Viser søkeresultater 1 til 10 av 83
Hybrid View
-
08-08-11, 11:47 #1
Sv: Jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Hei
Da har jeg fått svar på blodprøver som er tatt 6 uker etter oppstart av levaxin.
S-TSH 0,03* (0,5-3,6)
S-FRIT4 24,2* (11-23)
FRI T3 6,2 (3,5-6,5)
fikk brev av legen dagen etter, med beskjed om stoffskifte er for høyt og jeg skal gå ned til en halv tablett daglig..
Merker forøvrig ikke at jeg er overdosert, mulig det vil komme hvis jeg ikke trapper ned eller?
Hva tenker dere?
Nå er jeg i utrolig god form, orker så masse mere enn jeg har gjort på lenge, sover godt om nettene ( det ble bedre etter at jeg begynte å ta tablett på kvelden).
Oppdaget også at prikking og flimring foran øynene er borte
Burde jeg trappe ned med medisin?
Tidligere blodprøvesvar som jeg hadde før medisinstart:
S-TSH 1,4 ( mlU/L 0,5-3,6)
S-THYR-TPO 216 kU/L (står ikke referanseverdi, men en *ved tallet....)
S-Frit4 10,8 (pmol/L 11,0-23,0)
S-FOLAT 8,4 (7,6- Står ikke øvre verdi, bare verdier 7,7- 12,2 utelukker ikke mangel.
FERR 13 (ug/L 15-200) ( fjernet livmoren for 6 mnd siden pga av store blødninger og FERR nede i 4!!!)
Håper på svar
Tussemaja
-
08-08-11, 12:57 #2
Sv: Jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Så lenge du ikke har noen symptomer på overdosering (bl.a. hjerteklapp, ekstrem svetting, fryse uten grunn) - skjønner jeg ikke hvorfor du skal gå ned. Spesielt siden du føler deg så bra for tida! Og å gå ned til 50 mcgr per dag bare fordi FT4 er litt høy, synes jeg høres ut som en veldig stor reduksjon som med stor sannsynlighet vil føre til at du får tilbake mange av de "gamle" symptomene du har slitt med tidligere...?
Men dersom du ønsker å prøve en liten reduksjon, så finnes det faktisk Levaxin tabletter også på 75 mcgr - synes det er rart at legen din ikke nevnte det (såvidt jeg vet finnes tablettene i styrke 25, 50, 75, 100 og 125 mcgr).
Ellers vil jeg bare nevne at jeg leste litt lenger opp i tråden din, der du og andre har skrevet om endring av brystene etter påbegynt behandling. Jeg har faktisk ikke tenkt over det før, men det stemmer for meg også. Jeg har gått litt ned i vekt det siste halvåret, men brystene har fortsatt samme str (man sier jo at ved vekttap er det der vekta forsvinner først....?). Og de er faktisk strammere i "fisken" og mindre "hengende" enn de har vært på mange år. Men endringene har kommet såpass umerkelig at jeg ikke oppdaget det før nå.
-
08-08-11, 13:15 #3
Jeg er enig med Atina. Jeg ville heller ikke halvert dosen bare på grunn av blodprøvene. Få av oss vet hvilken verdi vårt FT4 ligger på når vi er friske. Kanskje du er en av dem som har høy naturlig verdi?
"Nå er jeg i utrolig god form, orker så masse mere enn jeg har gjort på lenge, sover godt om nettene ( det ble bedre etter at jeg begynte å ta tablett på kvelden)." skriver du. Nyt det!!!
Om du derimot begynner å få symptomer på høyt stoffskifte, som Atina skriver, så er det tid for å tenke på nytt.
-
08-08-11, 19:54 #4
I den grad enig med Atina og Akas!

Godt gået, Tussemaja
Jeg er meget glad for, at du havde mod til at ændre på tidspunktet for indtagelse af medicinen. Havde flere gjort som du, ville langt flere få det bedre, men af en eller anden grund, er det ikke alment kendt blandt læger, at diverse hormonbehandlinger har - i mange tilfælde - en langt bedre effekt ved nat-dosering end når medicinen indtages om dagen. Desværre er denne viden undgået de fleste lægers opmærksomhed - spørg mig ikke hvorfor. 
Der findes endda et autonom medicinsk forskningsfelt, der hedder kronofarmakologi og beskæftiger sig netop med lægemidlernes vidt forskellig virkning - bedre eller ringere - afhængig af tidspunktet på døgnet, medicinen indtages. Meget mere om det i forummet "Virker medisinen ikke?.
Fortsat god vind.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-08-11, 18:34 #5
Heisann

jaja, en uke varte herligheten... nå er jeg tilbake der jeg var..
Har begynt å jobbe igjen, 50%, (er 50% sykemeldt og...Jobber i barnehage)
To dager på jobb, resten av uka på sofaen
Har ikke trappet ned på medisin, så det er ikke det som gjør det...
jaja, måtte bare syte litt her
-
01-09-11, 19:18 #6
Må bare skrive her igjen...
Skal til endo( et eller annet) i morra..
Er utrolig spent. Men også redd for hva hun sier....
For de siste blodprøvene jeg postet her inne, ifølge legen min, sier at stoffskifte er for høyt og at jeg måtte trappe ned på medisin.. Har gjort det delvis, dvs, tatt noen hele og noen halve tabletter...
Nå lurer jeg på hva endoen vil si, kanskje sier hun at jeg er frisk:/
Mange rare tanker her og sommerfugler i magen....
Klem Tussemaja
-
02-09-11, 08:53 #7
Det var det.
Jeg har ikke lavt stoffskifte fordi tsh er for lav og det er den som indikerer på lavt stoffskifte.
Skal ta noen flere prøver men damen er helt sikker på at det ikke var det.
Jaja, kjenner jeg er fortvilet nå ja. Hun mente jeg burde ta en tur til syden! Og begynne å trene!
En trist tussemaja :(
Er ikke det at jeg vil være syk altså, men jeg er jo ikke bra.
-
07-09-11, 17:51 #8
Hei igjen

Har fått time til ultralyd/celleprøve av skjoldbruksskjertelen....
Betyr det at ejg skal begge deler :/
Celleprøve høres vondt ut... Noen som har gjort det?
Klem tussemaja
-
07-09-11, 20:20 #9
Det er helt vanlig med begge deler og ikke smertefullt!
Jeg gjorde det i vår (Arendal sykehus), og nålene de bruker for å ta vevsprøven med er så tynne at det går helt fint! Selve ultralyden er helt smertefri og de sa hva de fant (i mitt tilfelle hvor knuten var og hvor stor den er).
Fikk plasterlapp over stikkene etterpå, var sår i halsen og fikk gammelkone-stemme, men allerede dagen etter var jeg som vanlig igjen, plasteret kastet og stikkene usynlige.
Gikk ca halvannen uke før jeg fikk svar på vevsprøvene.
Går helt sikkert kjempefint!
Lykke til!
Lignende tråder
-
Kan jeg ha lavt stoffskifte problemer om prøvene mine er helt fine?
Av Lucky i forumet DagbokerSvar: 16Siste melding: 25-06-14, 15:44 -
Legen sier jeg er OK
Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 33Siste melding: 25-06-11, 07:16 -
Legen min sier jeg er overdosert
Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 58Siste melding: 17-03-10, 18:09 -
Mitt stoffskifte var lavt...og prøvene var 2 år gamle
Av snoopy i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 5Siste melding: 10-01-08, 12:47

Svar med sitat

Bokmerker