Viser søkeresultater 1 til 10 av 111
Threaded View
-
03-09-11, 16:07 #23
Sv: ERFA bra eller ikke ?
jeg, og flere andre her på forumet, har brukt lang tid på å finne dosen på Erfa. Og jeg tror det samme gjelder mange som bruker enten Levaxin, eller Levaxin sammen med Liothyronin. Jeg tror tålmodighet er et nøkkelord
Jeg hadde det bra på 3,5 grain/215 mg Erfa. Fine blodprøver som lå pent i referanseområdet. Men nå kunne jeg ikke gått på så høy dose. Nå ser det ut til at ett eller annet sted mellom 2-2,25 grain/125-140 mg ligger dosen min. Noe har endret seg, bedr eopptak fra tarm eller ett eller annet annet. Flere hormoner kan også ha noe å si. Det jeg forsøker å si, er at dette ikke er lett. Og problemet, slik jeg har opplevd det med endel forskjellige leger, er at de fleste vet og har lært for lite om hormoner. På Aker har de en annen tilnærming til hormoner enn Hertoghe i Belgia har. Slik at svarene du får, varierer etter som hvem du spør. Så er jo ett spørsmål hvem skal du spørre? Hvem har du råd til å spørre, en offentlig lege eller en privat.
Derfor tror jeg det beste du kan gjøre, er å lære mest mulig om egen erfaringer, skrive ned, forsøke å forstå. Jeg mener å huske at du også har variert litt mellom hyper og hypo? eller husker jeg feil? Noen Hashimoto gjør jo det. Og da blir vel medisineringen enda mer vrien.
jeg synes B-12 høres lav ut. Iherb.com har noen fine B-12 fra Solgar, både sublingual tabletter og dråper, når de løses opp i munnen skal det blir bedre opptak om problemet ligger nedover i mage eller tarm og hindrer bra opptak. Kanskje trenger du mye mer B-12. Jeg vet at f eks Lillepus88 her på forumet sier at hun må ha B-12 på 1000 for å ha det bra. En høy nok B-12 er jo viktig for velbefinnende, og lav B-12 kan gi mange symtomer.
Noen trenger å ligge høyere i referanseområdet når det gjelder stoffskiftemedisiner. mens andre opplever at de kan gå på ganske lav thyroiddose og ha det bra med lave tall. Så den store forskningsoppgaven din er vel å finne ut hvor du har det bra.
Når det gjelder plagene dine, er det ofte lurt å ha flere tanker i hodet på en gang. Selv om to ting skjer samtidig, er det ikke sikkert at de har noen med hvernadre å gjøre. de kan ha noe med Erfa å gjøre. men det kan også være helt andre årsaker.
Binyrer: Aker tok kanskje en blodprøve? Blodprøver kan være veldig sårbare for om du stresset litt før du tok dem. Husk også at Aker har den vanlige definisjonen på binyrer. Du har enten normale binyrer eller Addison.Binyreproblemer i den forstand som mange med hypotyreoseproblemer kan få i en periode, anerkjenner de ikke. Om du skal sjekke binyrer, bør du finne et sted på nettet eller flere, hvor de går grundig gjennom symptomer etc. Forsøk å finne ut ut fra det du leser om du tror at problemet er der. Om du tror problemet er der, ta spyttprøver. Eller om du får fastlegen til å gå med på døgnkortisol. Da vil du i allefall finne ut om produksjonen er bra nok i løpet av et døgn
Håper du finner ut av det
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Levaxin + Liothyronin eller erfa?
Av cocos i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 10Siste melding: 30-04-11, 20:02 -
Lav t4, Erfa eller Levaxin? + Candidabeh. Balder
Av Rosin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 20-10-10, 10:20 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 05-04-05, 08:40

Svar med sitat

Bokmerker