Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    44

Standard Sv: Gravid og Levaxin...

Jeg tok blodprøver i begynnelsen på april, og frem til da stemte iallefall dosen.
    Ting kan jo selvfølgelig endre seg, så jeg skal passe på neste gang (hvis det skjer ;-)) jeg blir gravid..

Takk igjen

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    44

Standard Levaxin og graviditet; forstår ingenting av det legene sier...

Jeg har kuttet ut å tro på min fastlege da han ikke syntes at det var nødvendig å øke dosen med Levaxin da jeg ble gravid. Først måtte jeg ta blodprøve og så måtte jeg ha time... Ringte rett til gyenkologen min og siden har jeg stolt mer på henne.

Hun sier at det er forskjell på dosering til dem som har hatt kreft og dem som bare har lavt stoffskifte og at jeg ikke skal henge meg for mye opp i TSH verdien.
    Jeg har lest at TSH skal ligge mellom 0,5-1,5. Sist blodprøve var TSH på 1,7. Jeg snakket med vikar hos fastlegen min og måtte fortelle ham hva jeg ville han skulle si, og da jeg sa at TSH skulle ligge på 0,5-1,5 og at min var 1,7 fikk jeg beskjed om at jeg kunne øke med 25 mikrogram pr dag, og til slutt en kommentar fra ham "Hørtes ikke det greit ut?"

Har prøvd å lese meg til kunnskap, men det er så innviklet og min hjerne har ikke kapasitet til det akkurat nå...

Kan noen forklare meg hva nivåene skal ligge på uten at det har vært kreft inne i bildet?

Stemmer det at man aldri skal akseptere å gå ned på dosering mens man er gravid?

Det er slitsomt å ha en lege en ikke kan stole på...godt jeg har gynekologen min, som iallefall har gitt meg inntrykk av at hun har peiling.
    Hun ba meg også bestille ultralyd i uke 8 for å kontrollere veksten...

På forhånd takk!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Gravid og Levaxin...

Anbefaler deg å søke på hypotyreose på tidsskriftet.no

Der kan du blant annet lese

Behandling med østrogener eller androgener fører til henholdsvis økning eller reduksjon i plasmakonsentrasjonen av tyroksinbindende globulin (TBG). Det endrer bindekapasiteten for tyroksin og kan føre til at L-tyroksindosen må økes (østrogen) eller reduseres (androgen) for å bevare normal TSH-konsentrasjon (16).

Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes. TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten. Hos pasienter med primær hypotyreose er imidlertid thyreoideas kapasitet til å produsere tyroksin sterkt redusert eller helt ødelagt. Det betyr at hos gravide med hypotyreose kan TSH brukes som mål på om substitusjonsdosen er adekvat. Dersom TSH-nivået stiger, er det uttrykk for at tyroksindosen bør økes. Resultatene av de andre funksjonsprøvene kan være vanskelige å tolke, fordi vanlige referanseområder ikke gjelder på grunn av økningen i TBG-konsentrasjonen.
    Ellers så ville jeg jo hurtigst mulig kommet meg til en lege som kan noe om graviditet og hypotyreose. Gynekolog er kanskje best?

Og ja, ut fra det som Legeforeningen her skriver, så skal du aldri ned i dose når du er gravid. Kroppen din skal jo ha nok til både deg og barnet
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Gravid og tsh 7
    Av Linni i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 30-08-10, 14:43
  2. Hypotyreose, prøver å bli gravid for første gang og begynte nettopp på Levaxin.
    Av Sigrid77 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 05-06-10, 09:27
  3. Er gravid - hva nå?
    Av Oslofia i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 24-03-10, 21:49
  4. Gravid med nr 2
    Av bOnZiE i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 08-02-09, 19:31
  5. Gravid og høy TSH