Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Threaded View
-
09-05-11, 13:04 #2
Sv: Gravid og undermedisinert? Trenger svar raskt. :-)
sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=12658Her hos den norske legeforening, skroll nedover, les Vindu 2, står de om økning ved graviditet
Sitat:
nder graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes. TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten.
Og da snakker de ikke om at du allerede går på T3, som du gjør.....Maken til uvitenhet hos endokrinologen som anbefalte deg å senke medisinene.
Fra legemiddelhåndboka
Sitat:
Graviditet, amming:
Nødvendig substitusjonsbehandling med tyroksin må ikke avbrytes i svangerskapet. Substitusjonsbehovet øker hos gravide. Økningen er størst i første halvdel av svangerskapet. Dosen bør høynes etter prøvesvar. TSH-verdi mellom 1 og 2 anbefales. Mange har ved slutten av graviditeten en T4-dose som er 1,5–2 ganger høyere enn den dosen de brukte før de ble gravide. Etter fødselen avtar substitusjonsbehovet raskt. Dersom kvinnen har økt i vekt, vil behovet ligge litt over det hun hadde før graviditeten. Overgang til morsmelk er minimal, og thyreoideahormoner kan brukes uten problem ved amming.
les artikkelen jeg referer til, og siterer fra tidsskriftet.no
Mange gravide må øke dosen med thyroide hormoner under svangerskap. kanskje du skal høre på legen din. Det e rikke sikkert TSH er så viktig her, men hvordan du føler deg. Du sier jo selv at.For 2 måneder siden var jeg på tsh: 0,80, kjente meg mye bedre!
kanskje du skal høre på legen din? Hvis du leser i tråden jeg siterer fra, ser du at Viljes lege ikke kan så mye om graviditet og stoffskifte. les deg opp, snakk med legen.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Hadde jeg lavt stoffskifte i 2005 tro? Trenger hjelp til BP svar :-)ar
Av Athina i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 21-04-11, 21:02 -
Symptomer ved raskt stoffskiftefall
Av Vår i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 14-04-10, 11:57 -
Trenger raskt svar fra noen som er operet!
Av mumi1 i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 09-06-08, 01:02 -
Trenger svar på noen spørsmål
Av MizzyCat i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 13-01-08, 00:44 -
Trenger litt råd / svar på spørsmål
Av Birgit i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 10-10-06, 16:49

Svar med sitat

Bokmerker