Viser søkeresultater 1 til 10 av 20

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Kongsvinger
    Meldinger
    55

Standard Sv: Svimmel- Ulykken eller stoffskiftesykdom?

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Hei Lise

Jeg er bare en kjapp tur innom, da jeg står midt i sånt flyttestyr. Jeg leste innlegget ditt og tenkte at det kanskje var godt for deg å høre at noenmed høyt stoffskifte har opplevd det du opplever nå.

Jeg var utrolig mye svimmel når jeg hadde forhøyet stoffskifte. Jeg brukte ofte hele bredden på gangen når jeg skulle bevege meg fra feks stue til kjøkken og jeg hadde opptil flere pauser underveis. Noen ganger kjentes det ut som om jeg skulle gå i dørken. I ettertid kan jeg si at jeg tror dette skyldtes min høye puls på den tiden. Jeg hadde over 120 i hvilepuls og var kjapt oppe i 150-160 ved bare å reise meg og gå et par skritt i leiligheten. Jeg fikk etterhvert betablokkere for dette, men allikevel gikk det til tider rundt. Betablokkere legger bare et lokk på pulsen - din kropp går fortsatt på høygir. Hvordan er din puls i ro og ved aktivitet?

Når det gjelder muskelverk/leddsmerter, så hadde jeg det overalt. Jeg var en verkebyll og forsvant det et sted, dukket det straks opp et annet sted. Jeg tror ikke behandling rettet mot dette vil hjelpe akkurat nå, men det er kun hva jeg tror. Det som må til er at stoffskiftet ditt bremses og med det vil symptomene gradvis forsvinne. Dessverre er dette en tålmodighetsprøve av dimensjoner. Kjenner meg godt igjen i det du beskriver og oppgittheten av at du ikke fungerer for øyeblikket. Det blir bedre Lise...
    Unnskyld at jeg strir om det...men var du svimmel når du satt stille også eller kun når du gikk?

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Kongsvinger
    Meldinger
    55

Ser det står skrevet som symptom Menstruasjonsforstyrrelser. Vil det da si bare opphør eller uregelmessigheter? Min ble avsluttet for 3 dager siden. Kom til vanlig tid. Nå har jeg stikninger i livmorområdet, ikke i eggstokkene. Og det vil ikke gi seg. Er det vanlig? Har ikke hyppig vannavlatning og svir ikke. Bekymrer meg for alt om dagen...er en stor nervebunt :( Noen andre som har opplevd dette?

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hei igjen Lise

Jeg kjente nok mest på svimmelheten ved aktivitet, men husker også godt at jeg kunne sitte/ligge og også oppleve denne følelsen av svimmelhet. Mulig jeg da samtidig hadde "pulsanfall". Denne svimmelheten jeg hadde opplevde jeg før jeg ble klar over den høye pulsen. Det hjalp noe med betablokkere mener jeg å huske.

Menstruasjonsforstyrrelser vil jeg tro omfatter ulike endringer i forbindelse med menstruasjon. Jeg hadde i min tid som "høy" svært regelmessig menstruasjon. Mulig det eneste som fungerte normalt i min kropp på den tiden

Forsøk å ikke bekymre deg over alt som skjer i kroppen din for tiden. En kropp som går på høygir gir mange og ulike symptomer på dette. Dessverre er det en del av disse tingene som bare må gå sin gang. De forsvinner og nye ting kan dukke opp. Noe skyldes sykdommen i seg selv og noe kan skyldes bivirkninger av medisinene du nå er satt på. Når jeg sier forsøk, så gjør jeg det fordi jeg vet at jeg slet så mye med å være redd og være alene med tanker rundt alt som skjedde med meg. Dessverre fant jeg ingen hjelp for dette hos hverken leger eller endokrinologer. Som regel var svaret noe alá: dette er ikke stoffskifterelatert og dette har vi ikke hørt om, dette er utypisk for høyt stoffskifte osvosv. Det samme gjaldt bivirkninger jeg opplevde på både Neo og betablokkere. Resultatet ble altså at jeg i stedet for å finne ro/trygghet ved å stille spm til de som burde kunne, ble enda engsteligere og mer og mer sikker på at det måtte feile meg noe i tillegg til hyperthyreosen. I dag kan jeg lese at flere av de tingene jeg opplevde av symptomer og mente var bivirkninger, er listet i felleskatalogen. Det ligger en symptomliste her inne for hyperthyreose (finner den ikke akkurat nå). Den viser at hyperthyreose kan gi et "kaos" av symptomer.

Ønsker deg bedre dager Lise. Jeg vet de kommer

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Kongsvinger
    Meldinger
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Hei igjen Lise

Jeg kjente nok mest på svimmelheten ved aktivitet, men husker også godt at jeg kunne sitte/ligge og også oppleve denne følelsen av svimmelhet. Mulig jeg da samtidig hadde "pulsanfall". Denne svimmelheten jeg hadde opplevde jeg før jeg ble klar over den høye pulsen. Det hjalp noe med betablokkere mener jeg å huske.

Menstruasjonsforstyrrelser vil jeg tro omfatter ulike endringer i forbindelse med menstruasjon. Jeg hadde i min tid som "høy" svært regelmessig menstruasjon. Mulig det eneste som fungerte normalt i min kropp på den tiden

Forsøk å ikke bekymre deg over alt som skjer i kroppen din for tiden. En kropp som går på høygir gir mange og ulike symptomer på dette. Dessverre er det en del av disse tingene som bare må gå sin gang. De forsvinner og nye ting kan dukke opp. Noe skyldes sykdommen i seg selv og noe kan skyldes bivirkninger av medisinene du nå er satt på. Når jeg sier forsøk, så gjør jeg det fordi jeg vet at jeg slet så mye med å være redd og være alene med tanker rundt alt som skjedde med meg. Dessverre fant jeg ingen hjelp for dette hos hverken leger eller endokrinologer. Som regel var svaret noe alá: dette er ikke stoffskifterelatert og dette har vi ikke hørt om, dette er utypisk for høyt stoffskifte osvosv. Det samme gjaldt bivirkninger jeg opplevde på både Neo og betablokkere. Resultatet ble altså at jeg i stedet for å finne ro/trygghet ved å stille spm til de som burde kunne, ble enda engsteligere og mer og mer sikker på at det måtte feile meg noe i tillegg til hyperthyreosen. I dag kan jeg lese at flere av de tingene jeg opplevde av symptomer og mente var bivirkninger, er listet i felleskatalogen. Det ligger en symptomliste her inne for hyperthyreose (finner den ikke akkurat nå). Den viser at hyperthyreose kan gi et "kaos" av symptomer.

Ønsker deg bedre dager Lise. Jeg vet de kommer
    Hei Eirin Synes det er helt utrolig at de som driver med denne sykdommen til daglig ikke har hørt om tilfeller av symptomer, og konsekvens av medisinering som ikke står oppført på den lista. Etter 9 dgr begynte jeg å merke stikninger i blæreområdet som i og for seg kunne være en påbegynt urinveisinfeksjon. Men det svei ikke eller gjorde vondt mens jeg tissa. Sjekka hos legen ved urinprøve på 3 forskjellige tidspunkt over 2 dgr samt CRP men negativt funn. Legen har ultralyd på legesenteret og sjekka blæreområdet og det rundt, så fint ut bortsett fra en utrolig aktiv tarm som konstant bølga, rykte og var i bevegelse. Greia er at jeg har ikke løs mage så syns det var rart. Så da fikk betydningen mage og tarm forstyrrelser en annen side også. Følelse som når en er gravid og hodet har festa seg og presser på blæra. Stikker og sprenger. Sukk..

Samt igår begynte jeg å blø i tannkjøttet etter tannpuss, og det er ømt i "tennene" på en måte. Har aldri hatt problemer med tenner eller tannkjøtt men nå er det altså dags. Jeg har heller ikke røyka siden 4/7 og det i forbindelse med nystarta medisinbruk kan være årsak sa legen. Har sett på den lista og der kan jeg også huke av det meste,men kan nok føyes til ett par også. Får håpe det ikke dukker opp en ny en i morra..blir rene adventskalenderen.

Takk for svar og håper alt er bra med deg, samt at du har fått inn flyttelasset

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    2

Hei Lise

Jeg har også høyt stoffskifte og kjenner igjen noen av symptomene du beskriver. Spesielt det at det er så mange forandringer fysisk og psykisk, store og små!

Første gang jeg hadde høyt stoffskifte oppdaget jeg det fordi jeg ofte ble svimmel. Vanligvis har jeg blodtrykk ca 115/65, men nå er det 170/85.
    I perioder har jeg vært plaget med 'ømhet' i tennene, men har ikke tenkt på om det har sammenhenh med stoffskiftet. Kanskje.

Jeg fikk først påvist høyt stoffskifte i 2007. Endokrinologen(e) tror det er Graves. Har blitt behandlet med NeoM 2 ganger, men nå er det høyt igjen. Skal til fastlegen om en uke.

Kristin
    KW

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Kongsvinger
    Meldinger
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av KristinW Vis post
    Hei Lise

Jeg har også høyt stoffskifte og kjenner igjen noen av symptomene du beskriver. Spesielt det at det er så mange forandringer fysisk og psykisk, store og små!

Første gang jeg hadde høyt stoffskifte oppdaget jeg det fordi jeg ofte ble svimmel. Vanligvis har jeg blodtrykk ca 115/65, men nå er det 170/85.
    I perioder har jeg vært plaget med 'ømhet' i tennene, men har ikke tenkt på om det har sammenhenh med stoffskiftet. Kanskje.

Jeg fikk først påvist høyt stoffskifte i 2007. Endokrinologen(e) tror det er Graves. Har blitt behandlet med NeoM 2 ganger, men nå er det høyt igjen. Skal til fastlegen om en uke.

Kristin
    Hei Kristin

Jeg synes bare det er så sammenfallende at slike nye ting kommer akkurat nå som en har fått denne sykdommen. Aldri til dags dato blødd i tannkjøtt eller hatt ømme tenner men tilfeldigvis kom det nå liksom. Håper det er noe forbigående hvertfall. Mitt høyeste målte blodtrykk har vært 130/90 ellers ligget på det normale. Sitter nok i nakken på meg. Var litt svimmel før dette starta men det ble verre og verre ettersom sykdommen skred frem. Fikk jo stivere og stivere muskler i nakken så tror det henger sammen. Tredje gangen for deg nå da på 4 år. Har du gjort deg noen tanker på hva du kommer til å gjøre videre? Tenkte på jod-behandling etc. eller vil du prøve en runde til med Neo?

Lise

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Ikke meningen og ødelegge tråden - men Eirin hvordan bivirkninger fikk du av betablokkere? Legene og farmasøytene jeg har snakket med mener at de nærmest ikke har bivirkninger. Jeg sover urolig og blir generellt "hissig" av dem. Følte meg nesten personlighetsforstyrret da jeg brukte Selozok og Pranolol. Men ekspertene sier det motsatte. Det gikk over med en gang jeg sluttet med dem.

Hilsen Gekko dette er vel selve Graves fjeset..

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av lisereka69 Vis post
    Hei Kristin

Jeg synes bare det er så sammenfallende at slike nye ting kommer akkurat nå som en har fått denne sykdommen. Aldri til dags dato blødd i tannkjøtt eller hatt ømme tenner men tilfeldigvis kom det nå liksom. Håper det er noe forbigående hvertfall. Mitt høyeste målte blodtrykk har vært 130/90 ellers ligget på det normale. Sitter nok i nakken på meg. Var litt svimmel før dette starta men det ble verre og verre ettersom sykdommen skred frem. Fikk jo stivere og stivere muskler i nakken så tror det henger sammen. Tredje gangen for deg nå da på 4 år. Har du gjort deg noen tanker på hva du kommer til å gjøre videre? Tenkte på jod-behandling etc. eller vil du prøve en runde til med Neo?

Lise
    Enig med deg i at det trolig har en sammenheng med stoffskiftet når det 'plutselig' oppstår ulike plager og endringer.

Jeg prøver nok Neo igjen... Endokrinologen mener jeg kan prøve å bare bruke det en kort periode til stoffskiftet er normalisert. Første gang gikk jeg på Neo i ca 11 mnd og andre gangen 9 mnd. Jeg blir så slapp og deppa når stoffskiftet er 'medisinert' lang ned. Jeg kan jo ikke fortsette å svinge sånn opp og ned, men prøver en gang til.

Kristin
    KW

Lignende tråder

1. Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv
    Av TheaK i forumet Bøker om lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 28-01-12, 15:43
  2. Svimmel
    Av Pusen1975 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 10-03-11, 11:33
  3. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  4. Kontrollkort ved stoffskiftesykdom
    Av kris i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 23-07-08, 01:07
  5. små barn og stoffskiftesykdom
    Av rikke i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 23-05-07, 05:38

Bokmerker