Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
Jeg har alltid hatt lave verdier av ft4. En prøve fra 2001 da jeg var frisk, viste ft4 på 12 (ref 9-22).

"Alle" snakker om at ft4 skal ligge i øvre del av ref område. Nå som jeg har gått ned i dose, er jeg sikker på at ft4 daler ned til helt nederste del av ref område. Om jeg går ytterligere ned, vil den falle utenfor. I og med at Erfa inneholder t3, tenker jeg at det ikke er så farlig om ft4 blir litt lav. Ft3 pleier for øvrig å ligge litt over midten av ref område når jeg tar blodprøver medikamentfastende.

Er det flere som har det slik, dvs med lave ft4 verdier, og kan fungere greit? Jeg vet at noen- som feks Anisa- ligger langt over ref område for ft4 på en relativt lav tyroid dose (oppi ft4 på 30, om jeg husker riktig) . Da må det vel være greit å ligge utenfor nedre ref område også, om formen er grei? Dvs er ikke alt egentlig veldig individuelt??

Samtidig er jeg redd for å medisinere meg for mye ned, og blir litt skeptisk når ft4 er såpass lav.
Hva vi lå på da vi var friske, vet svært få av oss. Du vet det, heldig er du.

Mange kilder samstemmer med deg, i at vi har vår helt egne FT4, som denne kilden som Anisa la ut tidligere

The reason is that TSH is so exquisitely sensitive to free T4 status is that individuals have a genetically determined free T4 setpoint, as illustrated by the study of Andersen in which free T4 was measured each month for a year period in 16 normal euthyroid individuals.
Jeg tror som deg at FT4 blir kanskje litt lavere hos oss som bruker thyroid, fordi vi forsynes rikelig med T3, enn den kanskje var da vi var friske. Antar at det var omtrent det du tenkte?

Jeg har ikke lav FT4 foreløpig. Den holder seg i øverste del av referanseområdet foreløpig.

Jeg ligger nå og vipper litt mellom 2 og 2,5 grain eller 120-150 mg thyroid. Så lavt har jeg ikke vært siden jeg startet. Men jeg er veldig forsiktig nå, fordi jeg tenker at plutselig når jeg bunnen og ender opp med underdosering i stedet. Men jeg tror at det at jeg nå kan klare meg med denne dosen med thyroid, mot 4.75 grain på det meste, samt nå 15 mg hydrokortison mot 32.5 mg på det verste, tyder på at jeg er på rett vei. Antar at det er bedre tarmopptak mm. Men tror jeg skal ta det langsomt i svingene, så jeg ikke får en nedtur, som Rufus fikk nå nylig.

Moro å høre at du er så sprek