Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
Hybrid View
-
31-10-07, 14:27 #1
Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det
jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
Har tatt en blodprøve, å legen sier alt er ok der men skal tilbake i morgen å ta blodprøve på de to andre prøvene som også må sjekkes for å utelukke sykdommen.
Er det noen som vil tyde svara for meg?
B-CRP 8
S-FRITT T3 4,4
S-FT4 FRITTT4 12,8
S-TSH 1,4Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
Carpe Diem.
-
01-11-07, 18:24 #2
I dag tok jeg de to siste prøvene for å sjekke om jeg har lavt stoffskifte
siste prøvene i min utredning for å sjekke om jeg har lavt stoffskfite. Men er det kun disse relaterete prøvene av T3,T4,TSH og det der antipro(husker dessverre ikke hva de heter) man tar i sånne tilfeller?
Ser ikke legen på helheten? Jeg føler meg ikke bra, har ikke følt meg bra etter fødselen(minste sønnen min er nå 4 mnd og 2 uker), å nå etter at jeg fjerna galla 7 september så føler jeg at jeg går i konstant sovemodus, er trøtt, sliten og sur stort sett hele tiden. Har lagt på meg mye den siste tiden, tørst drikker hele tiden, tørr i munnen, slimete i halsen,kjempe vondt i skjoldbukkjertelen,eller som jeg kalte det før jeg viste hva den het adamseple til oss kvinner
røyter masse, tørr hud på hendene. Men nå aner jeg ikke da om dette er tegn på at jeg har denne sykdommen, jeg bare synst jeg krysser av for nesten alt men kan være noe annet også selvfølgelig. Legen mener at jeg ikke har det, fordi prøvene mine er fine.
Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
Carpe Diem.
-
01-11-07, 20:10 #3
De vet at det er en masse andre ting som blir noe høye eller lave med lavt stoffskifte, men er opplært til forholde seg til TSH go ft4 og kanskje anti-TPO. Hvis TSH er lav tar de noen ganger TRAS og ft3......
Men, legene vil først se hva prøvene blir og så se om det går over og så finne på flere prøver.
Lavt ferritin og anemi har velig like symptomer som lavt stoffskifte også, og lavt vitamin D kan også ha slike symptomer, blant annet trøtthet og vondter. Cøliaki gir også en voldsom trøtthet. lavt cortisol/addison også.
Lavt B-12 er også mulig med lsike symptomer.
Blir spennende å se hva prøvensvarene blir.
nora
-
02-11-07, 08:33 #4
sant nok det. Det er nok det jeg kommer til å få som svar også, at alt er fint for prøvene mine var jo fine jeg ba han bare om å sjekke de to andre fordi jeg er usikker selv.
Krysser av for det meste ved lavt sfoffskifte(har forrsten lite jern i kroppen også, går på jerntabletter)å nå blir halsen verre og verre, å jeg fryser som bar det her.Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
Carpe Diem.
-
06-11-07, 12:30 #5
BARE FÃ…TT SVAR PÃ… EN, å der er tpo å den er under 35
Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
Carpe Diem.
-
06-11-07, 15:39 #6
anti-TPO på under 35 er negativ, som betyr at du ikke har antistoffer som ødelegger kjertelen. Dette er den vanligste årsaken til at folk får lavt stoffskifte.
Men det går an å få det likevel - jeg fikk det med negativ anti-TPO.
En annen årsak er etter fødsel, post partum thyreoiditt.
Du kan jo google litt på den å se om du finner noe, men denne tilstanden pleier å gi positiv anti-TPO.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-11-07, 17:17 #7
Noen har bare TG antistoffer, og hos 10% så slår ikke antistoffprøvene ut, alsto hverken anti-TPO eller TG.
I tyskland gjør de rutinemessig ultralyd hos pasienter hvor de mistenker hashimotos siden det bare har 2% feil negativt svar. Kjertelen blir straks hypoekkoisk (=mørk) ved hashimotos.
I Svverige så gjøres det finnålsbiopsi på de mistenkte og det er ennå mer nøyaktig.
-
07-11-07, 20:10 #8
Jeg fikk ikke ringt å hørt svaret på den andre prøven i dag, men skal ringe i morgen. Men halsevondten har nå endelig godt over da, men jeg får bare vente å se. Bortsett fra halsen så har jeg jo fortsatt alle de andre symptomene da. Men om prøvene ikke viser noe så har jeg det ikke, går det annå "innbille"seg at man har lavt stoffskifte, eller er det mange her inne som har det men ikke har fått diagnosen hos en lege?
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Carpe Diem.
-
13-11-07, 18:48 #9
Så har jeg fått svar på den siste prøven, tror det var tras eller noe i den duren, å den var på 0,3 så jeg hadde det ikke å sto visst heller ikke i fare for å noen gang utvikle lavt stoffskifte.
Men hvorfor føler jeg meg som jeg gjør da?Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
Carpe Diem.
-
13-11-07, 19:07 #10
Symptomene på lavt stoffskifte er mange, og de fleste sammenfaller godt med andre sykdommer. Tilogmed helt friske mennesker har sånne dager som vi - bare vi har det hele tiden og vel nok hakket verre.
Det er nok prøver man må støtte seg til for å finne ut om du vil hjelpes av hormontilskudd som vi må ha.
Symptomene er så mange fordi det er forskjellige symptomer ettersom hvor lavt stoffskiftet er, og det er mange måter å forklare samme symptom på også.
De fleste får lavt stoffskifte fordi kjertelen ødelegges av en betennelse som er lett å oppadage i blodprøver, men du har ikke det.
Da gjenstår noen få % av tilfellene som får det allikevel. Jeg er av dem, og det er flere her har jeg sett.
Og mitt begynnte og med halsvondt, men hadde dette i mange år før jeg fikk behandling. ØNH-legen fant aldri noe galt. Av og til viste cranierøntken at bihulene var massivt fortettet, men det var ikke noe galt der.
Er du av de få, så vil funksjonsprøver av kjertelproduksjonen av og til kunne si noe.
TSH blir noen ganger litt høy, eller fT4 blir litt lavere enn den pleier å være.
Denne status bryr ikke legene seg om.
De vet egentlig ikke akkurat når de skal begynne å behandle.
Utviklingen av lavt stoffskifte er ofte et forløp som utvikler seg sakte - mange leger mener man skal vente lenge - få mener man ikke skal vente lenge. Fagelig diskusjon på gang altså.
Er det best å vente lenge med å behandle et sår ?
Nevn en sykdom det er best å vente lenge med å behandle ?
Var jeg deg, ville håpe å be for at jeg ikke hadde den driten her .......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Av knokkel i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 11-05-13, 22:25 -
Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 59Siste melding: 03-09-11, 14:06 -
Kan jeg ha hatt el har lavt stoffskifte selv om det ikke synes godt på prøvene?
Av Aina i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 27Siste melding: 07-10-10, 21:15 -
Har jeg lavt stoffskifte? Hva tror du?
Av tulia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 29-12-09, 17:25 -
Ny her og tror jeg har lavt stoffskifte
Av marthemaria i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 12-11-07, 19:24

Svar med sitat
Bokmerker