Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 28 av 28
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt

Sitat Opprinnelig skrevet av Heal Vis post
    Men hoved problemet vårt er også at hun har enormt mye magevondt, sier selv hun har 24 i døgnet, med MYE vondt i perioder. Itillegg så får hun mye forstoppelse og har nå en stund gått på Movicol mot det. Er det noen av dere som har noen råd?
    Har hørt om flere børn med lavt stofskifte, der klager over tilbagevendende maveonde(r). Forstoppelse er også et hyppigt problem for stofskiftesyge, voksne som børn, ubehandlede eller i behandling med Levaxin. Derimod børn/voksne i behandling med Thyroid ofte slipper for denne form for ledsagerproblem til lavt stofskifte.

Det som hyppigst bedst kan hjælpe de stofskiftesyge på fordøjelsesproblemer inkl. forstoppelse er et dagligt tilskud af fordøjelses(plante)esenzymer umiddelbart inden maden. Øget brug af kokosolie (uraffineret/øko) i madlavningen vil også lindre betydeligt ubehag under fordøjelsen idet fedtsyrer der er tilstede i kokosolie går direkte i energiomsætningen og har ikke brug for galde før omsætningen kan finde sted. Derudover 2-3 mindre portioner af kefir i løbet af dagen vil både regulere fordøjelsen OG tilføre kroppen værdifulde mikronutrienter.

Movicol ville jeg være varsom at bruge da det indeholder sødestoffet Acesulfamkalium (Acesulfame-K) der så indeholder Methylene Chloride. I det hele taget er syntetiske sødestoffer til stofskiftesyge, uanset voksne eller børn - bad news og bør undgås i videst mulig omfang.
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Fortvilet når barna er syke. Kommer på ett eller annet vis til å tenke på Hippokrates som trodde alt startet i magen - forsåvidt flere som er ganske enig med han i det - iallefall av medisinere som definerer seg innen funksjonell medisin.
    Hej rexxy69 Godt nok har Heal og Sune ikke kommenteret, men det har min nabo derimod. Dagen efter du postede indlægget har hun sat sin 12-årige (søn) på dine "opskrifter" og hun har været forbi nu til aften med en tak til dig. Ikke fordi der er sket pang-mirakler med hendes søn som følge af dine gode råd, men alligevel var det første gang i onsdags og de to aftner frem til i dag, at han kom i seng og faldt i søvn uden sin varmepude for mavekneb. Han har været i behandling med Eltroxin siden han var 6 år gammel og har ellers været undersøgt og testet for "alt" uden udslag. Hun er nu dødforundret over, at kun 3 dage på strengt glutenfrit alligevel har denne effekt "så nu skal mor i gang med at lære mere om det", siger hun.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Movicol ville jeg være varsom at bruge da det indeholder sødestoffet Acesulfamkalium (Acesulfame-K) der så indeholder Methylene Chloride. I det hele taget er syntetiske sødestoffer til stofskiftesyge, uanset voksne eller børn - bad news og bør undgås i videst mulig omfang.
    Her kan vel Movicol i prinsippet være en stor bidragende årsak til at magesmertene. Ikke få som reagerer på både søtstoffer og alminnelig sukker i form av mageproblemer og smerter. Det har også ett fint latinsk diagnosenavn jeg ikke husker akkurat nå. En diagnose som sjelden blir satt - dessverre.

Hej rexxy69 Godt nok har Heal og Sune ikke kommenteret men det har min nabo derimod. Dagen efter du postede indlægget har hun sat sin 12-årige (søn) på dine "opskrifter" og hun har været forbi nu til aften med en tak til dig. Ikke fordi der er sket pang-mirakler med hendes søn som følge af dine gode råd, men alligevel var det første gang i onsdags og de to aftner frem til i dag, at han kom i seng og faldt i søvn uden sin varmepude for mavekneb. Han har været i behandling med Eltroxin siden han var 6 år gammel og har ellers været undersøgt og testet for "alt" uden udslag. Hun er nu dødforundret over, at kun 3 dage på strengt glutenfrit alligevel har denne effekt "så nu skal mor i gang med at lære mere om det", siger hun.
    Ikke noe!! kan glede meg mer Anisa!!. Bedring etter 3 dager er fantastisk. Det er ikke ment å gi pang-mirakler men en sakte helbredelse av mage/tarm som over tid vil gi kroppen mulighet til å fungere som den skal.
    En stor klem fra meg til din nabo og fortsatt god bedring til sønnen.
    Spesielt ift. gluten skal det så store skader til før det "slår ut" på blodprøver, og sjelden blir nok faktorer testet. I tillegg får vi så mye mer enn naturlig gluten fra melet når vi spiser ferdigkjøpt brød. Hadde man sett plastdunkene med EKSTRA hvetegluten som ruller inn på bakeriene for at brødene skal blir luftigere, heve raskere osv. er det ikke så rart at fler og fler får cøleakiliknende symptomer når vi spiser mer og mer kornprodukter (spesielt fra hvete) i det store og hele selv om de ikke har gentype for cøleaki.
    For min egen del ville jeg helt klart forsøkt en glutenfri diett, samt mer fiber i kostholdet osv. før jeg sendte mitt barn til gastro- og/eller koloskopi. Ble selv "utsatt for" gastroskipo som barn - (det var nødvendig) men ikke noe jeg ønsker å gjenta.

Benytter anledningen en gang til til å "promotere" kyllingbuljongen eller egenkokt beinmargsbuljong i det store og hele fra okse, lam osv. Den er spesielt bra for alle med mageproblemer, "leaky-gut" og ubalanser i mage/tarm. Inneholder micronutrienter fra beinmargen som vi får lite av i vanlig kosthold f.eks. kollagen, glucosamine og gelatine - mange byggeklosser for mage/tarmsystemet. Byggeklosser vi eller må betale dyrt for å få tilført i form av kosttilskudd. Og så får man all smak man ønsker i form av naturlige ingredienser istedet for tilsettningsstoffer. Legger ved en link:http://paleodietlifestyle.com/making-fresh-bone-stock/

Ikke egentlig så overrasket over at innlegget ikke er kommentert. Det krever litt - og kan ikke kjøpes på apotek dessverre.

H:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt

Benytter anledningen en gang til til å "promotere" kyllingbuljongen eller egenkokt beinmargsbuljong i det store og hele fra okse, lam osv.
    Tak rexxy69 Jeg har opkaldt bouillonen efter dig og forklaringen finder du her (for ikke at afspore Heals tråd).
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    aust agder
    Meldinger
    11

Ikke egentlig så overrasket over at innlegget ikke er kommentert. Det krever litt - og kan ikke kjøpes på apotek dessverre.

H:-)[/QUOTE]

Hei! Takk for mange gode svar, men jeg trodde det var frivillig om jeg skulle svare/kommentere alle svarene Om det kan kjøpes på apoteket eller ikke har ingen betydning for meg. Akkurat den kommentaren var unødvendig så lenge du ikke kjenner til meg eller min situasjon.

Heal

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt

...men jeg trodde det var frivillig om jeg skulle svare/kommentere alle svarene
    Jo, det er frivilligt, men på nettet fungerer det sådan, at manglende svar virker på samme måde, som når man i den virkelige verden vender ryggen til uden at hilse.

På den anden side, har du måske mest lyst til at "tale" med andre forældre til børn med hypothyreose. Sagen er blot denne, at det er os med sygdommen, der kan hjælpe din datter. Med andre forældre i samme situation kan I støtte hinanden som forældre til et sygt barn, og udveksle forælder-erfaringer med hinanden, men I bliver ikke klogere på sygdommen. Det kan man kun når man selv har den, og netop det kan vi hjælpe med til at forstå hvordan man bedst kan hjælpe et barn med denne sygdom. Selv lægerne og endda speciallæger ved forbløffende lidt om hvad der rykker og hvad ikke gør. Det er vi mange her der kan bevidne, så det bedste altid er, at lære sig op til at være på forkant selv. Der er ikke så meget rum for diagnose-, medicinering- og ellers behandlingsfejl, når det gælder et barn i voksealderen.

Ellers mange hilsner til dig, og god bedring til din datter.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei! Takk for mange gode svar, men jeg trodde det var frivillig om jeg skulle svare/kommentere alle svarene Om det kan kjøpes på apoteket eller ikke har ingen betydning for meg. Akkurat den kommentaren var unødvendig så lenge du ikke kjenner til meg eller min situasjon.

Heal
    Det var ikke noe kritikk eller vondt ment fra min side og egentlig ment som en generell kommantar. Ikke til deg direkte selv om jeg ser at det kan fremstå slik. Heal . Det er dessverre mange som ikke makter endringene i liv- og kost som ofte kreves i tillegg til/eller istedet for hva som kan rekvireres av lege og kjøpes på apotek.
    H:-)

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Meldinger
    25

Hei.

En ting dere kan være obs på er at blant personer med lavt stoffskifte er det mange ganger flere enn normalt ellers i befolkningen som har cøliaki eller glutenintoleranse. Og at det finnes varianter av dette som gir diffuse symptomer og heller ikke de typiske lett synlige skadene på tarmveggene. Mao: behøver ikke å synes ved svelging av slange, biopsi av tarmveggen er ofte nødvendig.

Omlegging til glutenfri kost er en omstendelig diett, og det kan ta måneder før man blir helt bra. Ville ikke gjort dette med et barn uten å ha snakket med lege først.
    Gisa

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    aust agder
    Meldinger
    11

Hei!
    Vi har nå funnet ut av hva som var galt. Jenta min hadde Candidia. Kom oss tilslutt til naturmedisiner i Lillesand som tok en hel del prøver, og det viste seg ar hun hadde Candidia soppen. Hun er intollerant for hvetemel, gjær, gjærekstrakt, sukker, aspartan og mere. vi begynte på en hestekur for soppen, og etter 1 uke var den vekk, men vi må jo fortsatt holde oss unna overnevte matvarer. MEN vi har en jente som ikke har hatt magevondt på over 1 mnd :-) så til alle dere som ikke finner utav noe, ta en tur til naturmedisiner, de har greie på mye og er veldig klar over hva vi skal og ikke skal putte i magen vår :-) Håper noen kan ha nytte av vår erfaring

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Jeg er en jente på 28 og lider av lavt stoffskifte
    Av mokka i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 11-11-10, 21:40
  2. "Flink jente" syndromet vs binyrene.
    Av Jeanette Ws. i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 04-08-10, 22:59
  3. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  4. Svar: 9
    Siste melding: 08-04-07, 00:50
  5. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 22:25

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn