Hej Mille85

Sitat Opprinnelig skrevet av Mille85 Vis post
Nå går det oppover igjen til tross for at jeg er veldig aktiv, har lagt på meg 8 kilo på 6 måneder enda jeg spiser sunnere, har kuttet ut raske karbohydrater i hverdagen, spiser lite frukt men mye grønnsaker.
Matinntaket ligger på 900-1400 i døgnet
I 900-1400 kcal/døgn er der ikke plads nok til kost med tilstrækkelig mængde af (varierede) proteiner og den nødvendige mængde af fedtstoffer, uden hvilke din forbrænding aldrig kommer op, hvor den kan være effektiv. Det er kun spørgsmål om tid, før din krop begynder at fortære sig selv, hvis den ikke gør det allerede, at dømme efter de mange symptomer du beskriver.

Har testet min basalforbrenning og den ligger på 1300 kcal i døgnet. I tillegg kommer 500 ekstra ved jobbing og 500 ekstra ved trening, grovt utregnet i gjennomsnitt. Dette vil si at jeg forbrenner ca 2300 kcal i døgnet. Matinntaket ligger på 900-1400 i døgnet, enda går jeg opp.
Du skriver ikke hvad du vejer nu, men sædvanligvis plejer et basalstofskifte på 1300, svare til en kropsvægt på ca. 55 kg plus/minus et par kg. I dit tilfælde inkl. de 8 kg nylig "overvægt".

Når dit basalstofskifte ligger på 1300 kcal og man ganger den med 2,20 som er omregningsfaktor for intensiv fysisk aktivitet - da vil din krops behov for kcal ligge oppe på 2860 i døgnet. Du tilfører kun 900-1400 kcal. Den er gruelig gal og du er i fuld fart ned ad skråplanen - mod en sygdom, der vil få dine aktuelle symptomer til at ligne det rene paradis.

Siden dere har mye mer erfaring enn meg, hadde dere kunnet si meg om dette er reell grunn til å ta kontakt med lege eller om jeg bare må kutte enda mer ned på mat og trene mer?
Kære Mille. Jeg tror, at jeg kan tillade mig at tale ikke kun på egne, men også på andres vegne, når jeg siger at vi har ikke erfaringer med spiseforstyrrelser og at vi ikke kan vejlede dig i, hvordan du kan speede din forbrænding op, fordi det kommer ikke til at ske.

Derimod har vi masser af erfaringer med at skelne mellem lavt stofskifte pga. sygdomme i skjoldbruskkirtlen, og lavt stofskifte forårsaget af at du har tvunget din krop til at danne masser af anti-thyroid hormoner, slet og ret for at redde livet ved at spare på energien. Hvad det er, hvorfor og hvordan det udvikler sig, kan du læse i denne beskrivelse.

Held og lykke med dig. You're gonna need it!