien til dette forumet og alle hygglige folk som viser omtanke for hverandre

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    41
    Meldinger
    130

Hej Kryddan
    Kan ikke lade være med at kommentere dit indlæg. Hvor er det skønt, at høre at du har fået den hjælp du fortjener og har behov for!!!
    øv hvor synd for din kat -og dig! Hvordan fandt du ud af, at din kat har for højt stofskifte? Tænker at dyr jo ikke selv kan fortælle hvordan de har det... Har selv 2 skønne katte, som jeg og min mand elsker højt

Lykke til, til dig og din kat

Majsen

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    67

Takk for omtanken Majsen '

Jeg har 2 katter, som begge gikk på dietôr fordi de er litt runde. Men, da den ene, Tindra ble allt for tynn, byttet jeg fôr. Til tross for det har hun de siste ukene blitt tynnere. De 2 siste ukene for dyrelegen kom på hjemmebesøk fikk hun diare, orket ikke å leke med sin "kattesøster", og pustet tungt og raskt. Dyrelegen tok utvidet blodprøve, inkludert hormoner. Nå har hun og jeg gått på medisin i 2 uker. Mitt håp er at hun blir stabil nok til å tolerere en behandling med radioaktiv jod, som tydeligvis dyrelegen har god erfaring med. Hypotherose er ekstremt uvanlig hos katter, men vanlig hos hunder, men hyperthyrose blir tydelig alt vanligere hos katter Så det er viktig å se på vekt, pust- og hjertefrekvense, diare, oppkast og allmentilstand hos våre kjære firbente. Og ta utvidet blodprøve, inkludrert hormoner T4.

Ha det godt

Medlem siden
    Aug 2011
    Meldinger
    67

Der forsvant mitt innlegg jeg går fortsatt til privatlegen som jeg og mange på detta forat er førnøyd med, men jeg ble litt besviken da han sa at han ikke kan særlig mye om TRAS Jeg skal tilbake for nye prøver og legetime snart, og har da tenkt å snakke mer om TRAS med ham. Har ikke økt levaxindosen på lenge, fordi det er så vanskelig å få time hos ham. Jeg har nå skjønt at jeg må boke ny time minimum 6 uker i forveien! Etter tips fra blandt annet Anisia har jeg bestillt jod+ d-vitamin formula, pregnenolol creme, ashwangda, og amino complete. Samt life extension cat mix til mine elskede katter. Håper at det å ta styring selv gir meg en ekstra boost

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Hashimoto's, Graves og rygning (røyking)
    Av Anisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 21-04-11, 13:03
  2. Hmmmm...... HJELP! (skjønner ikke dette jeg)
    Av Ninamor 74 i forumet Blodprøver
    Svar: 20
    Siste melding: 13-02-10, 09:04
  3. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  4. Prøvesvar fra Oftebro SKJØNNER INGENTING HJELP!!!
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 115
    Siste melding: 22-10-07, 13:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn