Side 11 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 101 til 110 av 111
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser

Hei igjen

Bruker Levaxin. Kroppen min har det best på FT4 mellom 17-19 og FT3 helst over 5. Men husk at det er svært individuelt. Håret er tynt og pistrete, brekker og faller av. Jeg husker ikke om det er ved høy eller lav jeg får litt det jeg kaller gummistrikk-hår. Aner ikke hvilket annet ord jeg skal bruke på det Sky lyset kan jeg gjøre både som høy og lav, så vet egentlig ikke om dette er relatert til noen av "tilstandene" eller om jeg bare er slik til tider.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    61

Standard ERFA bra eller ikke ?

Hei

Jeg har gått i ett år for å finne min riktig dose . Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i 8 år. Startet kun med Levaxin. Formen var ikke bra. Begynte med litt Lio , ble i OK form. Leste alt positive om Erfa her på nettet.

Har nå prøvd div doseringer med Erfa og Levaxin. Prøvde bare Erfa i 3 uker i september 2010. Fikk veldig svettetokter og hodepine. Men mulig jeg skulle prøvd Erfa over lengre tid alene uten Levaxin ? Enten har jeg bivirkninger av Erfa eller så tåler jeg ikke kominasjonsbehandling eller så doser jeg feil ? Noen råd ???

Jeg går på Aker. De anbefaler ikke Erfa alene, men anbefaler kominasjonsbehandling sammen med Levaxin.

Min siste blodprøver vi mai viser : Fritt T4 på 16. Fritt T 3 på 5 og TSH 0.01.
    Endret min dose til dette :

Annen hver dag : Levaxin 25 + 75 Erfa
    Levaxin 37,12 + 60 Erfa .

Fungere ikke optimalt.

I fjor prøvde jeg : 12 Levaxin + 90 Erfa ----merket at håret vokser men ble mer slapp , så økte til 25 Levacin + 90 Erfa. Fikk fryktelig hodepine.

Det jeg merker nå er at når jeg øker Erfa dosen får jeg veldig hodepine.

Men jeg sliter veldig med muskelsmerter med den dosen jeg tar nå. Og det blir bedre hvis jeg øker Erfa dosen, men da kommer det fryktelige hodepine og veldig irritert. Når jeg øker Levaxin dosen, blir hodepinen og muskelsmertene litt bedre, men da blir kroppen tyngre og halsen mer betent og en følelse av slim og infeksjon.

Dette er ikke lett........

Før når jeg gikk på bare Lexavin , hadde jeg problemer med å øke min Fritt T4 selv med dosesøkning.

Er ikke meg selv lenger, og blir veldig deprimert av dette.

Hadde også en overdosering av Levaxin i april 2010. Dette førte til ett enormt vekttap og jeg ble kjempe stressa innvendig. Men da hadde jeg masse mer energi enn nå.

Føler meg lat og orker ikke å engasjere meg verken med kjæresteforhold eller jobb kollegaer.
    Hvor er humøret mitt blitt av ?

Noen som kjenner seg igjen.....
    bør jeg prøve bare Erfa igjen.....er så redd for den fryktelige hodepinen som kommer.

Blodprøver tatt i februar 2011:

TSH 0,03
    T4 : 15
    T3: 7,9
    D-vitamin 88
    B12 - 400

Dette viser jo greie prøver , litt usikker på dosering min da, men formen var ikke bra. Men prøvene her viser jo at jeg skulle vært i form. Gikk på kombi mellom Lev + Erfa.
    Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: ERFA bra eller ikke ?

Har du tenkt på om dette kan ha noe med binyrene dine å gjøre?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei på deg

Jeg har gått i ett år for å finne min riktig dose . Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i 8 år. Startet kun med Levaxin. Formen var ikke bra. Begynte med litt Lio , ble i OK form. Leste alt positive om Erfa her på nettet.

Har nå prøvd div doseringer med Erfa og Levaxin. Prøvde bare Erfa i 3 uker i september 2010. Fikk veldig svettetokter og hodepine. Men mulig jeg skulle prøvd Erfa over lengre tid alene uten Levaxin ? Enten har jeg bivirkninger av Erfa eller så tåler jeg ikke kominasjonsbehandling eller så doser jeg feil ? Noen råd ???
    Når jeg leser videre er det på en måte en ting du mangler fra du sier du var i OK form til nå. Du mangler Lio i miksen din uansett kombinasjoner av ERfa og Levaxin. Hva er årsaken til at du ikke bruker Lio mer om det funket?Lio - Syntetisk T3 - noen få som det er det eneste som funker på.
    Vet ikke om du kjenner Dr. Lowe - du kan høre på et radiointervju her - der han forklarer noe av sammenhengen. Krever at du er litt stødig i engelsk. Kan gi deg en kort oppsummering senere om du ikke forstår det. Bare send en melding.

Jeg forstår så usigelig godt ønske om å bli litt bedre - og nå skal jeg "banne i kirken" (kanskje). Det kan nesten bli hallelujastemning av tyroider på nettet. Og for de som har opplevd å få livet tilbake av tyroider er det selvfølgelig nesten ett mirakel. At du har hatt lyst til å forsøke forstår jeg veldig godt, men det ser ikke ut som dette er optimalt for deg. Kan du ikke forsøke å gå tilbake til Levaxin og Lio og se om det får deg tilbake på spor igjen? Er det Aker som tok bort lioen? Blodprøvene er forsåvidt helt standard ift. type medisinering du går på - uansett i hvilke doser du kombinerer. Husk at det ikke er blodet ditt du skal behandle!! Tror det er skrevet spaltemetre om det her inne. Du skal finne den medisinering som gjør deg best - uansett om medisinen er syntetisk eller "naturlig" fremstilt. Selv om tyroider ser ut til å fungere best for de fleste her inne er det ikke sikkert det gjelser deg. Årsaken til ditt lave stoffskifte kan være en annen.

Jeg fikk selv umenneskelig hodepine av Levaxin - for meg forsvinner den i stor grad på ERFA, men muskelsmertebildet er helt likt. Ingen av medisinene fjerner disse. Kan muskelsmertene dine ha andre årsaker? Reumatisk utelukket? Jeg velger å holde på ERFA fordi det til nå har vært det beste for meg. FT4 er lav - har forsøkt å legge på Levaxin for å få den opp - og det gjør den men formen, symptomene og smertene som ikke Efra fjerner forsvinner heller ikke av at FT4 blir høyere med tillegg av Levaxin - så da ser jeg ikke poenget med å ta begge. Det som funker for den ene behøver ikke gjøre det for den andre.

Blodprøver tatt i februar 2011:

TSH 0,03
    T4 : 15
    T3: 7,9
    D-vitamin 88
    B12 - 400

Dette viser jo greie prøver , litt usikker på dosering min da, men formen var ikke bra. Men prøvene her viser jo at jeg skulle vært i form. Gikk på kombi mellom Lev + Erfa.
    Vær så snill - la deg aldri forlede til å si at blodprøvene viser jo at jeg skulle være i form. Indirekte legger du altfor mye press på deg selv og tror en hel masse ting som ikke er sant. Det blir du deprimert og sliten av. Bare du kan si om du er i form - ingen blodprøve! Om dette skulle vært tilfelle ville jo ingen før blodprøvetyranniets tid kunne sagt om de var i form eller ikke.
    Synes ikke dette er greie prøver i det hele tatt jeg. TSH, FT4 og 3 er egentlig ganske uinteressante - sett i lys av alle doseendringene dine med Levaxin og ERFA gir de "omtrent" samme resultat. Du er jo egentlig på veldig lave doser da - omtrent det samme men bare i litt ulik blanding av Levaxin og ERFA. Etter min erfaring må man høyere i dosering av ERFA før man merker effekt. Flere steder, også her inne om jeg ikke husker feil, har vel ERFA blitt betegnet som ganske "svak" Virker lite til å få opp FT4 men jeg vet jo altfor lite om deg til kunne synse om det. D-vitamin på 88 er altfor lavt, uansett!! Få i deg ett skikkelig tilskudd (5000 iu/dag) og legg deg i et solarium 5-10 minutter en gang i uka. B-vitamin på 400 kan også være for lavt selv om referansene sier noe annet. Spiser du noe vitaminer/mineraler? Er det tatt andre prøver av generell helsestatus og andre stoffskiftemarkører?

Vet ikke om dette svaret gir noen mening for deg, men om du har lyst ville det vært interessant å vite hvorfor du byttet medisinkombinasjon om du var OK. Jeg skulle gitt mye for å være OK - om jeg var OK hele tiden.

Kanskje noen av oss må leve med å være OK, selv om vi skulle ønske å være på topp dessverre. Ok er kanskje ikke ett så værst mål? eller?

H:-)

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    61

HEI og tusen takk for gode svar.
    Binyrene sjekket jeg for ett år siden, da var iflg Aker alt bra.

Når jeg skriver at jeg var i OK for med Lio , så hadde jeg også litt plager da bla hårtap og energimangel. Men jeg hadde ikke hodepine og muskelverk som jeg kan huske i den grad jeg nå kjenner de smertene . Men du har kanskje ett poeng når du sier at jeg tar for liten dose.

Jeg prøvde meg jo med 120 Erfa og uten Levaxin helt på førsten. Men gikk på dette i 14 dager før jeg la på litt Levaxin. Grunnen var at jeg følte energi mangel.
    Og mye svette og hodepine.

......mener du at Lio inneholder noe som ikke dekkes via Erfa og Levaxin ?
    Ja Aker tok bort Lio når jeg startet med Erfa .

Jeg skriver at jeg var i OK form med Lio, men husker at jeg hadde hårtap og litt energimangel. Men jeg hadde ikke hodepine eller muskelsmerter som nå.

Fant noen prøver fra legen min tatt i mai 2011.

Fritt T4 - 16
    Fritt T3 - 5
    TSH - 0,01
    B12-Vitamin 290
    Tras 0,8
    Kalsium 2,38
    Fosfat var under normal verdier.

Jeg tar hver kveld tran, Sanasol, antioksidanter via en helsesjokolade kalt Xolai, noen ganger en tablett Selen .
    I tillegg drikker jeg litt Alovera pga tarmsystemet.

Jeg er alltid mye mye mye værre hver sommer , både i muskelverk og energi .

Har ikke sjekket videre ang muskelverk og nakkeplager.

Aker sier at man kan få hodepine som en bivirkning også av Erfa og få mange like symtomer som høyt stoffskifte med Erfa.

Blir helt surrete jeg av alle disse doseendringene.

Jeg vet en ting helt sikkert....når jeg gikk på 50 Lev + 60 Erfa .....var energien ok, litt mindre hodepine , men da ble jeg veldig stirrete og ekkel i øynene. Og stressa innvendig.

Hva anbefaler du av vitamintilskudd for å evt holde b-vitamin nivåene stabile ?
    Er det greit å ta antiokisanter ?
    Føler at jeg får litt mer energi av helse sjokoladen ?

Hva tenker du.......
    mye eller for lite er ikke bra ....hihi

Roxxy69....

Det kan som skriver være mulig med må ha Lio. '

Og som du skriver økte ikke Fritt T4 mye med å øke Lev dosen iflg prøvene fra feb til mai.

Men enten må jeg prøve en gang til med kun Erfa over en lengre periode og en litt høyere dose, ellers så må jeg prøve Lev med Lio igjen....

Jeg husker godt at jeg synes hårtapet ble mye bedre når jeg startet med Erfa. Og det er klart at hetetokter og hodepinene kanskje i starten var en overgang.

Mulig jeg nå ikke tåler å ta Erfa og Lev sammen ?

Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    61

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hei

Binyrene ble sjekket for ett år siden. Men er ikke sjekket etter at jeg startet med Erfa ?
    Må de sjekkes igjen tror du ?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

jeg, og flere andre her på forumet, har brukt lang tid på å finne dosen på Erfa. Og jeg tror det samme gjelder mange som bruker enten Levaxin, eller Levaxin sammen med Liothyronin. Jeg tror tålmodighet er et nøkkelord Jeg hadde det bra på 3,5 grain/215 mg Erfa. Fine blodprøver som lå pent i referanseområdet. Men nå kunne jeg ikke gått på så høy dose. Nå ser det ut til at ett eller annet sted mellom 2-2,25 grain/125-140 mg ligger dosen min. Noe har endret seg, bedr eopptak fra tarm eller ett eller annet annet. Flere hormoner kan også ha noe å si. Det jeg forsøker å si, er at dette ikke er lett. Og problemet, slik jeg har opplevd det med endel forskjellige leger, er at de fleste vet og har lært for lite om hormoner. På Aker har de en annen tilnærming til hormoner enn Hertoghe i Belgia har. Slik at svarene du får, varierer etter som hvem du spør. Så er jo ett spørsmål hvem skal du spørre? Hvem har du råd til å spørre, en offentlig lege eller en privat.

Derfor tror jeg det beste du kan gjøre, er å lære mest mulig om egen erfaringer, skrive ned, forsøke å forstå. Jeg mener å huske at du også har variert litt mellom hyper og hypo? eller husker jeg feil? Noen Hashimoto gjør jo det. Og da blir vel medisineringen enda mer vrien.

jeg synes B-12 høres lav ut. Iherb.com har noen fine B-12 fra Solgar, både sublingual tabletter og dråper, når de løses opp i munnen skal det blir bedre opptak om problemet ligger nedover i mage eller tarm og hindrer bra opptak. Kanskje trenger du mye mer B-12. Jeg vet at f eks Lillepus88 her på forumet sier at hun må ha B-12 på 1000 for å ha det bra. En høy nok B-12 er jo viktig for velbefinnende, og lav B-12 kan gi mange symtomer.

Noen trenger å ligge høyere i referanseområdet når det gjelder stoffskiftemedisiner. mens andre opplever at de kan gå på ganske lav thyroiddose og ha det bra med lave tall. Så den store forskningsoppgaven din er vel å finne ut hvor du har det bra.

Når det gjelder plagene dine, er det ofte lurt å ha flere tanker i hodet på en gang. Selv om to ting skjer samtidig, er det ikke sikkert at de har noen med hvernadre å gjøre. de kan ha noe med Erfa å gjøre. men det kan også være helt andre årsaker.

Binyrer: Aker tok kanskje en blodprøve? Blodprøver kan være veldig sårbare for om du stresset litt før du tok dem. Husk også at Aker har den vanlige definisjonen på binyrer. Du har enten normale binyrer eller Addison.Binyreproblemer i den forstand som mange med hypotyreoseproblemer kan få i en periode, anerkjenner de ikke. Om du skal sjekke binyrer, bør du finne et sted på nettet eller flere, hvor de går grundig gjennom symptomer etc. Forsøk å finne ut ut fra det du leser om du tror at problemet er der. Om du tror problemet er der, ta spyttprøver. Eller om du får fastlegen til å gå med på døgnkortisol. Da vil du i allefall finne ut om produksjonen er bra nok i løpet av et døgn

Håper du finner ut av det
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    61

hei og tusen takk for hyggelig svar.

Ja dette er nok en prøve og feile dosering. Men jeg synes jeg har prøvd og feilet ett helt år nå. Det som funka i fjor funker ikke i år. Men som du sier har sikkert noe med opptaket i tarmen å gjøre.

Ja stemmer at jeg gikk fra lavt til høyt stoffskifte, februar 2010.

Aker sa også av jo eldre man blir jo høyere må man justere dosen .....har du hørt om dette før ?

Jeg har nok lagt litt på meg i det siste, men er usikker om det er pga stoffskifte eller disse antiokisant helsesjokalden jeg spiser.

Prøver å bestille meg de B - vitamin tablettene du anbefaler. Tok 3 b-12 sprøyter i fjor, men kom aldri over 400 i blodprøven på B12.

Jeg bestiller gjerne en helsjekk enten privat eller offentlig for å bli bra. Føler at Aker sier at jeg ligger riktig i forhold til Stoffskifte , så fastlegen må gjøre ting videre. Men min fastlege er ikke den beste.

Men en ting er sikkert , jeg er ikke i form....var å handlet i stad og blir så svimete i hodet at jeg ikke hører hva følk sier til meg engang......

Hvordan merket du at du måtte redusere dosen på Erfa ?

Lurer på om jeg skal teste å kun bruke Erfa en periode og se hvordan det funker. Kanskje en dose på 120 pr dag ???

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte siden 2007

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oppognedform Vis post
    Hei

Binyrene ble sjekket for ett år siden. Men er ikke sjekket etter at jeg startet med Erfa ?
    Må de sjekkes igjen tror du ?
    Jeg tror ikke du bør tjekkes isoleret for binyrene, men generelt og totalt bør du udredes for Hypopituitarisme (udfald i et eller flere af hypofysens hormoner), kaldt også for Hypofyseinsufficiens.

Jeg tror ikke at du har primær hypothyreose. Det lyder snarere som din hypothyreose er sekundær til tilstand af din hypofyse, og det kan være grunden til, at uanset hvilken behandlings-kombination du sættes i, fejler det efter kortere eller længere tid, fordi du må have yderligere hormonmangler, som gør at behandlingen med T-hormoner ikke kan nyttiggøres nok..

Du har stort set hele tiden (siden du begyndt at skrive hos os) haft et unormalt lavt FT4 og lige så unormalt lavt TSH. At det ikke har påkaldt sig lægernes opmærksomhed kan kun skyldes at de er forvirret af dit høje FT3 - gætter jeg mig til. Det vil også undre mig, hvis dit høje FT3 ikke har lokket nogen læger til at måle dit Reverse T3 (rT3) fordi uden denne måling kan man ikke gennemskue om dit høje FT3 er kun sig selv, eller summen af rT3 og T3. Hvorom alt er ville det være meget nyttigt at finde ud af din ratio rT3/TT3 hvorfor du også har brug for at få målt Total T3 (TT3) for at kunne udregne det. Det er denne ratio som afgør om du trives eller ikke, ikke FT3 alene, uanset i eller over "normalområdet". Hvis ratioen rT3/TT3 er afbalanceret - trives folk fint, selv med relativt lavt FT3.

Når man ser på Thyroid Function Test Interpretation-grafen...

...kan man dårligt undgå at bemærke hvor dine tal befinder sig i forhold til diagnose-typen. Jeg går ud fra at dit TT4 er for lavt, lige som dit FT4.

Som Vigdis henleder opmærksomhed på binyrene, har hendes og mit bud en ting tilfælles: cortisol. Ved hypofysesvigt svækkes også stimulation af binyrene og dermed falder dannelsen af binyrehormoner, primært cortisol, så selv om du evt. ikke har "trætte" binyrer, kommer det ud på det samme når du kan have brug for tilskud af hydrocortison for netop at kunne nyttiggøre tilskud af Thyroid.

Der er nemlig ingen andre behandlinger af hypofyseinsufficiens end tilskud af de hormoner den svage hypofyse ikke længere kan stimulere i "under-kirtlerne". Det er derfor meget vigtigt at du finder en læge der er kyndig i hypofyse-sygdomme og vil udrede dig for pan-hypopituitarisme, dvs. alle hormoner hypofysen ellers skulle producere: ACTH, væksthormon, LH, FSH og prolaktin (TSH ved man allerede nu - er "uberettiget" alt for lavt). Derudover bør der undersøges for autoimmun hypophysitis, fordi du i forvejen har TPO antistoffer og hvor der er en type, kan der være mange flere antistof-typer.

Det kunne tænkes at alle dine problemer kunne løses med en afbalanceret "coctail" af hormoner, der supplerer op på den underaktive hypofyse, som jeg begynder at tro på - kunne være kilden til dine helseproblemer. Men så er det også vigtigt, at lægerne ikke plukker et eller to hormoner ud, men at de udreder hele din hypofyse og alle dens hormoner.

I mellemtiden ville det være nyttigt at teste kun Levaxin taget til natten, indtil der vides noget mere om hvorfor dit FT3 er så høj i forhold til T4. Natte-Levaxin kan virke mere blidt og med færre bivirkninger end Levaxin taget om dagen. Desuden er det langt nemmere at tage sin medicin på samme tidspunkt ved nattetid end om morgenen.

Det er virkelig ikke utænkeligt at du fra starten havde en forkert diagnose.

Lidt mere allround om uønskede tilstande i hypofysen her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    61

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte siden 2007

Tusen takk for utfyllende svar . Jeg har printet det ut og tar det med til Aker og legen min på neste kontroll.
    I dag har jeg vært hos min akupuntør, og jeg hadde null energi. I tillegg har sier han alltid når jeg er der at det er underskudd i milten......kan det ha noe med binyrene å gjøre ? Noen som vet det ?

Litt usikker hva jeg skal gjøre for å få opp energien, øke Levaxin eller øke Erfa ?

Hva synes du ?

Bør kanskje ta nye blodprøver først....

Side 11 av 12 Først 123456789101112 Siste

Lignende tråder

1. Levaxin + Liothyronin eller erfa?
    Av cocos i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 10
    Siste melding: 30-04-11, 20:02
  2. Lav t4, Erfa eller Levaxin? + Candidabeh. Balder
    Av Rosin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 20-10-10, 10:20
  3. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  4. Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
    Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-05, 08:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn