Viser søkeresultater 51 til 60 av 79
Tråd: Helt ny i gamet...!
-
13-06-11, 20:24 #51
Sv: Helt ny i gamet...!
For snart to uker siden var jeg hos min nye fastlege. Han kunne ikke forstå hvorfor ikke formen er bra. Da jeg spurte om å prøve annen medisin enn Levaxin fortalte han at Levaxin skal fungere, og at han aldri har hatt en pasient som ikke er blitt kvitt symptomene på Levaxin. Er ikke det litt rart?
Blodprøvesvarene var som følger: TSH 1.8, FT4 19.9, FT3 5.2, Anti-TPO 146, Vitamin D 97, Jern 17,9, Ferritin 43, B12 273. Som en notis nederst har han skrevet at alle blodprøver er helt fine. Jeg mener å ha lest at TSH bør ligge mellom 0.5 og 1.5. Tar jeg feil?
Har fått innkalling til endokrinolog i slutten av måneden. Håper han kan gjøre noe, for orker ikke å gå å hangle så mye lengre. Har søkt videreutdanning til høsten, og må komme i ganske mye bedre form hvis jeg skal klare det i tillegg til jobb. Hva kan jeg gjøre videre hvis ikke endokrinologen har noe lurt å komme med? Trenger en plan...;)
-
13-06-11, 21:00 #52
Du tar ikke feil, TSH kan med hell komme ned til 0,5. Men det tenker vel ikke legen din siden FT4 er forholdsvis høy.
Prøv en av privatlegene på forsiden av forumet. Be om å få prøve thyroid (det vil endoen neppe gi deg). Spis B12, du kan med hell få den høyere. Ta vit C, magnesium, kalsium, B vitaminer, selen.
-
13-06-11, 21:25 #53
Takk for råd! Tror jeg skal høre hva endokrinologen sier først. Han vil kanskje gi Liotyronin? Eller sverger de også til Levaxin? Hvis han ikke har noe smart å komme med, må jeg prøve meg hos en privat. Er bare veldig lite lysten på å betale 2000 kroner for en konsultasjon...
Jeg spiser 10 paranøtter hver dag, så regner med at behovet for selen dekkes der. Tar også 1000 mg C-vitamin hver dag. Tar Balansert Mega-B-Stress, og 1000 mcg B12 hver dag (har bare ikke vært så flink i det siste). Hvorfor bør man ta magnesium og kalsium? Kalsium er vel bra for å forebygge osteoporose, men er det flere grunner?
-
14-06-11, 19:38 #54
-
14-06-11, 20:26 #55
-
27-06-11, 20:23 #56
Begynner å tvile på norske leger...!
Jeg har byttet fastlege to ganger i år fordi jeg synes de jeg har vært hos har vært lite opptatt av symptomene, og de har virket lite interessert i å finne ut hva de kan gjøre for at jeg skal føle meg bedre. Har i dag vært hos endokrinolog, og kan heller ikke nå si at jeg er veldig imponert..! Ganske tidlig i samtalen kom spørsmålet "Har du hørt om ME - kronisk utmattelsessyndrom"? Det har jeg, men har vel ikke akkurat tenkt at det er det jeg lider av! Jeg er ganske skeptisk til den diagnosen i utgangspunktet - i hvertfall så lenge det kan være andre årsaker til plagene. Siste blodprøve viste TSH på 1,8. Etter som jeg har forstått er det fortsatt litt å gå på der... Jeg har kun prøvd Levaxin, og nekter å få en ME-diagnose prakket på meg før en del annet er forsøkt! Dessuten er jeg i full jobb, trener, er forholdsvis sosial og lever et ganske normalt liv. Hovedproblemet er at jeg er trøttere enn jeg har vært før, føler meg "susete i hodet", er glemsk og ukonsentrert. Klarte å overtale endokrinologen til en resept på Liotyronin, selv om han ikke har tro på at det vil hjelpe. Skal nå prøve meg på 900 mcg Levaxin i uken (1 tablett 5 dager og 2 tabletter 2 dager) og 5 mcg Liotyronin per dag. Han ba meg bestille ny time i august/september for arbeids-EKG, og sa at han da kan bekrefte eller avkrefte ME. Det synes jeg høres veldig rart ut...
Hva slags erfaringer har dere andre? Hva bør neste skritt være hvis jeg ikke blir bedre av Liotyronin?
-
27-06-11, 20:59 #57
Sv: Begynner å tvile på norske leger...!
Har selv vært hos endo i dag for 3. gang. Jeg er også fint lite imponert over kunnskapsnivået. Han visste ikke engang at muskell- ledd smerter er vanlig ved hypothyreose.
Det var vel da jeg bare måtte fortelle han at jeg tror fastlegene tross alt er bedre på hypothyreose enn endoene fordi fastlegene oftere behandler den sykdommen. Han var vel ikke akkurat uenig med meg...
Mitt råd er at du knekker opp tabletter slik at du får så lik dose som mulig hver dag. Du skal og være oppmerksom på at 5 mcg liothyronin er en veldig liten dose. Når jeg brukte liothyronin brukte jeg 20mcg og prøvene mine så alltid helt "fine" ut. Å kunne bekrefte eller avkrefte ME ved hjelp av et arb EKG høres helt søkt ut. Her MÅ du stille kritiske spørsmål. Spør feks hva slags evidensbasert forskning som viser til hans vurderinger og konklusjoner.
-
27-06-11, 21:30 #58
Så bra det ikke bare er jeg som synes arbeids-EKG for å diagnostisere ME høres rart ut..! Dessuten ser jeg ikke poenget med å få en ME-diagnose! Jeg har planer om å holde meg i jobb, og ME kan vel ikke medisineres/kureres uansett? Han sa jeg skulle starte på 5 mcg og evt. øke etterhvert. Kanskje jeg skulle startet på 10 med en gang? Vil TSH (som er på 1,8) bli for lav da? Spurte han også om jeg bør ta kosttilskudd, og det sa han at ikke er nødvendig... Hmm... Skeptisk!!
-
27-06-11, 22:48 #59
Moro at du skulle nevne kosttilskudd. Har vel nevnt det før og sier det gjerne igjen...dyr blir behandlet bedre enn folk. Leste nemlig innholdet i kattematen til kattene mine, der finner du tilsatt aminosyrer, mangan, selen, vit D3 mm. Men vi mennesker trenger altså ikke tilskudd...like før jeg bestiller meg time til vetrinær
sikkert bedre hjelp å få der.
Men jeg ville bare si til deg at ikke start opp for fort med lio...gjør som endoen sier start forsiktig, slik at binyrene får venne seg til dette gradvis. Øk dosen etter en stund (vet ikke hvor lenge han sa du skulle vente før du økte?) Og TSH vil gå rett i bunn med T3 tilskudd...sånn er det bare. Legene klarer ikke akseptere det så der må du stå på i forhold til evt bedring av symptomer. Kampen er bare såvidt begynt er jeg redd...
-
28-06-11, 07:41 #60
Hei cath! her er ME-kriteriene. Har legen brukt disse kriteriene for å bevise at du kan ha ME?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Hei er helt ny her jeg.....
Av Brit i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 10-03-10, 15:04 -
Helt ny her :-)
Av Carro i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 17-03-09, 15:10 -
TSH helt på bærtur :)
Av Hildemor i forumet TSHSvar: 12Siste melding: 28-02-08, 19:25 -
Helt ny...
Av Elisabeth i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 26-01-08, 18:05 -
Må bare spørre(ny i gamet)men hva er amor????
Av linnmathea i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 7Siste melding: 28-05-06, 21:07
Svar med sitat

Bokmerker