Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
28-06-11, 19:20 #3
Sv: Hypotyreose og vanvittig svingende form??
Beste investringen i tid du har gjort. Det eneste som nytter er kunnskap, og det får du ikke hos legen...Jeg er helt ny her inne, og hadde vel håpet på å kunne bli frisk uten å måtte ty til dette forumet. Men det ser ikke slik ut gitt, så da gjør jeg et forsøk og ser om noen har noen forslag til hva jeg kan foreta meg?
Bruk dette i enhver konsultasjon. Du har vært høytfungerende. Ikke urimelig at du forventer å kunne bli høytfungerende igjen, ihvertfall hvis denne sykdommen er så uproblematisk som legene vil ha det til.Jeg har hele mitt liv vært frisk som en fisk og hadde ikke en sykedag fra verken jobb eller skole siste 10 år, før formen begynte å skrante ifjor høst.
Morsom den legen din...Gikk så til legen i oktober 10 og fikk beskjed om at alle blodprøver var fine (S-TSH var da 3,3 og S-FT4 17,4) og fastlege snakket om angst og deperesjoner men jeg kjente meg overhodet ikke igjen.
Dette er helt vanlig. Når du tilfører stoffskifte medisin kunstig, slåes kroppens TSH produksjon ned og du får mindre egenproduksjon (som i ditt tilfelle er lav nok fra før). Det jeg leser ut av dette er at 50mcg ikke er nok til å erstatte din egenproduksjon...Ble så satt på 50 mikrogram Levaxin og følte dette hjalp i starten, den første mnd kanskje, før problemene kom tilbake igjen.
...og det hjelper ikke noe særlig å øke dosen din, mest sansynlig fordi du har problemer med å omdanne fra T4 til T3, eller du tilhører blandt disse pasientene.Prøvde og øke til 75 og 100 mikrogram uten at dette gjorde noen store utslag. Men det merkelige har hele tiden vært at jeg har dager innimellom hvor jeg tilnærmet er normal og fungerer veldig bra, mens jeg i motsatt ende har dager hvor jeg er elending og rett og slett sengeliggende.
Dette er et velkjent symptom på hypothyreose som kalles for "brainfog". Det gjør at mange av oss vegrer oss for sosiale sammenkomster. For min del gjør mye lyd og støy rundt meg (som det oftes er i slike sammenhenger) at det blir verre.En annen ting som var litt bemerkelsesverdig var at mens jeg gikk på 100mikrogram Levaxin og var på et par sosiale turer med jobb og venner så falt jeg helt ut, hodet gikk helt i tåkemodus og jeg var ikke meg selv på noen som helst måte..uten at jeg vet hvorfor?
Anbefaler deg på det sterkeste å sørge for at slike prøver som dette taes medikamentfastende kl 08 om morgenen. Dette fordi det er STORE døgnvariasjoner på disse hormonprøvene og kl 08 eller kl 09 kan utgjøre forskjellen på å få behandling eller ikke.Siste blodprøver som endokrinolog tok viste TSH på 1,31 og FT4 på 20,3. Samtidig viste prøven kortisol på 406 og denne var da tatt om morgenen i 11-tiden.
...og hvis 50mcg Levaxin ikke passet deg til å begynne med, hvorfor gjorde det det plutselig nå? Leger har ikke skjønt at liothyroninbehandling må skje i tillegg til levaxin (dvs de må ikke redusere dosen levaxin for å tilsette liothyronin). Ref forskning jeg refererte til lengre opp, så vet ikke jeg om syntetisk T3 passerer blod-hjerne barrieren. Erfaringen min tilsier noe annet.Jeg fikk prøve kombinasjonsbehandling av t3 og levaxin og skal nå gå på 10 mikrogram t3 og 50 mikrogram levaxin, første to dager jeg prøvde dette var formen super plutselig (sikkert tilfeldig, eller?). Dag 3 fallt jeg tilbake igjen og den siste uken nå har formen vært stort sett forferdelig dårlig. Ingen matlyst igjen, ubehag i øverste del av mage, kribling i ben, "tom i hodet" og helt utenfor.
Dette er endringer som du har mye igjen for på sikt, dersom du har gjort gode tiltak. Men du sier ingenting om hva slags endringer du har gjort?Jeg har sett på symptomer tilhørende reaktiv hypoglykemi som visst er en øket utskilling av insulin og synes symptomene på dette lignet slikt på mine, men jeg har ikke klart å se at endret kosthold slår ut positivt eller negativt på noen måte, ikke enda iallfall..
Følg råd fra AnisaHva mer bør jeg foreta meg å prøve på?
Lignende tråder
-
Påvist hypotyreose etter å ha følt meg "rar" og i dårlig form i lang tid
Av Elly i forumet Lavt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 27-10-08, 22:15 -
vanvittig angst...
Av mammantileir i forumet AngstSvar: 4Siste melding: 06-09-08, 18:40 -
Svingende tal igennem årene (langt)
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-03-07, 11:01 -
Svingende stoffskifte?
Av Bille i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 25-02-07, 14:48 -
Svingende TSH - nye prøveresultater - HJÆLP
Av gitteh i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 16-02-07, 15:36

Svar med sitat

Bokmerker