Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Heisann
Er redd jeg har flere spørsmål enn svar
Hva slags medisiner og hvor mye har du fått etter operasjoen? Hvor mye av kjertelen har du fjernet? Hva er de faktiske prøvesvarene dine nå og hva var de før operasjonen? Hvorfor har de fjernet kjertelen din?

Det er ganske vanlig at medikamenter beregnet for psykiske problemer ikke har særlig effekt hvis de psykiske problemer skyldes fysiske forhold (feks lavt stoffskifte). Sobril vil ha en viss effekt uansett, fordi du blir bedøvd. Har du hatt panikk og angst FØR operasjonen? Hvis ikke er det veldig lettvint av endoen å henvise til fastlegen synes jeg. Fastlegen vil høyst sansynlig ikke gjøre noe endoen ikke er enig i likevel. Jeg ville snakket med fastlegen og be han henvise deg på nytt til en "second opinion" ihht pasientlovens §3. Mange spesialister skjerper seg gjerne når de får slike henvisninger. Men som sagt så hadde det vært fint å se de faktiske prøvesvarene dine, da er det kanskje lettere å svare deg
Takk for svar!
Her er litt mer utfyllende info:
Jeg har fjernet hele kjertelen - tok Radio-Jodbehandling i -06 så det var ikke mye kjertel igjen. Grunnen til at de ville fjerne hele var pga svingende TRAS og at de ikke anbefaler å gå på Neo-Mercazole i flere år.
Jeg har vært plaget av moderat depresjon både før og etter Hyper-diagnosen for ca 11 år siden, men ikke i nærheten av hva jeg opplever nå.

Blodprøver januar:
Fritt T4= 15.3 (8-20)
TSH= 0.32 (0.5-3.6)
Fritt T3= 1.0 (3.6-8.3)
TRAS= ? (<1.5)

Blodprøver etter operasjon (april)
Fritt T4= 19.7
Fritt T3= 5.9
TSH= 0.07
TRAS= 4.7

Bruker nå 950 micro Levaxin pr uke - siden midten av april.
1050 Micro rett etter operasjonen i slutten av mars.
Før dette tok jeg 700 micro Levaxin og 140 mg Neo-Mercazole.

Josie