Viser søkeresultater 1 til 10 av 187
Threaded View
-
20-08-10, 18:55 #11
Sv: Forvirring, forvrengte sanseinntrykk?
I gamle dage var patienternes klager over "underlige lugte" betragtet som symptomer, og lægen ville umiddelbart sende patienten videre til speciallæger for udredning af hypofysen/hypothalamus.... Følg lugtesansens vej i hjernen/hormonkirtlerne via pilene på tegningen:
Søgeord er: "olfactory hallucination", phantosmia, parosmia, cacosmia eller "phantom smells".
Det ser ud til, at når hypothyreosepatienter plages af "lugte-som-ikke-er-der" eller når noget lugter anderledes end det burde (og disse oplevelser gentager sig i det uendelige eller næsten) - er der gode grunde til at insistere på at blive udredt for sekundær eller tertiær hypothyreose, fordi hvis ens "egen" hypothyreose udspringer fra andre kirtler end skjoldbsruskkirtlen, vil behandling rettet mod "almindelig" (primær) hypothyreose simpelthen ikke virke.
I dag aner de fleste læger nada om denne side af symptombilledet på tilstande hypofyse/hypothalamus og når nogle få endelig gør - kan de ikke koncentrere dem på anden end evt. hypofysetumorer (bare roligt: godartede).
Her en lille debat om emnet Burning Odor and Other Foul Odors på Pituarychat.
Fænomenet hedder "phantom taste" eller phantogeusia og er ret typisk for bl.a. diabetes eller insulin-interaktion med andre hormonkirtler.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 14-06-10, 14:40 -
Fikk Graves disease i 1999
Av atv i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 86Siste melding: 04-11-08, 13:27 -
Diagnose lavt stoffskifte fikk jeg i april - tror jeg det var
Av belit i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 26-07-07, 23:04 -
Fikk diagnose på lavt stoffskifte i 2002
Av nosy i forumet PresentasjonerSvar: 0Siste melding: 24-05-06, 22:47

Svar med sitat

Bokmerker