Sitat Opprinnelig skrevet av Hsn Vis post
Har i den senere tiden vært mye plaget med forvirring, dårlig konsentrasjon, dårlig hukommelse og problemer med å takle regneoppgaver, og oppgaver som krever logisk tenking, har i tillegg hatt en del forvrengninger av sanseinntrukkene som blandt annet hørsel, har hatt en klokkelyd i hodet, dobbeltsyn i korte glimt og amoniakklukt i nesa. Noen med liknende erfaringer, synes dette er skremmende.
Sitat Opprinnelig skrevet av Stina Vis post
Jeg har tidligere hatt, og etter at jeg sluttet å røyke for noen år siden fikk jeg en enda "bedre" luktesans. Men jeg oppfatter tydeligvis feil. For en tid siden syntes jeg det luktet veldig brent hos fysioterapeuten, men så viste det seg at det bare var en kopp med kaffe. Fikk et hudpleieprodukt for en tid siden, det kunne jeg ikke bruke, for det luktet konsentrert nikotin. Har du hørt noe så sprøtt? Det er veldig plagsomt.
Sitat Opprinnelig skrevet av Lissa Vis post
jeg lukter brennt stadig vekk, blir jo redd da...,men det er aldri noe der
I gamle dage var patienternes klager over "underlige lugte" betragtet som symptomer, og lægen ville umiddelbart sende patienten videre til speciallæger for udredning af hypofysen/hypothalamus.... Følg lugtesansens vej i hjernen/hormonkirtlerne via pilene på tegningen:

Søgeord er: "olfactory hallucination", phantosmia, parosmia, cacosmia eller "phantom smells".

Det ser ud til, at når hypothyreosepatienter plages af "lugte-som-ikke-er-der" eller når noget lugter anderledes end det burde (og disse oplevelser gentager sig i det uendelige eller næsten) - er der gode grunde til at insistere på at blive udredt for sekundær eller tertiær hypothyreose, fordi hvis ens "egen" hypothyreose udspringer fra andre kirtler end skjoldbsruskkirtlen, vil behandling rettet mod "almindelig" (primær) hypothyreose simpelthen ikke virke.

I dag aner de fleste læger nada om denne side af symptombilledet på tilstande hypofyse/hypothalamus og når nogle få endelig gør - kan de ikke koncentrere dem på anden end evt. hypofysetumorer (bare roligt: godartede).

Her en lille debat om emnet Burning Odor and Other Foul OdorsPituarychat.
Sitat Opprinnelig skrevet av BerKath Vis post
Andre spesielle symptomer som jeg ikke finner andre steder er at jeg plages med en sur smak (svak sitron) i munnen. Skulle tro det var magesyre, men jeg plages ikke med smerter i spiserør eller heshet som ville vært "vanlig" med syrereflux. Innbiller meg av og til at spyttet mitt produseres surt.. Noen som har hørt om dette?
Fænomenet hedder "phantom taste" eller phantogeusia og er ret typisk for bl.a. diabetes eller insulin-interaktion med andre hormonkirtler.