Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    15

Standard Kortisol i salvia. Kan noen se på disse svarene

Da har jeg fått svar på spytt prøvene ift kortisol. Disse ble analysert på Aker sykehus.

* Kl 08 12,1 (ref 3,5-27). At den ble tatt kl.08 stemmer dog ikke helt. Prøven ble tatt kl. 0830 etter at jeg hadde stelt og laget frokost til to jenter på under 3 år. Innvirkningpå prøveresultat?

* Kl. 13 2,1. Her kunne ikke Aker hjelpe meg med ref. verdi, da de ikke anbefalte prøve tatt på dette tidspunkt????

* Kl. 17 3,1. Under denne prøven hadde jeg hentet jentene i barnehage og ble akkurat ferdig md å lage middag før prøven ble tatt. Innvirkning????? Her kunne ikke Aker hjelpe med ref. verdi pga samme som nevnt ovenfor.

Kl. 22 1,3. Her kunne de heller ikke hjelpe med ref. verdi, da deres anbefaling var å ta denne kl. 24?????

Hvorfor p alle dager blir jeg bedt om å ta 4 prøver, og hvorfor får jeg ikke info om viktighenetn av eksakt tidspunkt.

Uansett, er det andere som har fått prøvesavr fra Aker som vet noe omkring disse mine prøvesvar, eller noen med erfaring???
    Er desperat. Fullt sykemeldt på 2 mnd. Fungerer ikke, får ikke noe utav dagene.

Takker så mye for svar.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Kortisol i salvia. Kan noen se på disse svarene

Hei:-)

For å sammenlikne og gi deg en pekepinn: mine svar fra Aker var

13.8
    8.1
    5.5
    0.8

Ref område var altså samme som deg. Jeg fikk hydrocortison med disse resultatene, som er "bedre" enn dine. Legen vurderte da symptomer, spyttprøver og kortisol i døgnurin opp mot hverandere. Jeg hadde veldig lav kortisol i døgnurin, nesten utenfor ref.område. Legen var ikke i tvil om at jeg led av binyretretthet og foreslo hc av seg selv.

Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    15

Tusen takk for svar. Ja, da skulle man jo tro at mine binyrer sliter litt. Ikke overraskende. Men hjelp til behandling kommer vel an på hvilken lege man har. Har ikke time på Balder før onsdag før påske. Blir gal av å vente. Startet akkurat i ny jobb 3 uker før jeg kolapset, og er fremdeles sykemeldt. Vil bli frisk, men mest av alt vil jeg finne ut hva som feiler meg.

Kanskje jeg bør spørre om å få tatt døgnurin for kortisolmåling også.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Verdiene dine er så lave at det så vidt jeg kan forstå ikke kan være i tvil om at du har slitne binyrer. Når du i tillegg er så dårlig som du er, bør du få hydrocortison mener jeg. Bør vel ikke være nødvendig med døgnurinprøve når symptomer og spyttprøver taler i en retning.

Lykke til da!!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Inntil du får HC tabletter evnt....gå på apoteket å kjøp deg et par tuber Hydrecortison salve/krem 1%.
    Bruk 1-2 cm å smør på kroppen, bytt steder, men ikke ansikt, HVER 4.time!!!
    I verste fall kan du kjøpe HC over nettet,flere inne her som evnt. kan hjelpe deg med det!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Lignende tråder

1. Er disse svarene bra eller dårlige?
    Av ktmsport i forumet Blodprøver
    Svar: 25
    Siste melding: 15-12-12, 11:38
  2. Noen som kan tolke disse prøvesvarene ?
    Av viravira i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 47
    Siste melding: 17-02-11, 22:54
  3. Er det noen som kjenner igjen disse symptomene?
    Av Puselille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 26-02-10, 10:08
  4. Har noen hørt om disse blodprøvene før?
    Av Thomas W H i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 21-03-09, 11:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn