Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Tråd: Gravid og Levaxin...
Threaded View
-
12-08-11, 08:17 #16
Sv: Gravid og Levaxin...
Anbefaler deg å søke på hypotyreose på tidsskriftet.no
Der kan du blant annet lese
Ellers så ville jeg jo hurtigst mulig kommet meg til en lege som kan noe om graviditet og hypotyreose. Gynekolog er kanskje best?Behandling med østrogener eller androgener fører til henholdsvis økning eller reduksjon i plasmakonsentrasjonen av tyroksinbindende globulin (TBG). Det endrer bindekapasiteten for tyroksin og kan føre til at L-tyroksindosen må økes (østrogen) eller reduseres (androgen) for å bevare normal TSH-konsentrasjon (16).
Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes. TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten. Hos pasienter med primær hypotyreose er imidlertid thyreoideas kapasitet til å produsere tyroksin sterkt redusert eller helt ødelagt. Det betyr at hos gravide med hypotyreose kan TSH brukes som mål på om substitusjonsdosen er adekvat. Dersom TSH-nivået stiger, er det uttrykk for at tyroksindosen bør økes. Resultatene av de andre funksjonsprøvene kan være vanskelige å tolke, fordi vanlige referanseområder ikke gjelder på grunn av økningen i TBG-konsentrasjonen.
Og ja, ut fra det som Legeforeningen her skriver, så skal du aldri ned i dose når du er gravid. Kroppen din skal jo ha nok til både deg og barnet
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Gravid og Levaxin...
Av Rose80 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 12Siste melding: 12-08-11, 08:17 -
Hypotyreose, prøver å bli gravid for første gang og begynte nettopp på Levaxin.
Av Sigrid77 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 05-06-10, 09:27 -
Er gravid - hva nå?
Av Oslofia i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 7Siste melding: 24-03-10, 21:49 -
Gravid med nr 2
Av bOnZiE i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 08-02-09, 19:31 -
Jeg er gravid!!!
Av Thomasine i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 13-01-08, 19:12

Svar med sitat

Bokmerker