Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh Vis post
På netdoktor er der en lang debat om bivirkninger til den nye Eltroxin og flere brugere er begyndt selv at importere Euthyrox fra Sverige. ...Euthyrox er godkendt af lægemiddelstyrelsen i DK. Her et citat fra Netdoktor"Jeg har talt med Lægemiddelstyrelsen idag.Selvom Euthyrox er godkendt i DK, er der ingen pligt til at markedsføre produktet. Hun sagde, (som Sunrose tidl. har skrevet), at det er behandleren (lægen/endokrinologen) der kan søge om udleveringstilladelse på Eutirox/Euthyrox gennem Lægemiddelstyrelsen. (Lægemidlet er jo godkendt) http://www.netdoktor.dk/interactive/...sd=a&start=190
Det lader til, at den danske Lægemiddelstyrelse ikke vil have andre præparater end Eltroxin i salg i Danmark. Der er stillet nogle "sjove" krav, der skal opfyldes af patienterne, før det evt. kan komme på tale at bevilge en tilladelse til, at Eutyhyrox kan "lovligt" sælges til danske patienter. Det overskrider vist mine muligheder for at forstå sammenhængen, da kravene virker, som om de danske patienter først skal igennem flere forsøg på regulering med den "nye" Eltroxin, og først hvis tallene er "tilfredsstillende" ( for Lægemiddelsstyrelsen?) kan patienterne få bevilget retten til at købe Euthyrox. Jeg vil gerne korrigeres hvis jeg har misforstået noget - efter at have læst denne bemærkning: "De skriver at for at kunne få en udleveringstilladelse skal man dokumentere thyreoideaparametre (dvs. ens tal skal vel være udenfor refenceinterval) og man skal dokumentere forløbet op til, dvs. hvordan ny Eltroxin har forårsaget en ænrding i tallene i forhold til før." Kan det virkelig passe?

Hvis det passer (dvs. jeg ikke har misforstået noget), er det hul i hovedet. Hvis jeg var de danske patienter, der IKKE trives med den nye Eltroxin, ville jeg give pokker i myndighederne og købe selv Euthyrox i Sverige. Det er jo ikke et ulovligt lægemiddel. Tværtimod! Stofskiftepatienternes hverdag er i forvejen så krævende, at jeg ville (hvis det var mig) give pokker i myndighedernes påfund og spare mig for det fuldstændig unødige spild af energi, og i stedet, selv at købe medicinen, hvor det passede mig. Til syvende og sidst må det være afgørende for disse patienter, om deres læger bakker dem op, selv om måske heller ikke lægerne orker kampen med papirnussere hos Lægemiddelstyrelsen.

Sikke noget hø at byde syge mennesker!