Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hypotyreose og vanvittig svingende form??

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann1983 Vis post
    Har de siste par ukene prøvd en kombinasjon av levaxin og liotyronin men det har vel egentlig bare blitt verre med denne kombinasjonen, piping i ørene har til og med meldt seg på..bare ikke si det er kronisk tinnitus som ikke forsvinner? Hmm...
    Prøv at tage din Levaxin til natten, lige før du skal sove og ca. en time efter den sidste snack/natmad. Dette "regime" må du fastholde i mindst 3-4 uger, for at kunne vurdere om du er den "type" der har det bedst af "nat-levaxin". Det er det nemlig flere der er... til deres store forbløffelse.

Hvis du så fortsat føler, at du godt kunne bruge mere energi op ad dagen, prøv at tage Liothyronin først mellem kl. 10 og 11, og se hvor længe det gavner i løbet af dagen.

Indtil du kommer tilbage fra ferien, har du god tid til at teste denne fremgangsmåde. Der er jo alt at vinde og intet at tabe, så hvorfor ikke?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei igjen Mann1983,

håper du vil få med deg legen på å skrive ut Erfa. Min ville ikke først, men skrev det villig ut etter at jeg hadde vært på privatklinikk og fått det der, og kunne vise til at jeg følte meg bedre på det.

Når det gjelder dosering, vil antakelig legen din ikke ha peil. Du må prøve deg frem selv. Som en rough guide til thyroid medisinering vil jeg si at boken "Stop the thyroid madness" er uvurderlig å ha. Kan fåes på amazon. TSH må i alle tilfelle ikke fokuseres på når man behandler med t3 (erfa inneholder både t3 og t4, pluss t2 og noen andre t-er), for med t3 tilskudd vil TSH alltid bli veldig lav.

Av Balderklinikken ble jeg satt på kombinasjonsdose Erfa og Levaxin. Jeg merket først den ordentlige bedringen etter å ha byttet ut all Levaxinen, hvilket flere her inne også har erfart.

Å ta Levaxinen på kveldtid kan muligens være en ide, er ikke så kjent med den metoden, men så ille jeg følte meg da jeg gikk på Levaxin, tror jeg ikke det hadde hjulpet mye.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3

Question Sv: Hypotyreose og vanvittig svingende form??

Hei igjen!

Dagene går og formen hopper opp og ned som en jo-jo, en uke kan være veldig bra mens den neste er fryktelig dårlig og man blir sengeliggende. Blodprøvene er alltid "fine" og jeg skjønner fint lite!

Har siden sist begynt på Thyroid fra Erfa og lest meg igjennom "Stop the thyroid madness" som var en meget lærerik bok men likevel ikke gjorde meg mye klokere på min egen tilstand. Ligger nå i sengen og ørene piper som bare det mens jeg søker og søker for å se om jeg kan finne ut av noe mer. Mitt hovedproblem er virkelig disse nedturene jeg stadig har, og jeg skjønner ikke hvorfor.

Jeg hadde ikke antistoffer i blodet men kan jeg likevel ha Hashimotos kanskje, og at det er destruksjonen av denne som gjør at jeg går fra å være meget oppegående og i god form til å ramle helt igjennom og bli sengeliggende med all verdens symptomer, dog stort sett verst i hodet med tåkehode osv osv! Hvor lenge skal det være slik da i tilfelle!? Kan man ikke gjøre noe annet for å bli kvitt disse fryktelige svingningene?

Eller er det kanskje en helt annen årsak til mine problemer? Burde jeg få utredet binyrene mine med en spyttest? Men da burde jeg vel ikke hatt så gode perioder heller, sist helg var jeg jo nesten helt fin, skjønner ikke at det er mulig jeg!? Og ja, er fryktelig frustrert, går ikke an å planlegge mer enn noen timer, maks en dag i forveien..!

Noen andre som har det slik, eller har noen idé om hvorfor jeg går rundt slik? Det finnes mellomfaser også hvor jeg er grei nok, men ellers så svinger det frem og tilbake uke for uke:/

Setter veldig stor pris på alle svar, tanker og tips!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

du skal egentlig i utgangspunket bli utredet hos endokrinolog når du ikke har påvist antistoffer siden det kan tyde på sykdom eller svikt i hypofysen din....har ennå til gode å møte leger som gjør det men...problemer med det endokrine systemet er noe norge ikke virker til å kunne en dritt om...
    Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
    Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei
    Er enig i at du mør utredes mer da levaxin/Efra ikke synes å ha stor effekt for deg.

Jeg vet ikke om jeg kan være til stor hjelp. Men mht svingninger i formen kjenner jeg meg igjen. Noe av det har helt klart å gjøre med min menssyklus, men ikke alt. Jeg kan ha dager der jeg føler meg nesten helt fin, og andre dager der jeg så vidt klarer å holde meg våken pluss har en hel masse andre symptomer. Har også lurt på hvorfor jeg svinger sånn i form. I og med at det henger sammen med syklus er det klart at kroppens nivå av andre hormoner spiller inn. Noe av det kan nok forklares med at kroppen er sliten. Har nemlig hatt en tendens til å ha flere dårlige dager i helgene enn i arbeidsuken. Men jeg har kommet fram til at det sannsynligvis sånn sykdommen arter seg for meg. Men jeg er i stadig bedring, og bedringen har gjort til at svigningene ikke er så kraftige som før. For øyeblikket går jeg ned på min Erfa-dose. Jeg har tydligvis vært overdosert, jo mer jeg går ned på dosen, jo friskere blir jeg og jo mer stabil er formen. Lurt å få testet binyrer ordentlig, som du er inne på. Det beste hadde vært og fått en fullstendig og grundig hormonsjekk hos en kyndig lege.
    Det kan dessuten være smart å ha i bakhodet at det kan være andre ting som medfører variasjon i formen, feks med tanke på matvarer. Om du har merket noe spesielt etter å ha spist ulik type mat etc. En symptomdagbok kan være til hjelp.
    Ikke gi opp!

Lignende tråder

1. Svar: 36
    Siste melding: 27-10-08, 22:15
  2. vanvittig angst...
    Av mammantileir i forumet Angst
    Svar: 4
    Siste melding: 06-09-08, 18:40
  3. Svingende tal igennem årene (langt)
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-07, 11:01