Viser søkeresultater 1 til 10 av 41

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Standard Sv: Cortisol døgnurin

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Ja. Det er anbefalingen flere plasser jeg har lest for å unngå den type problem.
    Takker for hjelpen, jeg har også funnet ut at halsbrann er et tegn på binyretretthet :P
    Har faktisk begynt å merke litt virkning fra kortisonen nå, morningene er fortsatt ganske jævlige, men ca etter dose nr 2 så merker jeg at jeg blir mer "våken", altså ikke så tåkete, legger merke til mer detaljer, lukter osv.
    Jeg må jo ta en dag om gangen, driver å slutter på anti-depressiva (remeron) og nå, har trappet ned fra 1 tablett til en 1/2, satser på å slutte etter er par uker.
    Jeg tar 1/4 tablett når jeg våkner i 10-11 tiden, så 1/4 i 13-14 tiden og 1/8 i 16-17 tiden. Jeg bruker Nycomed Kortison 25mg.

Et annet spørsmål er, nå vi som mangler kortisol tar kortison, kan vi stå i fare for bensjørhet, eller gjelder dette bare for folk som får i seg for mye kortison?

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Hei igjen.

Nå etter et par tre dager på kortisol har jeg lagt merke til at jeg har for det meste hodepine, og at jeg fryser veldig ofte, samt at jeg blir veldig for sulten :P
    Er dette noe som er vanlig i startfasen og forsvinner etterhvert?

Takker

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Hei igjen, har hatt et del tøffe dager, men er nå endelig i grei nok form til å skrive litt.
    Har hatt/har litt influensa symptomer og dårlig mage, som det ser ut til har gjort at kortisonen ikke har fungert, stemmer dette?
    Jeg har vært helt sinnsykt dårlig, spesielt når jeg står opp og frem til 3-5 tiden på ettermiddagen. Veldig mye panikkangst og generell uro.
    Har egentlig helt siden jeg begynte med kortisonen følt at jeg har hatt en begynnende influensa, er hoven i og rundt halsen.
    I dag var jeg ikke så ekstremt dårlig når jeg våknet, men var ikke akkurat i topp form. Tok en dose kortison med litt mat, og la meg igjen og sov et par timer. Når jeg våknet var jeg greit nok psykisk sett.

Jeg har også begynt å slite en del med smerter i muskler og ledd, spesielt høyrearmen, trodde i starten det var sene-betenndelse, men kan det være lavt stoffskifte?

Har sist fredag vært å tatt MR av binyrer og hypofyse, håper på svar på disse denne uken. La merke til at etter MR'en, så begynte jeg å få ganske vondt i nyre-regionen, regner med dette er pga kontrasvæsken som ble brukt.

Tirsdag neste uke skal jeg på Synactentest, så det skjer i alle fall noe.

Takker så mye for alle svar

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Hei.

Legen ringte meg i kveld med svar på MR-scan'en av binyrene og hypofysen, og der var alt bra. En stor lettelse!
    Noen som vet hva annet som kan vises på MR utenom svulst?
    Håper på en måte at dem ikke annser meg som fysisk frisk pga at MR'en var fin. Satser på at en del grunner til kortison mangel ikke viser på MR?

Skal teste stoffskiftet mitt på nytt på onsdag som kommer, det er jo nesten 6 måneder siden sist, håper nesten at prøvene på det gir utslag, da jeg enda ikke har fått noen spesiell "wow" opplevelse av å gå på kortison.

Takker for meg, og kos dere i helga!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

En MR viser ikke kjemisk ubalanse (som feks lavt kortisol, eller andre hormonelle plager). Blir spennende å se resultatet av de nye stoffskifteprøvene dine. Hvis det er lavt stoffskifte vil ikke kortison behandling være nok. Men jeg opplevde ingen rask bedring ved kortisonbehandling, bare langsomt. Men sånn vil det være når man kombinerer diagnosen binyretretthet med hypothyreose. Dette fordi stoffskiftet i kroppen er svært langsomt. Jo lengre du har vært syk, jo lengre tid tar det å bli friskere. Kortisonen hjelper stoffskiftet til å virke, det er derfor en fordel for deg at du har startet med kortison før en evt stoffskiftebehandling.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Alright, takker for svar.
    Håper at stoffskifteprøvene viser noe, samt synache testen jeg skal ta

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Nitelite Vis post
    Alright, takker for svar.
    Håper at stoffskifteprøvene viser noe, samt synache testen jeg skal ta
    Håper du har fått beskjed om å møte uten å ha tatt HC den dagen du skal ta synachtèn testen. Det gjorde ikke jeg...rett og slett fordi jeg ikke visste at de skulle gjennomføre en synachtèn test. Resultatet ble såvidt over ref området (over 550), mitt resultat var på 560. Selv om jeg hadde tatt HC 2 ganger den dagen, ble resultatet tolket som normalt...forstå det den som kan. Sånn er det når endoen har bestemt seg på forhånd.

Lignende tråder

1. Høyt cortisol...
    Av komlå i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 10
    Siste melding: 14-02-11, 19:59
  2. Synacthen test - høj/lav cortisol
    Av gitteh i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 12
    Siste melding: 19-03-10, 14:18
  3. Hypothyreose, binyrene, cortisol
    Av Mod i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 0