Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
31-07-11, 08:18 #1
I mars 2011 fikk jeg diagnose hypothyreose
Er helt ny i dette, og synes det er VELDIG vanskelig å sette seg inn i. Så da jeg snublet over dette forumet,ble jeg sjeleglad.
I mars mnd fikk jeg diagnose hypothyreose. Jeg ble satt på levaxin 25 mg og økte gradvis til 1,5 tablett daglig. Etter å holdt dette en periode følte jeg ingen bedring, og gikk til legen igjen (utenom rutinekontrollene). Da fikk jeg beskjed om å ta 1 tabl folinsyre i tillegg da jeg hadde mangel på dette også, og at det var det som forårsaket trettheten min.
Nå har jeg fulgt dette i ca 4 mnd, men føler meg fortsatt elendig. De dagene jeg prøver meg i arbeid kan det ikke ta mer enn 3-4 timer før jeg er helt utmattet og må legge meg nedpå igjen for å "lade opp". Har også mye rare hjerterytmer, og er rett og slett urolig i kroppen hele tiden. Det blir da vanskelig å lade opp så lenge jeg ikke klarer å slappe av i liggende stilling heller. I tillegg har jeg vært plaget av noe som sitter i svelget. Føles som om det er en ting som er i veien. I de verste periodene har jeg vanskelig for å svelge mat. Var på ultralyd, men de kunne ikke finne noe :/
Har kommet til et punkt hvor jeg rett og slett er litt fortvilet over hva jeg skal gjøre. Føler jeg blir møtt med et sukk på legekontoret, og da er det ikke så fristende å "mase" lenger. Legger ved siste prøvesvar. Som sagt er jeg helt ny i dette, så disse prøvesvarene er foreløpig helt gresk for meg :(
Håper det er noen her som har noen råd på hva jeg kan gjøre videre.
eGFR= >60 (60-150)
S-ASAT= 17 (15-35)
S-ALAT= 11 (10-45)
S-TIBC= 64 (49-83)
S-TSH= 2.29 ( 0.30-4.50)
S-FT4= 18.4 (11.0-21.0)
S-Anti TPO= 389 (0-100)
S-Folinsyre= 4.2 (>5.0)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
31-07-11, 18:09 #2
Sv: Noen som kan hjelpe?!
Aker sykehus anbefaler at TSH ligger mellom 0,5-1,5. Min personlige erfaring er at du bør medisinere deg opp til du føler deg bra, men det første argumentet kan brukes overfor legen din;-) For at TSH skal komme ned må levaxin dosen din opp. Det hadde vært greit om du sa litt om hvor lenge du har brukt levaxin. Det kan ta opp til et år (kanskje mer) på riktig dose å oppnå full effekt av stoffskiftemedisiner. Å finne riktig dose kan også ta lang tid. Så du bør smøre deg med tålmodighet og i mellomtiden lese deg opp på egen sykdom.
-
31-07-11, 21:01 #3
Enig med Blondie.

Folinsyre mangel, der er så så let som din, giver ikke så meget træthed, som den kan medføre f.eks. madlede, kvalme, diare, hårtab osv. Din læge har ikke ret, når han/hun tror at alene tilskud af folinsyre kan hjælpe dig.
Når du skriver 1,5 tablett daglig - hvor meget er det? Iflg. Legemiddelsiden.no findes Levaxin i styrker 25 mcg, 50 mcg, 75 mcg, 100 mcg, 125 mcg, 150 mcg, 175 mcg og 200 mcg. I hvilken styrke er dine Levaxintabletter? Jeg tror dog, når jeg skal bedømme ud fra det du skriver, at det ikke er de stærkeste tabletter, du bruger.
Jeg tror, at du er "elendig" fordi du er undermedicineret, og når du er undermedicineret - er inflammationen (antistoffer) i din skjoldbruskkirtler også mere aktiv. Dit TSH på 2,29 indikerer at du skal højere op i FT4 end 18,4 og dette på trods af, at 18,4 i gennemsnit ikke er så ringe, men altså for dig er det nok for lidt så længe som dit TSH er så relativt meget forhøjet.
Der er også brug for at måle, hvad dit FT3 er, fordi du kan sagtens have et rimeligt FT4, men hvis det ikke omdannes tilstrækkeligt til T3 - vil du have en dundrende hypothyreose trods både medicinering og ellers anstændig FT4. Det er underligt, at din læge - i lyset af dine fortsatte symptomer, ikke interesserer sig for hvad dit FT3 er...
Kunne der være håb om, at din læge kunne lade dig selv at prøve sig frem med dosering af Levaxin, til du når på niveauet hvor dine symptomer begynder at flade ud?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-08-11, 05:46 #4
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-08-11, 06:00 #5
Tusen takk for svar!
kvalmen kan jeg godt merke etter at jeg begynte på disse folinsyre tablettene. Jeg bruker levaxin 25 mcg. og tar 1,5 tablett daglig. Jeg tror det er de svakeste man kan få,og jeg har nevnt for legen at jeg vil prøve å øke dose men jeg får bare beskjed om at jeg skulle prøve litt til. Skal inn til ny kontroll i midten av august,så haper det vises da at jeg bør øke. Skal jeg da denne gangen be om å måle FT3 også? Har hatt litt problemer med legevikarer som byttes på hele tiden,så har vel til sammen siden mars hatt 6 forskjellige leger,med 6 forskjellige meninger,så ikke lett å henge med heller. Blir spennende å se hvilken lege/mening jeg får denne gangen :P
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
13-10-11, 09:13 #6
Hei. Tenkte jeg bare skulle gi tilbakemelding som lovet. Men alt til sin tid :P Etter å ha vært på konsultasjon med lege Gunnar Birkeland,har livet snudd seg på hodet til det positivet,og det var lys i tunellen allikevel viste det seg. Dosen ble umiddelbart regulert opp til 50 mcgr og i tillegg 20 mcgr Liothyronin om dagen. Forskjellen er definitivt merkbar selv etter så kort tid. Fikk i tillegg B-12 injeksjoner til hver 4 uke,og nå føler jeg meg som en duracell kanin i forhold til sånn jeg var før. En lege jeg absolutt vil anbefale,dersom noen er på utkikk. Siste hinder nå,er vårt kjære NAV system. Men med bedre helse,skal jeg nok ta den kampen på strak arm. Ønsker alle en fin fin dag.

M.V.H En strålende fornøyd Jeanette.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
13-10-11, 09:52 #7
Dejligt at høre

Ha en dejlig duracell-agtig dag
Lignende tråder
-
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 186Siste melding: 05-09-10, 01:23 -
Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 14-06-10, 14:40 -
Diagnose lavt stoffskifte fikk jeg i april - tror jeg det var