Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
-
31-08-08, 22:58 #1
Fikk graves for 14 år siden
Jeg er ny her på forumet. Endelig et sted hvor jeg føler jeg har funnet mye nyttig informasjon. Akkurat nå er jeg rimelig frustrert, og har brukt det meste av tiden på å lære mer. I syv uker nå har jeg følt meg fryktelig dårlig. Fjernet skjoldbrukskjertelen for ca 10 år siden, og brukt levaxin siden. Dette har vært relativt uproblematisk uten de store svingningene. Fikk barn for 1 år siden, og har sammen med fastlegen justert dosen ifh til dette. De siste ukene nå har jeg vært på utallige undersøkelser; røntgen ekg, blodprøver, borrelia ol. Har trodd jeg har vært dødsyk. Ingenting galt funnet. Nå har jeg skjønt det er stoffskifte mitt. Legen sier verdiene er fine. Etter svangerskapet har jeg redusert levaxindosen med jevne mellomrom. Har ligget noe høyt, og tidvis noe sliten og tungpustet. Nå når legen mener jeg ligger bra er jeg ekstremt dårlig og fatter ikke hva jeg skal gjøre. Symtomene mine er; svimmel, fryktelig sliten, iskald på føttene, muskel og leddsmerter, "trang" i brystet, tungpustet, gått ned i vekt, bena sovner lett, dotter i ørene, prikking, noen dager løs i magen andre dager hard, "trykk i hodet og mye mer. Ingen dager er like. Det svinger i løpet av en dag. Morgenen er verst. Akkurat som om jeg svinger mellom å være høy og lav på en dag. Har selv tenkt at dosereduksjonen har vært for rask. Har blitt henvist til endokrinolog, men regner med lang ventetid. Tar tilskudd av B 12, og bestilt time på Balderklinikken. Jeg gjør alt for å bli litt bedre, men orker snart ikke mer. Er det noen som har noen tanker, og ideer om hva jeg kan gjøre for å bli litt bedre ihverfall?
Prøvesvar: april: Ft4; 19,5, tsh 0,09 (0,2-4,5) reduserte med 50 mg i uken
juni: Ft4: 16,3, tsh o,10 reduserte med 50 mg
juli; Ft4; 14,1, tsh 0,56. Bruker 100 mg 6 dg i uken, 50 mg 1 dag i uken. Så lav dose har jeg aldri brukt før. Brukte 150 mg hele svangerskapet og var i strålende form.
-
01-09-08, 00:29 #2Hildemor Gjest
Re: over eller underdosert? (langt)
Jeg føler med deg og kjenner meg unektelig godt igjen fra mine år som høy. Jeg var overbevist om at alt som rammet meg av symptomer og følelsen av å være helt kjørt måtte skyldes noe annet enn stoffskiftet. Det var rett og slett en grusom tid i mitt liv. Jeg gikk som deg igjennom et uttall undersøkelser i den perioden og ingen leger forstod hvordan jeg hadde det og det skremte meg ennå mer - den ekle følelsen av at ingen tok meg helt på alvor og forstod det marerittet jeg befant meg i. Jeg fikk kun høre at blodprøver var bedre, innenfor normalen og at det ikke fantes grunner til at jeg skulle være så dårlig.
Men det var jeg og i dag kjenner jeg virkelig når jeg tipper over i høyt hvor syk man faktisk kan bli av det. Så jeg foretrekker faktisk å ligge litt lavt istedet for å tippe over i det høye - ugh!
Jeg har dessverre ingen gode råd - kroppen din må lande etter å ha vært høy en tid og i den tiden det tar kan det være et eneste virvar av symptomer, akkurat slik du har det nå. Jeg skriver til deg bare for at du skal vite at du ikke er alene om å ha oppleve det du nå opplever. Det hadde jeg hatt behov for når jeg var på det dårligste, men jeg fant ingen å kjenne meg igjen i.
Jeg føler med deg og håper at din kropp snart lander, som du erfarer er det ikke nok at blodprøvene er okei for at man skal føle seg bra. En kropp som har ligget høyt en periode bruker en del tid på å roe seg ned. Riktig god bedring
-
03-10-08, 17:09 #3
Time hos endokrinolog
Nå er det en uke til jeg skal på Aker. Prøver å forberede meg. De siste stoffskifteprøvene mine er ifølge fastlegen helt fine. Har i løpet av et års tid redusert dosen med levaxin etter et svangerskap. Har tatt en rekke nye prøver jeg får svar på hos endoen, men aner ikke hva. Formen min er laber, og har vært slik i 3 mnd. Alle plagene jeg har nå tror jeg kan relateres til stoffskifte da jeg har vært gjennom en rekke andre undersøkelser. Alt er helt fint. Plagene mine er vekttap, fryktelig sliten, dotter i ørene, svimmel, tidvis kvalm, løs mage, lavt blodtrykk, uro i kroppen, kald både her og der, muskelsmerter, litt sår i halsen, trang i brystet, anpusten ved den minste anstrengelse osv. Hva kan jeg forvente av en time, er det spesielle prøver jeg bør be om blir tatt. Hva gjør jeg hvis også alt er fint her. Mange spm, men føler at denne timen er så avgjørende for veien videre til å bli frisk.
-
03-10-08, 18:29 #4
Re: Time hos endokrinolog
Høres jo ut som symptomer på høyt stoffskifte dette ? Er hvilepulsen høy ?
De kan henge i ganske lenge.
Fint å bli undersøkt ordentlig og fulgt opp da.
Jeg trur dem lever sitt eget liv der, og det er sikkert vanskelig å få tatt prøver ut fra enegen ønsker.
De følger vel sykehistorien din og agerer ut fra dannede mistanker.
Det jeg tror du kan bidra med, er en fyldig sykehistorie og symptomforklaringer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-08, 18:39 #5
Hvilepulsen min er ikke høy, men den stiger fort ved den minst anstrengelse. Har ligget litt høyt, men det har vært stabilt i over tre mnd. Egentlig litt rart å ha hypersymtomer når prøvene er fine, og ingen når jeg faktisk var på grensen mot høy. Kanskje bare kroppen min som hyler etter mer levaxin for det er den jo vant til:-)
-
03-10-08, 19:40 #6
Høres ut som lavt cortisol, pga løs mage og kvalme. Har du lest deg op om det her, det er en del om det rundt omkring her?
Hvis du ser peanøtter eller potetgull, må du bare spise dem (salthunger)
Hvis du lyser med en lommelykt inni pupillene i et speil , trekker de seg sammen men utvider seg veldig snart igjen? osv
Endokrinologer pleier ikke å tro en hvis man begyner snakke om slitne binyrer eller lavt cortisol, forresten. Slitne binyrer kan komme av å vre u ndermedisinert siden binyrene må steppe nn når stoffskiftet er lavt samt at det trengs mye mer cortisol når antistoffene er høye, bare pga inflammasjonen i skjoldkjertelen alene. Du kan ha cortisolmålinger såvidt innenfor normalen og legen tror ikke du kan ha problemer av det.
forresten, få målt anti-TPO.
nora
-
04-10-08, 12:06 #7
Tusen takk for svar. Jeg kan ikke mye om slitne binyrer, eller cortisol, men skal lese meg opp på det.
-
09-10-08, 13:02 #8
Prøvesvar fra Balder-skjønner ingenting.
Har vært på Balderklinikken, og tatt en rekke prøver. Nå fikk jeg resultat fra den ene i posten på engelsk, og jeg skjønner ingenting. Trodde jeg kunne engelsk, men almennkunnskapene strekker ikke til her. Er det noen som gidder å lese, og gi meg noen hint?
The patiens data kindly provided us match the serological findings inpart. Negative serum antigen result. The highly specific Candida seroniagnosis of your patient reveals a combined antibody diagnosis result. Combined findings (elevation of titres of 2 or 3 antibody classes suggest a current immunological chalenge with Candida sp. In this case the IgG and, in particular, the IgA concentrations reveal elevations into the pathological range. After switching from initial IgM production, Candida-specific IgG antibodies form the main line og immune defense in the sense og protecting against systemic fungal infection.
Elevated IgA antibodies suggest enchanted production of this mucoprotective globuline. Elevated titres of this type are mainly inducted by pathological immune provocation by mucosa-bound Candida sp. on and/or in and/or under the epithelium. IgA antibodies are considered to be biological "mucosa disinfectants". The current serologicalfindings in your patient, together with the excistence of symptoms of Candida mycosis, suggest a therapy with antimycotics is indicated even in case of negative culture results (stools, mouth swab etc. In this instance it must be considered whether the use of a systemically acting antimycotic should be prefered. After finishing diligent antimycotic treatment together with the subsequent microbiological therapy of the intestinal environment which is usually necessary, we advise serological control after about 6-8 weeks to confirm the therapeutic result and to assess the immunoreactivity of your patient. (e.g evaluation of the functional capacity of an immunological memory.
Untersuchung: ergebnis: normalbereich
Candida albicans Antigen ^0.25 bis 0,50
Candida IgA 89+ bis 60
Candida IgG 1370+ bis 500
Candida IgM 30 bis 50
Takk for at du tok deg tid til å lese
-
09-10-08, 13:34 #9
Re: Prøvesvar fra Balder-skjønner ingenting.
Er ikke helt sikker, men skjønner det som at de mener at du har Candida og bør behandles for dette med "antimycotics", som eg regner med er noe mot sopp?? Etter 6-8 uker skal du testes på nytt.
-
09-10-08, 18:19 #10
Re: Prøvesvar fra Balder-skjønner ingenting.
Hør på Unn - hu er flink.
Mycologi er læren om sopp.
Man mener å tolke blodprøvene dit hen at du har en soppinfeksjon av candidia-typen. Candida serodiagnosis kan være ansvarlig for toxoplasmose.
Du bør ikke bli gravid med det første Thomas og kaste ut kattfaen
http://www.pasienthandboka.no/default.a ... 1Qodwx9t7Q• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
Av Yvai i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 10-05-10, 13:47 -
Graves siden 2004
Av jane i forumet Graves sykdomSvar: 42Siste melding: 06-05-10, 15:11 -
Fikk lavt stoffskifte under første svangerskap for 17 år siden.
Av Alma i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 04-10-08, 10:32 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08 -
Fikk en datter for 8 mnd siden og følte meg elendig
Av sørlandet i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 26-04-05, 11:04
Svar med sitat

Bokmerker