Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 78
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Lissa, er du hyper, eller på grensen til hyper? Når man er hyper (hvis man er det med t4 på 33?) så kan man føle seg oppstemt, ivrig osv... Men det spørs hvor lenge det varer, har man for høyt stoffskifte over lengre tid blir man jo sliten, i alle fall ble jeg det, veldig..

Så OBS.

Når det gjelder p -piller så har jeg tatt det og men sluttet for mange år siden da jeg følte at de gikk ut over psyken. Det var før jeg visste jeg hadde problemer med stoffskiftet (hypertyreose), men jeg hadde nok det samtidig, i alle fall i peroder.

Jeg syns kostholdet har veldig mye å si på formen, fra dag til dag omtrent. Jeg merker veldig stor forskjell på de dagene jeg spiser skikkelig mat (100 prosent speltbrød, ordentlig middag..) og de gangene det er mye kaker, kaffi, hvitt brød osv.
    Frukt har jeg litt blanda erfaring med, føler noen ganger at det kan bli for mye sukkersjokk.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg har vel egntlig hypothyreose med både tras og tpo....
    etter forrige svangerskap blestoffskiftet mitt fryktlig ustabilt, det øker stadig faktisk og jeg må stadig trappe ned på Levxindosen...

så om jeg er hyper eller bare overdosert??? det vet jeg ikke

vet at det ikke er bra for hjertet bl.a å gå sånn, trapper ned igjen nå, men trist igrunn... nå har jeg levd i ei boble i 10 år og så får jeg en sånn hyperperiode og er tilbake minst 80% av mitt gamle jeg trener, baker leser bøker, gjør håndarbeid, rydder, pusser opp, ja i det hele tatt er aktiv!
    så er det slik jeg ikke kan være fordi det ikke er helseskadelig... :( :(
    har klart å gå ned 10 kg i høst også... hadde aldri klart det uten denne "hypreringen" og jeg har enda 10 kg å gå på før jeg når min trivselsvekt, så.... håp om at det fortsetter, men på en forsvarlig måte såklart

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard ja, så var det de prøveresultatene:=) b12 og tsh

det spørres gang på gang:P

ok, t4 var på 14 og har ikke rørt seg det siste året selv med økning.

legen ringte og ba meg vurdere å senke dosen fra 7 til ganger i uken fordi tsh var 0,14.

selv har jeg vurdert og merket formen utfra svinginger i t4, og synes livet generelt har blitt merkbart bedre på mange vis etter jeg økte dosen i år. ikke gira eller noe, bare mindre trøtt, smådeppa, svimmel osv:=)

årsaken til at jeg tok prøver nå var pga vedvarende kvalme(tok graviditetstest ja..:=P), men har ingen av de andre vanlige symptomene, så da vurderer jeg bare å fortsette ......? har hatt noen kjipe runder med kvalme i noen år nå, men lenge siden sist.

og så var det b12. hva er nå vanligvis laveste og høyeste referanse? jeg hadde 303. vurderer disse tilskuddene sonja snakket om med mindre jeg ligger i øvre område.

taaaaaaaaaaaaakk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du er ikke den første som har fått senkemelding når TSH er 0,14.
    Jeg fikk også det - og gjorde det. Så ble jeg dårligere - økte - ble bedre - fikk senke melding osv.
    Dette pågikk jo noen år da ............
    Tilslutt slutt slutta jeg med målingene å fant min egen dose.
    Den er over dobbelt så høy som den laveste dosen som gir TSH=0.
    Og den må bare være slik, tross TSH=0.

Jeg tror dette kommer av at de sammenlikner oss med friske mennesker som har sin TSH-funksjon iorden - og jeg tror ikke det går an.
    Kanskje på noen - ikke på alle.

Kvalme og obstipasjonsfølelse er jo typisk lavdosesymptomer hos meg iallfall, og selv om 14 er mitt på treet kan det godt hende at din skal høyere.
    Det er ingen betenkeligheter med å forsøke å få den høyere.
    Den ideelle dosen ligger somregel like oppunder tålegrensen.

Om du ikke har hatt dette så lenge så er tolmodighet noe en må tillegne seg, men hvis en øker litt med noen måneders mellomrum så kommer en dit en skal før eller senere.
    Symptomer kan komme å gå litt og en kan komme i villrede om en skal senke eller øke dosen, min erfaring er at en alltid skal øke.
    Helt til hjertet blir urolig over lenger tid. Da er det på tide å senke dosen litt.
    Da er du i mål.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har hatt kvalme som et av symptomene da jeg var hyper, men da hadde jeg andre symptomer som hjertebank og hodepine også.

Som andre her har jeg hatt problemer med å måtte senke og blitt skikkelig dårlig. Nå har jeg bestemt meg for at det vil jeg ikke mer. Jeg vil la være å ta så mange prøver og heller dosere meg selv etter hvordan jeg føler meg. For meg er det det viktigste det hjelper ikke meg å senke når jeg har det kjempefint, eller få høre at verdiene er jo så fine og så har jeg det helt forferdelig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

ja, jeg har brukt medisiner i noen år nå, og gav beskjed at jeg helst ikke senke siden formen er bedre enn på mange år og jeg som trodde jeg måtte øke:P

hm....ok, men jeg tror jeg holder meg på samme dose siden det funker ok, og blir jeg kjipere i formen prøver jeg faktisk først med å øke.

jeg er ikke så redd for å ta for mye egentlig, overdosering symptomene er iallefall for min del ikke holdbare i lengden uansett, så.....tror det er et godt poeng i det at man ikke alltid kan sammenlikne utfra en fastsatt skala.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard snufselufs fra meg:=/

må bare snufse litt i de sene nattestimer:/

har hatt en lengre bra periode med mye mindre symptomer enn vanlig etter en oppdosering, men nå var det tydligvis over:( legen har bedt meg dosere ned, men det tør jeg liksom heller ikke prøve på siden det tok så lang tid å komme opp.
    har i noen uker nå hatt det som det vanligvis har vært de siste årene: trøtthet, svimmelhet og blabla. og jammen skal fordøyelsen og være helt på tur.

burde jo egentlig se det positive i det, at jeg faktisk har hatt noen måneder med ganske god form stort sett i motsetning til andre her inne, men det var ganske nedtur når symptomene ikke forsvant ja.
    holder man alle rutinene sine så klarer man seg ok, men verden fungerer jo ikke helt etter klokka da(heldigvis?) derav, hastet jeg atter en gang hjem fra en planlagt venninnebytur fordi kroppen ikke vil gjøre som jeg forteller:P

så: det var den turen, og i påvente av at systemet i kroppen skal roe seg litt ned forhåpentligvis klager jeg litt her:P

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg går rett på med synsinga mi isa1.
    Jeg kan ikke forstå vitsen med å endre en dose som du har det bra på !
    Og - det er ditt liv - det er du som bestemmer !
    Det er egentlig slik med min situasjon også - jeg har doblet dosen på egenhånd siden den gang legen sa at jeg skulle gå ned. Det er flere år siden, og legen forstår meg nå fordi framgangern er så tydelig.

Så viss jeg skal se det fra legens side, så har denne et behandlingsdirektiv å holde seg til. Det er ikke mye slingringsmån her - går han utenfor kan han på det mest uheldige komme i heisen.

Juridisk er legen kanskje glad for å høre fra pasienten om at denne ikke vil følge hans behandlingsopplegg. Da har denne ryggen fri.
    Og vi hører jo stadig om leger som følger gamle retningslinjer og ikke har fornyet seg på mange år.

Jeg syns det påhviler den enkelte å vurdere situasjonen fritt og kloklig - om jeg kan si det slik.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

fint med synsing, det var jo det som gjorde at jeg doserte opp selv med hell tidligere:P

prøver en perideo nå å ta litt mer, merker jeg ingen forskjell kan jeg heller gjøre som legen sier.

er jo ikke så lett når man gjerne får samme symptomer uansett:/

følte meg uansett straks litt bedre når jeg bare fikk klaget litt

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du har oppdaget noe veldig viktig - det er ikke så lett å vite om man skal opp eller ned når symptomene varierer.
    Ofte blir de verre når man øker, men holder man ut kan det vise seg riktig at man økte.

OG - det er ikke u-realt eller noe annet mer u, å søke sin egen vei til en bedre helse.

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har rett og slett fått legeangst
    Av maika i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 25-01-11, 19:06
  2. Jippi! Dette går rett vei! God Jul :)
    Av Ninni i forumet Solskinnshistorier
    Svar: 4
    Siste melding: 24-12-06, 00:21
  3. Dette forumet er rett og slett genialt!
    Av isa1 i forumet Om forumet generelt
    Svar: 1
    Siste melding: 13-07-05, 23:22

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn