Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
Kommer sterkere tilbake. Vet at du også har tøffe dager Anisa - og håper det vil gå godt. x fingre for det.
Tak rexxy69 Det går nok alt sammen. Men jeg tror, at vi er flere der savner dig. Og x fingre for en bedring.

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
Det jeg vet av egen erfaring er at jeg har testet ut melatonin i to omganger først og fremst i perioder jeg har slitt med søvn. På sommertid funker det, på vinterstid funket det dårlig. Felles for begge periodene var at Anti-TPO fordoblet seg. Jeg gjorde ingen andre forandringer i kosthold/tilskudd i disse periodene (1,5 mnd). Så for min del ser det ut til at melatonin øker antistoffproduksjonen. Men det er mange men her. Jeg er ikke noe statistisk grunnlag. Og jeg vet ikke hvor i mitt immunforsvar "feilen" ligger.
Jeg tror ikke, at "feilen" ligger i immunforsvaret. Jeg tror at det er ikke nogen fejl, men en normal reaktion på at melatonin er en cortisol-suppressant og det som sker her, kan være at det cortisol der bliver mere af i fravær af melatonin, virker på samme måde som en antiinflammatorisk behandling med steroider som f.eks. Prednisolon.

Det er altså ikke melatonin der får antistoffer til at stige, men underskuddet af melatonin får cortisol til at stige med en slags anti-inflammatorisk effekt på antistoffer - lader det til.

Problemet er blot, at vi kan ikke undvære melatonin, og kunstigt fastholdt, ubehandlet melatoninmangel i rollen som antistof-undertrykker, vil skaffe os yderligere helseproblemer. Det er en vaskeægte "tab-tab" situation og en løsning, der løser et problem (antistoffer), men skaber flere nye. Jeg kan heller ikke få det til at hænge sammen med at pinealkirtlen ganske "naturligt", med alderen mister evnen til at danne melatonin, til der er så lidt af den til rådighed, at det gør nærmest hverken fra eller til...

... og alligevel betyder det ikke, at det får autoimmune sygdomme til at fade ud med alderen. Tværtimod stiger sygeligheden som følge af, at immunsystemet svækkes med alderen, bl.a. som følge af at melatoniproduktionen falder til en brokdel af, hvad den var da immunsystemet var på sit højeste. Så måske - hvis stigningen af de u-ønskede antistoffer er symptom-neutral - burde man acceptere det som en nødvendig onde, mod gevinsten i at kroppen bliver i stand til at bekæmpe andre sygdomme, der ellers ville kunne udvikle sig uhindret...? Særlig udvikling af andre, nye autoimmune sygdomme, sekundære til den allerede eksisterende autoimmun sygdom?