Viser søkeresultater 1 til 10 av 125
Threaded View
-
11-10-09, 11:51 #11
Sv: Thyrotropin?
Intressant artikkel.
Dette er jo en viktig del av den forlatte (forhatte?) kliniske undersøkelsen enhver lege gjorde - for noen år siden.
MEN.
Det omtalte hjernehormonet thyrotropin som vi kanskje best kjenner som forkortelsen TSH, er det hormonet som bestemmer hvor mye stoffskiftehormoner som skal produseres. Lite av dette vil føre til lite stoffskiftehormoner i blodet.
Jeg har sett forklaringer som at hvis man mangler øyebryn ute i sidene og bare har noen "humler" inne ved neseroten, så er det et tegn på hypothyreose.
Noen mener jo vi er sommerfugler, andre skilpadder, men kanskje vi er Humlefolket ?
Har også sett at TSH ikke brukes til noe annet i kroppen enn å stimulere kjertelen. Det er kun på kjertelens celler man finner reseptorer for dette.
Så må jeg jo tilføye at Thyrotropin frigjørende hormon kjenner vi som TRH, altså det hypotalamusproduserte hormonet som bestememr hvor mye TSH hypofysen skal produsere.
Lite av dette fører til det samme - lite TSH - lite stoffskiftehormoner i blodet.
Til sist er jo dette sjeldne diagnoser. Det er veldig få som har lave nivåer av disse to.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Flere kjendiser med hypothyreose
Av Blondie i forumet Nyttige linkerSvar: 7Siste melding: 09-12-13, 20:22 -
Jeg har struma,knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.
Av skaye i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 75Siste melding: 07-01-10, 17:12 -
Andre i Bergen med hypothyreose?
Av maika i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 0Siste melding: 15-04-09, 22:06 -
Stoffskifte og andre sykdommer
Av Persa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 03-02-09, 21:43

Svar med sitat

Bokmerker