Slik jeg ser det omdanner du dårlig fra T4 (prehormonet) til T3 det aktive hormonet. Grunnen til at jeg sier det er at på prøvene tatt i april ser du at du ligger helt øverst i referanseområdet på T4, mens du ligger noe under midten av referanseområdet på T3. Dette er et signal på at du ikke omdanner nok fra T4 til T3. Man kan enkelt si det sånn at dersom T4 er øverst i ref området, så forventes det at T3 også skal være det. Dette er informasjon jeg har fra Dr Oftebro som er kjent for sitt arbeide med lavt stoffskifte. Man kan si mye om han, men akkurat på dette punktet er jeg enig med han. Dette er logisk for meg.

I tillegg tenker jeg at det er en viss mulighet for at du er blandt de som syntetisk T3 ikke passerer blod/hjernebarriæren hos. Flere organner i kroppen mottar T4 og omdanner selv dette til T3. Hjernen er blandt de organene som ikke selv danner T3. Les denne studien. Grunnen til at jeg tenker slik er at dine psykiske symptomer er kraftig forverret etter operasjon, dvs når du startet på ren syntetisk behandling. Du har hatt dette mens du var hyper også skriver du, men min erfaring er at symptomene når du er hyper og hypo likner hverandre veldig. Bare at når du er hypo blir symptombildet veldig mye verre.

Hvorvidt det da hjelper med tilførsel at syntetisk T3 i form av feks liothyronin vet jeg ikke. Men det er nærliggende å tenke at thyroid i form av Erfa, Armour eller lignende kan være medikamenter som er verdt å prøve for deg. Å få en vanlig lege eller endo til å skrive ut dette preparatet til deg er i beste fall vanskelig. Prøv å ta kontakt med en av legene anbefalt på forsiden av forumet. Det er lang ventetid og det er dyrt, men ingenting er en bedre investering enn den du gjør i egen helse.

Les gjerne denne tråden også for å oppdatere deg mer.
Lykke til