Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Hybrid View
-
22-09-11, 20:57 #1
Trenger hjelp til å tolke blodprøver
Hei

Jeg var hos fastlegen i begynnelsen av september for å ta nye prøver. Snakket med fastlegen min i går, som sier at behandling ikke er aktuellt (etter fastlegen snakket med endo. om prøvene mine). Jeg tror ikke fastlegen viste endon. mine tidligere prøver, fordi prøvene går feil vei nå.
2010 (ref. verdier samme som 2011)
S-TSH 1,3
S-FT3 4,9
S-FT4 17,2
S-Anti-TPO 984
S-TRAS 2,1
S-Ferritin 5
2011
S-TSH 2,1 (0,2-4,0)
S-FT3 4,0 (3,5-6,5)
S-FT4 15,4 (11,0-23,0)
S-Anti-TPO 772 (<100)
S-TRAS 1,1 (<1,0)
S-Ferritin 16 (15-200)
S-Kalium 5,5 (3,6-5,0)
Men fastlegen sa at jeg bør ta binyreprøve. Er det på grunn av kaliumprøven, som legen mener binyrene bør sjekkes?
Hvilke prøver bør jeg be om nå
Jeg ønsker så klart ikke å bruke medisiner unødvendig, men blir lei når legen ikke viser åpenhet for en prøvebehandling:(
Jeg ser jo at, T3 og T4 går ned, og at TSH går opp, samtidlig som jeg har antistoffer. Er i elendig form, med mange hyposympomer. Håper noen av dere med erfaring kan gi meg veiledning
God helg!
-
23-09-11, 07:52 #2
Sv: Trenger hjelp til å tolke blodprøver
Kanskje på tide å vurdere å bytte lege?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-09-11, 14:43 #3
Ja, tror nok at jeg må det, men vil ikke gå ur asken inn i ilden. Jeg må nok sjekke runt litt for å finne en lege som ser på symtom, samt hvordan min prøver har forandret seg det siste året. Jeg tror nok mitt naturlige friske stoffskifte er høyt. Har alltid vært varm(høy temp), energisk og sjapp. De siste 3-4 årene har jeg vært frossen, tiltaksløs og långsom
.
Kan du Vigdis (eller noen annen erfaren) hjelpe meg å tolke utviklingen av min prøver, samt si noe om hvordan man best får målt binyrenes status så er jeg veldig takknemlig
Vi bare si at jeg er utrolig glad (mitt i all sorg) for å ha funnet dette fora
-
23-09-11, 16:11 #4
Hei & Velkommen
Be iallefall om B12
Det er veldig forskjellig hva leger tar av prøver (sånn helt av seg selv) og etter min erfaring er fastleger nok de som rekvirerer færrest .
Dr Oftebro (privatpraktiserende) rekvirerte en ordentlig smørbrødliste - uten at det førte til noe særlig annet enn masse kostholdsark +
et evinnelig mas om å være med på hans kostholdskurs (som ikke kommer billig..).
Det jeg fikk av ham (som var bra!!) var resept på B12-ampuller.
Det var etter blodprøvetaking på Aker at de fant ut at jeg manglet intrinisic factor (skal være i tarmen) noe som fører til lave B12 verdier.
Akers Hammerstad (endokrinolog) og min egen fastlege tok ikke affære av den grunn
Jeg har lest flere ganger her inne at de som har lavt stoffskifte bør komme seg opp på et høyt B12-nivå.
Lave jernverdier er jo også ganske typisk (ja - jeg er også lav på jern; men du har forhåpentligvis fått opp jerninnholdet
Vedrørende prøver så anbefales det å klikke på dobbeltpilen under - da kommer rett inn i hele innlegget - i dette meget leseverdige underforumet:
Anisa har skrevet om at man bør måle total T3 for å finne forholdet mellom rT3 og tT3:
Ser at dette ble ganske langt... håper du finner fram til det som kan hjelpe deg
Sist endret av Kevlin; 23-09-11 kl 17:11
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
23-09-11, 17:23 #5
Sv: Hjelp, skjønner ikke mye av prøvesvar. Graves, Hashimoto's?
Jeg er ikke så god på blodprøver, det tror jeg noen andre skal få si noe om. Binyrer sjekkes best ved spyttprøve, se denne linken og ta gjerne med utskrift fr alegeforeningen til legen din. Les om binyrer på forumet, et eget forum heter binyrer. Du må lese, lære, og forsøke å overtale legen. Eller vurdere å bytte dersom komunikasjonen ikke fungerer.Kan du Vigdis (eller noen annen erfaren) hjelpe meg å tolke utviklingen av min prøver, samt si noe om hvordan man best får målt binyrenes status så er jeg veldig takknemlig• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
31-01-12, 14:04 #6
Der forsvant mitt innlegg
jeg går fortsatt til privatlegen som jeg og mange på detta forat er førnøyd med, men jeg ble litt besviken da han sa at han ikke kan særlig mye om TRAS
Jeg skal tilbake for nye prøver og legetime snart, og har da tenkt å snakke mer om TRAS med ham
. Har ikke økt levaxindosen på lenge, fordi det er så vanskelig å få time hos ham. Jeg har nå skjønt at jeg må boke ny time minimum 6 uker i forveien! Etter tips fra blandt annet Anisia har jeg bestillt jod+ d-vitamin formula, pregnenolol creme, ashwangda, og amino complete. Samt life extension cat mix til mine elskede katter
. Håper at det å ta styring selv gir meg en ekstra boost
-
23-09-11, 17:46 #7
Jeg har lest her inne i ca to år - og jeg finner stadig interresante innlegg, artikler og videoer her inne

Og mtp "must-have-målinger": til tross for at det nå er omtrent tre måneder siden Ansia skrev om tT3 vs rT3 -
så har jeg enda ikke fått målt tT3 samtidig med rT3
Jeg fant nå nettopp noe mer om B12-mangel - da må det også tilføres B11 (folic acid)..
Og så denne, da:
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
29-11-11, 15:59 #8
Hei allesammen

Vil starte med å si tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare på mine spørsmål! Kevlin, mine B-vitamin prøver ser bra ut (ligger høyt). Jeg fikk ikke noen hjelp av fastlegen min, etter fastlegen hadde snakket med endo. (som flere på dette forumet har dårlig erfaring med) virket det som behandlig var uaktuellt med mine "fine tall"
. Jeg valgte da å kontakte privatlegen som mange her på sonjas er førnøyd med. Han tok mange prøver på blandt annet stoffskiftet, andre hormoner, vitamin- og mineralstatus etc.
Gjett hva, jeg fikk stoffskiftemedisin på dagen! Jeg fikk velge mellom levaxin eller amour. Ikke bli fortvilte, men jeg valgt levaxin, delvis fordi jeg er så godt som "vegetarian", (spiser litt fisk og egg), og delvis fordi hvis levaxin fungerer for meg er det et enklere legemiddel å få tak i. Har nå tatt 50 umg levaxin i snart 2 uker, merker ikke stort, men har ikke hatt noen svimmelhetsanfall! Legen sa att jeg kan bytte til naturlig thyroid hvis levaxinet ikke gir optimal virking
Jeg venter på prøvesvarene, og vil legge de inn her når jeg får dem, og har ny time hos ham uken før jul. Dessverre har en av mine elskede katter nå fått konstatert høyt stoffskifte, men hun får god oppfølging av vår snille dyrlege, men det er verre å se noen man er glad i ha det vondt enn å ha det vondt selv. Jeg har troen på att både min lille katt og jeg skal bli bra!
Føler meg heldig som har funnit veien til dette forumet og alle hygglige folk som viser omtanke for hverandre
-
29-11-11, 22:13 #9
Hej Kryddan

Kan ikke lade være med at kommentere dit indlæg. Hvor er det skønt, at høre at du har fået den hjælp du fortjener og har behov for!!!
øv hvor synd for din kat -og dig! Hvordan fandt du ud af, at din kat har for højt stofskifte? Tænker at dyr jo ikke selv kan fortælle hvordan de har det... Har selv 2 skønne katte, som jeg og min mand elsker højt
Lykke til, til dig og din kat
Majsen
-
30-11-11, 17:56 #10
Takk for omtanken Majsen
'
Jeg har 2 katter, som begge gikk på dietôr fordi de er litt runde. Men, da den ene, Tindra ble allt for tynn, byttet jeg fôr. Til tross for det har hun de siste ukene blitt tynnere. De 2 siste ukene for dyrelegen kom på hjemmebesøk fikk hun diare, orket ikke å leke med sin "kattesøster", og pustet tungt og raskt. Dyrelegen tok utvidet blodprøve, inkludert hormoner. Nå har hun og jeg gått på medisin i 2 uker. Mitt håp er at hun blir stabil nok til å tolerere en behandling med radioaktiv jod, som tydeligvis dyrelegen har god erfaring med. Hypotherose er ekstremt uvanlig hos katter, men vanlig hos hunder, men hyperthyrose blir tydelig alt vanligere hos katter
Så det er viktig å se på vekt, pust- og hjertefrekvense, diare, oppkast og allmentilstand hos våre kjære firbente. Og ta utvidet blodprøve, inkludrert hormoner T4.
Ha det godt
Lignende tråder
-
Hashimoto's, Graves og rygning (røyking)
Av Anisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 21-04-11, 13:03 -
Hmmmm...... HJELP! (skjønner ikke dette jeg)
Av Ninamor 74 i forumet BlodprøverSvar: 20Siste melding: 13-02-10, 09:04 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
Prøvesvar fra Oftebro SKJØNNER INGENTING HJELP!!!
Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 115Siste melding: 22-10-07, 13:04

Svar med sitat

Bokmerker