Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 73
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Thyroid på blå resept.

Skal jeg være helt ærlig aner jeg ikke hva legen har skrevet i søknaden. Jeg har kun mottatt svaret. ICD 10 koden som er brukt hos deg er E03 som betyr "annen hypothyreose". ICD 10 koden som er brukt hos meg er T86 som betyr "hypothyreose". Kan ikke begripe at det skal ha noen betydning for søknaden.

Og i rubrikken for 6.1 er krysset ut for
    "Forhåndsgodkjente preparater kan ikke brukes på grunn av bivirkninger"
    At han har skrevet dette er en begrunnelse for hvorfor du skal ha Erfa og ikke levaxin eller lio. Det skal jo i høyeste grad telle til din fordel.

Han har nok ikke lagt ved noen vedlegg, men har kanskje skrevet noe om funksjonsnivå og det faktum at jeg gikk sykemeldt og at Erfa har bidratt til å få meg på jobb igjen (det er viktig tenker jeg). Det er jo langt dyrere å ha meg sykemeldt enn å betale noen piller for meg.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Wink Sv: Thyroid på blå resept.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ..
    Under 6.3 gir legen sin begrunnelse for å skifte behandlingen (2-3 setninger).

..
    Håper Blondie sjekker innom igjen og kan svare på dette
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    .. i rubrikken for 6.1 er krysset ut for
    "Forhåndsgodkjente preparater kan ikke brukes på grunn av bivirkninger"
    At han har skrevet dette er en begrunnelse for hvorfor du skal ha Erfa og ikke levaxin eller lio. Det skal jo i høyeste grad telle til din fordel.
    1000 takk for svar Blondie
    Overlegen på Med. avd. har skrevet (ref rubrikk 6.1 & 6.3) til HELFO at jeg har forsøkt ut Levaxin og senere (kun) Liothyronin;
    med hodepine som resultat / bivirkning på begge medikamenter.

Skal prøve å komme igjennom til HELFO på telefon å spørre om jeg pga nye opplysninger kan klage på avslaget fra ifjor høst.
    Har forresten fått overta en (avbestilt) time hos sykehus-overlegen seinere i uka

Tillegg:
    Fant denne i en annen tråd (opprinnelig om hydrokortison - men siden også om Thyroid):

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Hmm.
    fant noe når jeg surtfet i rundskrivene på trygdeetaten.
    I rundskrivet som heter viktige legemidler står det noe kryptisk:

"Sammensatte preparater
    [Endret 3/03]

Sammensatte preparater kan bare inneholde virkestoff som hører inn under undergruppene (bokstavene) i det aktuelle sykdomspunkt i preparatlisten, og må ikke inneholde mer enn ett virkestoff fra hver undergruppe. I punkt 31 er det gjort unntak fra dette.

"
    http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv...tm&f=templates

lenger ned heter det:
    "Særlige grunner
    [Endret 7/03]
    Det antas å foreligge særlig grunn for å behandle medlemmet med andre preparater enn de forhåndsgodkjente i følgende tilfeller:

• Forhåndsgodkjente preparater har ikke medført kontroll over sykdommen på grunn av manglende effekt.

• Forhåndsgodkjente preparater har medført bivirkninger som gjør det umulig å fortsette behandlingen.

• Pasienten har en annen alvorlig lidelse som utelukker bruk av forhåndsgodkjente preparater.

Behandlende lege må:

• Spesifisere hvilke preparater som er forsøkt tidligere

• Begrunne hvorfor forhåndsgodkjente preparater ikke kan brukes.

• Dokumentere at det nye preparatet har effekt ved den aktuelle lidelse, dersom dette ikke fremgår av tidligere fullmaktsskriv, jf. Vedlegg 1. Det vil si at legen må legge ved litteratur fra anerkjent medisinsk tidsskrift eller liknende om preparatets virkning. Dette er spesielt viktig når preparatet ikke har markedsføringstillatelse i Norge.

Krav til forskrivning:

• Behandling med legemidler som er markedsført i Norge må være instituert (startet) av relevant spesialist.

• Legemidler som ikke er markedsført i Norge må være forskrevet av spesialist i sykdommens medisinske fagfelt.

Apotekfremstilte legemidler likestilles med markedsførte legemidler i denne sammenhengen.
    "
    Og så heter det videre:
    "Arbeidsrutiner
    [Endret 8/99, 11/00, 7/03]

Legemidler som forskrives på blå resept i samsvar med forskriftens § 9, refunderes av folketrygden når merknadene i listen til § 9 er oppfylt. Forhåndsgodkjennelse fra trygdekontoret er i disse tilfeller ikke nødvendig.

Ved søknad om refusjon bør blankett IA 05-14.05 benyttes, eventuelt må de samme opplysninger fremgå av legens uttalelse. Søknadsskjemaet kan finnes på www.trygdeetaten.no, under hurtigvalg ”skjema” og under ”Helse/Sykdom”. Folketrygden yter godtgjørelse for utfylling av blankett IA 05-14.05, jf. gjeldende honorartakster for legeerklæring.

Ved søknad om refusjon av utgifter til legemiddel som ikke er markedsført i Norge, skal det fremlegges opplysninger om legemidlets virkestoff og produsent, for eksempel kan kopi av søknadsskjema for godkjenningsfritak vedlegges. Videre skal det vedlegges dokumentasjon på legemidlet ved omsøkte lidelse. Ved søknad om legemidler som er markedsført, men ved annen indikasjon enn den som er godkjent i Norge, skal dokumentasjon også vedlegges.

Det kreves ikke bekreftelse på at godkjenningsfritak (tidligere registreringsfritak) er innvilget av Statens legemiddelverk. Godkjenningsfritak er ikke tilstrekkelig til at folketrygden kan yte refusjon, da Statens legemiddelverk ikke har gjort en fullstendig vurdering av preparatets kvalitet, sikkerhet og effekt.

Refusjon for legemidler etter § 2 og § 10 a må godkjennes av legemiddelkontor eller fagkontor for hvert enkelt medlem, se imidlertid unntak for sykehusapotek.

Rikstrygdeverket har i de tilfeller som er nevnt i Vedlegg 1 til dette rundskriv, gitt legemiddelkontoret fullmakt til å treffe vedtak om refusjon. Legemiddelkontoret skal fatte skriftlig vedtak som sendes medlemmet. Vedtaket kan i enkelte tilfeller være tidsbegrenset. Legemiddelkontoret skal påføre at vedtaket må forevises på apoteket ved levering av resepten.

Dersom de nødvendige opplysninger og dokumentasjon ikke er lagt ved søknaden, skal legemiddelkontoret innhente disse fra forskrivende lege. Er legemiddelkontoret i tvil om pasientens medisinske tilstand er omfattet av indikasjonen i Vedlegg 1, skal saken legges frem for rådgivende lege. Dersom de generelle vilkårene for å få refusjon ikke er oppfylt, skal legemiddelkontoret avslå søknaden.

Dersom det søkes om refusjon for et legemiddel hvor legemiddelkontoret ikke har fullmakt til å avgjøre saken, skal søknaden sendes fagkontoret til avgjørelse. Legemiddelkontoret vurderer om saken først bør forelegges rådgivende lege, som i så fall avgir en begrunnet uttalelse.

Fagkontorets avgjørelse vil bl.a. være avhengig av de økonomiske og helsemessige konsekvenser av å godkjenne refusjon for det aktuelle legemiddel. Dersom en godkjennelse vil medføre store helseøkonomiske konsekvenser, skal Rikstrygdeverket innhente samtykke fra Helsedepartementet i at det gis refusjon.

For legemidler som er innvilget av trygdekontoret etter forskriftens § 2 eller § 10 a, skal apotekene av kontrollhensyn påføre resepten hvilket trygdekontor som har fattet vedtaket, vedtaksdato, paragraf, og for § 10 a også sykdomspunkt.

Se for øvrig kommentarene under de aktuelle paragrafer i forskriften.

Legemidler mv. som ikke er refusjonsberettiget etter denne forskriften,
    kan i noen tilfeller godtgjøres etter bestemmelsene om bidrag i § 5-22."
    Min behandling med thyroid er ikke: "instituert (startet) av relevant spesialist" -
    kan heller ikke huske å ha lest at Blondies behandling er startet av noe annet enn en vanlig (Balder)lege...

Ref Blondies bok juni & juli ifjor:
    Prøver nå å forberede meg på å starte med nye medisiner (thyroid).
    Siden jeg har forstått at Balderklinikken gjerne ønsker og kombinere thyroid og levaxin
    så ønsker jeg å være mest mulig forberedt til den potensielle diskusjonen

..
    Huurra!!! I dag kom Erfa'en
    Har 60 mg dose som gikk veldig fint å knekke i to med fingrene,
    sikkert fordi jeg er veldig vant med å knekke Levaxin i to og Liothyronin i tre
    Første dose skal inntaes kl 14, virkning meldes etterhvert som den eventuellt oppstår
    Sist endret av Kevlin; 23-05-11 kl 10:17 Begrunnelse: Tillegg - innlegg fra to andre tråder
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Ikke sikkert spesialisten min skrev at det ikke var han som startet med Erfa behandling hos meg, for du har helt rett; det var Balder legen som skrev det ut første gang.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hva er relevant spesialist?

Gjelds øre-nese-hals? Indremedisiner? Endokrinolog? Alle tre bør vel dekke dette området?

Min behandling er heller ikke startet av relevant spesialist, men jeg vil nå forsøke å få en livsvarig blå resept av en av de tre typene ovenfor
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hva er relevant spesialist?

Gjelds øre-nese-hals? Indremedisiner? Endokrinolog? Alle tre bør vel dekke dette området?

Min behandling er heller ikke startet av relevant spesialist, men jeg vil nå forsøke å få en livsvarig blå resept av en av de tre typene ovenfor
    Tror du bør satse på en av de to sistnevnte. Men egentlig gjelder vel alt fra andre linjetjenesten (i praksis der du må henvises for å komme inn)

Kjør på, Ruth. Det nyttet for min del. Klag hvis det ikke går gjennom. De kan jo ikke holde på å diskriminere thyroid brukere for evig og alltid.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Right. Snakket nettopp med overlege for endokrinologi på Rikshospitalet, dr Bolleslev. Ikke pokker om han noen gang i det hele tatt en gang går med på å TENKE på å sende en slik søknad. At jeg faktisk kan bevise med blodprøver at jeg ble MYE bedre med thyroidpreparater enn med Levaxin (etter 12 år på Levaxin var An. Ikke pokker, helt ubøyelig.

Kan nevne at i f eks Kristiansand finnes INGEN endokrinologer, for de som måtte ha behov for en slik en der. De må evt finne en i Oslo ellerno.

Nå har jeg sendt forespørsel til en endokrinolog, privatpraktiserende ved Spesialistsenteret i Pilestredet Park som jeg var hos for 17 år siden. Fikk tlf fra dem akkurat nå, da jeg var i ferd med å skrive dette, hehe. Han er villig til å skrive søknad! Juhu! Så da er det bare å¨vente på time. Fantastisk - spare over 4 000 per år.

Da skal jeg bort NUH med henvisningen fra min aller fineste fastlege!

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Etter pratings fra admin og veldig gode argumenter fjerner jeg navnet hans.

Nå skal jeg sjekke hva som skjer. Hvis han søker for meg vil jeg kunne anbefale ham. Men - de som ønsker navnet hans (i Oslo) må sende meg en privat melding, så skal de få det.

Kommer til å skrive hvordan det går, selvsagt.

Nå skal det sies at det kun er 101 endokrinologer i Norge. Under halvparten av dem jobber som praktiserende leger. Resten er i det offentlige eller jobber for den medisinske industrien eller med forskning.

Jeg vil derfor si, i forhold tl hva som er skrevet i neste innlegg, at vi ikke har noe annet valg enn å anbefale endokrinologer til hverandre når det er så utrolig få å velge mellom. Ikke alle av dem vil jo heller skrive en slik søknad.Så vi har kanskje en 20-25 endokrinologer å velge mellom i hele landet....

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ..
    Overlegen på Med. avd. har skrevet (ref rubrikk 6.1 & 6.3) til HELFO at jeg har forsøkt ut Levaxin og senere (kun) Liothyronin;
    med hodepine som resultat / bivirkning på begge medikamenter.

Skal prøve å komme igjennom til HELFO på telefon å spørre om jeg pga nye opplysninger kan klage på avslaget fra ifjor høst.
    ..

Min behandling med thyroid er ikke: "instituert (startet) av relevant spesialist" -
    kan heller ikke huske å ha lest at Blondies behandling er startet av noe annet enn en vanlig (Balder)lege...

Ref Blondies bok juni & juli ifjor:

Jeg skal få på blå resept :-D

Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg er så glad på dine vegne, Kevlin
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hurra fra meg også, Kevlin

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder