Jeg har nå holdt på siden april med å søke trygdekontoret (NAV) om diverse. Først om 50 % uføretrygd, noe jeg fikk avslag på fordi jeg ikke har gjennomgått attføring. Informasjonen fra NAV var elendig, jeg fikk ikke skikkelig beskjed om at sykepengene opphørte etter nøyaktig ett år. Dette oppdaget jeg ikke før etter at jeg hadde vært uten inntekt i halvannen måned.

Deretter søkte jeg om rehabiliteringspenger. Denne saken er ikke avgjort ennå, men jeg har fått beskjed via min lege etter at han hadde snakket med NAV, at det sannsynligvis vil bli avslag der også. Det de kan avslå på er at jeg ikke vil ta slankeoperasjon!

Altså, her har jeg forklart for NAV i det vide og brede at jeg nå faktisk er inne i et veldig godt opplegg som fungerer veldig bra for meg. Men dette er spesialmat (glutenfri og lavkarbo), og koster en del mer enn vanlig mat. Jeg tjener jo nær sagt under eksistensminimum selv om jeg jobber en del nå, og det gjør at jeg har ikke råd til den sunneste maten bestandig og maten dermed kan bli litt ensformig. Med litt økonomisk hjelp fra det offentlige, ville jeg ha klart den biten. Jeg får levert frosne spesialbrød hjem på døra hver 14. dag, disse er både lavkarbo og uten både gluten og gjær, og de er dyre. Men jeg fungerer så utrolig godt på den dietten! Har ingen mageproblemer og har mindre smerter i tillegg til at jeg går ned i vekt.
Jobben min er jo trening, så jeg får masse trening via den i tillegg til at jeg også går en del. Jeg har også greid å ta instruktørkurs i vanngym, og jeg vet nå at det er dette jeg vil satse på videre.

Men jeg må si at jeg blir både sjokkert og forbanna på en slik holdning som det NAV her viser overfor meg! Det er liksom ikke bra nok det jeg gjør, i følge dem er det visst kun kirurgisk behandling - altså slankeoperasjon - som kan hjelpe meg!

Myndighetene kaller slankeoperasjoner for "et våpen mot overvekt". Men det har sannelig også blitt et våpen mot oss som ikke vil opereres! De fremholder slike operasjoner som en "vidunderkur", og feier med det alle problemene og bivirkningene under teppet. Jeg kjenner flere som har gjennomgått slike operasjoner, jeg kjenner flere som står på ventelister, og ikke minst - jeg vet om flere tilfeller der folk har dødd som følge av operasjonen.

Jeg vil ikke gjennom noe sånt! I alle fall ikke foreløpig, før jeg har prøvd alle andre muligheter. Men det skal jeg tydeligvis ikke få lov til. I alle fall skal jeg nok ikke få noe støtte for at jeg vil spare samfunnet for den operasjonen.

Jeg er også imot den tankegangen som preger mye av overvektsbehandlingen om at "overvektige har vekta fordi de har spist for mye". At jeg har trent lite tidligere kan jeg være enig i. Men det henger jo sammen med for lite energi til å trene pga hypothyreosen. Jeg hater å bli satt i bås som en som "ikke vet mitt eget beste", og som "langer i meg junkfood og annen søplemat". Jeg har i alle år hatt det man regner som et sunt kosthold i normale sunne mengder, og ikke minst hater jeg å bli målt og veid.
Men stadig møter jeg på slike holdninger som dette en lege sa til meg; "du får kutte ut colaen og potetgullet hver dag og holde deg til lørdagen!". Jadda... Jeg lurer på om slike ville be ikke-røykere om å slutte å røyke? For det er det de gjør når de ber meg kutte ut noe jeg aldri har begynt med en gang! Det er slike holdninger jeg blir forbanna over å bli møtt med, og det er slik jeg føler at NAV nå møter meg, hvis det stemmer som legen min sier at de avslår søknaden fordi jeg ikke vil opereres.

Siden jeg selv ikke får så mye hjelp fra det offentlige, må jeg si at jeg slett ikke har særlig lyst til å betale skatt nå! Jeg skulle hatt igjen alt jeg betalte i skatt i fjor fordi jeg ikke tjente nok til å "få lov til" å betale skatt. Men jeg fikk ikke igjen alt, for jammen hadde de trukket meg for "trygdeavgift". Kan trygt si at jeg ikke har særlig lyst til å betale noe som helst "trygdeavgift" akkurat nå!

I tillegg til å avslå uføresøknaden min og nå mest sannsynlig også søknaden om rehabiliteringspenger, har NAV også avslått søknaden min om grunnstønad for innkjøp av kompresjonsstrømper pga ødem, fordi jeg ikke hadde nok utgifter! Det betyr altså ikke en dritt for dem at jeg ikke har inntekt nok til å kjøpe disse vannvittig dyre strømpene! 550,- kr paret er DYRT og når man trenger 4-5 par slike i året, så er det pinadø en svær utgift! Vel, jeg får bare fortsette å stole på mine gode venner i USA som hjelper meg med strømpebestillingene mine. Da slipper jeg i alle fall med halvparten av hva de koster her.

Avslag på søknad om hjelp er altså takken jeg har igjen for at jeg har startet og driver trimtilbud for overvektige! Har de ingen sans for at mitt tilbud allerede har spart samfunnet for mange utgifter? To av deltakerne hos meg har fått avlyst kneoperasjoner fordi de hadde trent seg friske! En annen fikk økt selvtillit og kom seg ut av arbeidsledighet og inn i jobb, en kunne kaste blodtrykksmedisinene etter å ha trent et halvt år, mens atter en annen kunne slutte på antidepressiva som følge av treningen. Dette er bare et knippe av historiene og mange flere kommer til å komme i fremtiden.
Selv går jeg sakte og sikkert ned i vekt, jeg føler meg stadig sprekere selv om det er langt igjen. Har nylig oppdaget at jeg er nesten smertefri når jeg spiser glutenfritt brød, (får smerter i leddene når jeg spiser vanlig brød i tillegg til at jeg har vitaminmangel og jernmangel), og sammenholdt med at jeg har hatt årevis med mageproblemer, er det nå tatt prøver for å se om jeg kan ha intoleranse for gluten.

Det her ble mye hummer og kanari. Men kan trygdekontoret virkelig forlange at jeg tar slankeoperasjon uten å ha prøvd ut alt annet først?
Lavkarbo fungerer jo bra for meg! Men jeg skulle altså hatt litt bedre økonomi til å klare utgiftene.

Egentlig har jeg bare lyst til å "friskmelde" meg selv og drite i hele NAV-tullet!