Viser søkeresultater 1 til 10 av 187
Hybrid View
-
13-06-09, 22:55 #1
Sv: Ser noen noe ikke doktoren min ser?
Kjære Dolphin,
Dette er en av de store, store totlt usynlige problemstillingene i stoffskifteverden, som de aller fleste leger, spesialister og endokrinologer "ikke vet noe om", enten de skjuler sannheten, eller ikke har lært noe om dette.
Man kan ha binyre-trøtthet selv om kortisol-målingene er normale.
La oss ta en kjapp men svært så realistisk titt på hvordan de forskjellige kortisol-målingene er til å stole på:
1.) Blodprøve. Ikke til å stole på, da du trolig aldri klarer å ta fire separate blodprøver i løpet av 24 timer. Hvilket legekontror holder åpent fra 7-8 på morgenen til midnatt? Det er viktig å måle kortisolet 4 ganger i løpet av et døgn. Morgen, midt på dagen, ettermiddagen og midnatt. Problemet med serum-kortisolmåling er at du får urealistisk høye tall når målingen blir tatt, fordi du kjører/stresser/går osv. til legen, eller der du tar blodprøven.
2.) Døgnurinprøve. Til å stole på, men her måles kun totalmengden av kortisol i løpet av 24 timer. En god test, og en test man bør ta. Man får vite om man produserer nok kortisol for kropps bruk i løpet avb 24 timer. Enkel å ta. Man bestiller den på telefonen, eller internet, og mottar test-kit etter et par dager i posten. Man tar prøven i tryggheten av sitt eget hjem, og sender en blandet sample tilbake til laboratoriet. www.Scandlab.com er å anbefale - Jeg har selv tatt prøven gjennom dem. Svar etter 2-3 uker (sendes til USA for analyse) og man får en pen graf med kommentar/behandlingsforslag til slutt, tilsendt enten på email eller i posten, eller begge deler.
3.) Døgnspyttprøve. Absolutt den BESTE måten å finne ut om man har binyretrøtthet på, og absolutt til å stole på. Det er viktig at man tar denne testen FØR man begynner på cortisonpiller eller cortisonkrem, da disse kan skape fluktuerende tall på prøveresultatet. Salivaprøven tas i tryggheten i sitt eget hjem, og det fungerer på samme måte som med døgnurinprøven. Det fine med salivaprøven er at du får se NØYAKTIG hvor mye kortisol du har på de 4 forskjellige tidene på døgnet. Jeg tok denne testen (også via www.Scandlab.com) og fikk veldig avslørende resultater. Tidlig på morgenen hadde jeg nesten ikke noe kortisol. Midt på dagen hadde jeg for mye. Og på ettermiddagen og ved midnatt hadde jeg nesten ingenting igjen. Verdien min som var midt på dagen var trolig for høy fordi jeg står sent opp (aldri før 12, men prøver å snu døgnrytmen min for tiden..) og fordi jeg trolig ikke hadde spist på de siste 9 timene, og hadde en glycemisk-reaksjon i kroppen som resultat av dette. Når man har binyre-trøtthet bør man spise et spesielt måltid rett før man legger seg, et lite snack-måltid med en viss type protein, som jeg ikke husker hva er akkurat nå. Men uansett. KUN SPYTTPRØVEN gir de reelle verdiene for kortisol på 24 timer.
- Dessverre får folk høre rett som det er av fastlegen at kortisolnivåene ser fine ut. Det er fordi 1.) kortisol går opp når man drar til legen fysisk, og også veldig viktig 2.) kortisolnivået man måler den ENE gangen kan være høyt nok, mens de tre andre målingene kan være veldig lave. Blod er da altså ikke en aktuell måte å måle kortisol på, med mindre man er innlagt på sykehus og ligger i en seng der og tar 4 blodprøver på den måten.
Har du symptomene, har du binyre-trøtthet! Derfor virker ikke stoffskiftehormonene du tar som de skal! Behandle binyre-trøttheten med hydrocortison for å få Armour/Naturethroid/Westhroid/Levaxin til å virke igjen.
Du har så rett, så rett n'Finn! Behandlingsapparatet i Norge, og i resten av verden, fungerer svært dårlig forr hypotyreosepasienter, og jeg syntes også at det fungerer dårlig generelt sett. Det er mange flere som går ut fra legekontoret med mange nye spørsmålstegn i hodet enn de som går ut av legekontoret med et stort smil på ansiktet. Vel, JEG gikk ut av legetimen med et stort smil på ansiktet, men det var også i Finland. Og det var heller ikke en vanlig lege. Men en særdeles dyktig lege. Som besvarte alle mine spørsmål uten at jeg trente å stille noen!
-
25-07-09, 17:43 #2
Sv: Ser noen noe ikke doktoren min ser?
Det første som faller meg inn her, er hyperparathyreose.
kalsium er det strengest regulerte stoffet i kroppen. det er nyrene som jobberhardt for å holde kalsiumet innenfor referanseområdet, enda man kansskje har hyperparathyreose, og hvis kalsium er høyt, men ikke noe særlig over referanseområdet, betry det at nyrene ennå funker bra.....og man kan ha ganske svær hyperparathyreose og føle seg helt rævva.
Symptomene er til forveksling lik hypothryeose.
sjekk også www.parathyroid.com .
det er en kommerseill side av en lege som spsialieserer seg på dette.
Kirurgene er mere hypp på å behandle hyperparathyreose, mens indremedisinerne mest venter og ser....kommer an på hvem du tilfeldigvis havner hos.
nora
Lignende tråder
-
Hvordan fungerer det for sånne som ikke klarer å konvertere all T4 til T3?
Av Vigdis i forumet Thyreoidea-hormonerSvar: 5Siste melding: 12-03-10, 10:46 -
snart "schizofren"--please, hjelp meg....
Av gunnda i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 19-04-09, 22:34 -
HJELP! Hypothyreose. Nå klarer jeg snart ikke mer....
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 74Siste melding: 08-02-09, 13:04 -
klarer ikke å gå ned i vekt...reductil
Av villemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 11Siste melding: 28-05-06, 11:17 -
klarer ikke gå ned i vekt
Av Julla i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 2Siste melding: 09-05-05, 17:58

Svar med sitat
Bokmerker