Side 2 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 200
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard Prøvesvar og Thyroksin uten å ha "gale prøver"

Hei!

Var hos legen i går, og han fant ikke noe galt med prøvesvarene mine. Men han mener at jeg kanskje kan prøve medisinering allikevel fordi jeg har mange av symptomene på lavt stoffskifte.
    Er det skummelt å forsøke medisin om man ikke er syk (kan det utløse andre sykdommer, som f.eks diabetes).
    Synes legen var litt vel enkel på og prøve thyroksin (han jobber stort sett med stoffskifte).
    Skjer det ofte at man kan være syk uten at det vises på prøvene?

Fri T4 16
    TSH 1,48
    Fritt T 3 5,7
    B 12 527
    Ravmatoid Faktor 31
    Kortisol 436

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kanskej det hjelper, kanskje ikke, ft4 på 16 er kanskje midt på, du ga ikke referanseområdene, og ft3 er i øvre halvdel kanskje. Hva er talllene regnet omtil prosent? Vanskelig å kommentere ellers.
    Jeg vet om noen som var helt ufør me en ft4 på 17 og hun ble mye bedre på thyroxin så man kan ikke si at 16 betyr at man er frisk.

Jeg ville forventet antistoffprøver og de vnalige andre parametre, kolesterol og ferritin og noen flere slike typiske ting. Ferritin går typisk ned ved hypothyreose, og kolesterol er typisk høy. blodtrykk også men kan være lav ved hypo.

Lavt D-vitamin kan gi helt like symptomer, samt høyt PTH.
    Cøliaki også.

Levaxin utløser ikke noen andre sykdommer, men hvis man har nesten helt utviklet diabetes 2 vil det kanskje øke blodsukkeret hvis man begynner med thyroxin. Men da må man hatt nesten-diabetes-2 fra før.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Med referanseverider
    Fri T4 16 (8-20)
    TSH 1,48 (0,2-4,5)
    Fritt T 3 5,7 (4-6,8)
    B 12 527 (150-650)
    Revmatoid Faktor 31
    Kortisol 436

Har tatt masse prøver, men vet ikke hvilke som er viktige.
    Ferritin 46 (13-150)
    Kolestrol 3 (1,5-4,8)-
    Asat 21 (13-37)

Jeg har lavt blodtrykk (hvilepuls på 55-60)
    Hva heter antistoff prøvene? (ingen ting som heter Tras her).
    Har en som heter Anti-thyreoperoksidase som er negativ.

Han nevnte noe om et antsitoff, men det tror jeg gjaldt det med revmatisme. Var visstnok litt høyt.
    Hva betyr PTH?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

PTH --parathormon, parathyreoideahormon.
    Kan være høyt hvis det er en kjertel som er overaktiv, eller hvis kalsium eller vitamin D er lav.

Anti-TPO er anti-thyreoperoxidase. Skrives på flere måter.

Ferritin er ikke veldig lav.Grei nok, den. Skal helst være minst 50-70.

Hvis du skriver en 8 og så en ) blir det en sol med solbriller....

Jo-ft4 og ft3 er i øvre halvdel, kanskje orker jeg å taste dem inn og regne dem om i morgen. din kropp vil kanskje ha dem en smule høyere, siden TSH er noe høyere enn 1. Men det gjør jo at enzymet som gjør om t4 til t3 fungerer bra, og hvis du begynner med levaxin vil det gå ned noe, antageligvis. Det er det eneeste drawback som jeg kan komme på ang. å prøve levaxin for deg. Kanskje du trenger det, men teoretisk sett trenger du det ikke med slike tall.....

Har du forsøkt lavkarbo og glutenfritt og om det er noe mat du ikke tåler og amalgamsanering og slikt?
    Du har jo åpenbart noen symptomer som gjør at du leter etter en måte å bli bedre på.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det er ikke farlig å begynne på Levaxin. Legen kommer til å ta jevnlige blodprøver for å være sikker på at du ikke får for mye hormoner.
    Det hender rett som det er at man er syk uten utslag på blodprøvene. Jeg selv gikk i minst ti år med mengder med symptomer og perfekte blodresultater. Bedre å starte medisineringen før enn etter. Det ser ut til at kroppen min er helt sabotert etter å ha gått uten thyreoxin hormonet. Hadde jeg hatt en lege som din ville sjansen min for å bli mye bedre enn jeg er være til stede.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Oi, ser det ble smilefjes ja (heldigvis ikke det værste det kunne ha blitt da...!)

Jeg har en del symptomer som jeg mener kan stemme med stoffskiftet, men jeg har også en nakkeslengskade, så det er ikke så godt å si hva som er hva.
    Det jeg synes er rart er at konsentrasjonen min blir dårligere og dårligere og jeg tåler ikke inntrykk. Kjøpesenter, familiesammenkomster osv er noe hærk.

Jeg har hele tiden en slags tåke i hodet, føler at hodet ikke fungerer helt.

Når jeg måler kroppstemperaturen min ligger den rundt 36.6 - 36.8 på morgenen.

Når jeg blir veldig sliten blir jeg enten veldig varm, eller kaldsvetter.

Jeg er ofte tung i kroppen og blir raskt sliten og er mye trøtt.
    Depresjon har jeg hatt nå i fem år (går på cipramil) og tiltakslyst eller ork er også et problem.

Så jeg var sikker på at stoffskifteprøvene skulle slå ut, men den gang ei.

Har tatt en glutentest, den slo ikke ut. Ellers så har jeg ikke prøvd noen dietter (er veldig glad i karbo mat, så det ville være tøft...).

Pappa har diabetes 2, så det er derfor jeg er redd for å få dette ved å tukle mer med kroppen.
    Men kan medisin hjelpe så ville jeg blitt sjeleglad!

Finner ikke noe Anti Tpo, har negativ på TSH reseptor..
    Tr cyter er på 217 (145-390)
    Triglycerid 1,3 (0,45-2,6).

Takker for all hjelp jeg får her!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, noe er galt og ditt før-ft4 (som du postet et annet sted) var veldig lavt, så jeg er enig ang. stoffskiftet. Hvis du hadde dratt til Balderklinikken eller Kilden, kanskje deville prøvd deg på Armour fordi det inneholder t3 og det hjelper på brain fog ,samt litt hydrocortison fordi det kan være en liten mangel der. da får man brain fog også. Endokrinologer ser oftest på tall og man å være utenfor.....
    På Balderklinikken bruker de forskjellige andre teorier, blant annet fra en Dr. Myhill i England. http://www.drmyhill.co.uk/
    La oss først se hva endokrinologene sier og ikke ta sorgene på forskudd.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Har hatt t4 på 15, er det veldig lavt?
    Hva er en endokrinolog, har ikke noe avtale med noe sånt jeg....

Hva med temp på rundty 36,6-36,8 er det egentlig unormalt?

Er Balder klinikken den beste på stoffskifte?
    Bør jeg ta en test der før jeg gjør noer mer?
    Stoffskifte legen jeg går til (birkeland i Drammen) har henvist meg til MR av binyrer, hypofysen og Thorax

madonna Gjest

Standard

Legen din; Birkeland har jeg hørt mye positivt om. Du kan nok trygt følge hans anvisninger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

nei, 15 er ikke veldig lavt kanskje jeg husker helt feil.

Side 2 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn