Viser søkeresultater 41 til 50 av 53
Tråd: Høyt stoffskifte igjen.
-
03-03-11, 18:35 #41
Sv: Høyt stoffskifte igjen.
Hei Benita
Dessverre er det slik at stoffskiftet, slik du nå erfarer, kan blusse opp igjen og bli forhøyet.
Hos noen skjer det kort tid etter avsluttet kur med Neo og de setter gjerne i gang en kur eller flere for igjen å forsøke å få det til å roe seg. Hos noen, slik som med deg, kan det ta år før det igjen stiger.
Jeg har selv hatt Graves med tydelig struma og jeg har tatt radioaktivt jod. Dessverre endte det med lavt stoffskifte og det kronisk. Altså må jeg resten av livet ta medisiner for det. Jeg ville, om jeg var deg, derfor først fått en second opinion og til og med en tredje på om Neo kan igjen kan være verdt et forsøk. Radioaktivt jod slår ofte ut for mye av egenproduksjonen og du får den "motsatte" sykdommen. Det blir i mine øyne litt å skulle velge mellom pest eller kolera. Jeg sier dette fordi det er min erfaring med dette.
Det er riktig at du en periode etter radioaktiv jodbehandling skal holde avstand til andre, særlig de første to-tre ukene. Det vil si ikke ha nærkontakt. Gjerne noen meters avstand, særlig gjelder dette barn. Stoffskiftet må følges hyppig etter radioaktivt jod og du kan rett etter behandling oppleve at stoffskiftet stiger fort og blir høyere enn det var i utgangspunktet. Dvs at du kan bli dårligere. Alt dette skal du imidlertid få informasjon om der du evnt skal motta behandlingen. Stoffskiftet skal så synke, men som sagt synker det dessverre for en del for mye og da får du lavt stoffskifte. Hos noen synker det ikke nok og det må til ytterligere en behandling.
Selv har jeg noe restfunksjon, men ikke nok. Må derfor bruke Levaxin og er vanskelig å stabilisere. Det behøver ikke bli slik hos deg, men jeg forteller det for at du skal tenke nøye igjennom om Neo kan være en bedre løsning enn radioaktivt jod og forhøre deg om muligheten for en ny runde med dette. Jeg sier dette særlig fordi første runde ga deg 10 år uten sykdommen. Det betyr i mine øyne at du kan være av de heldige som med Neo-behandling kan få et normalt stoffskifte igjen. Med radioaktiv jod-behandling er den sjansen etter min vurdering langt mindre.
Håper dette var til hjelp. Spørr om du lurer på noe
Ikke sikkert jeg kan svare, men kan jeg så gjør jeg gjerne det.
-
04-03-11, 08:56 #42
Takk for svaret Eirin
Ja .jeg tenker at jeg kanskje ikke skal ta noe behandling av av stoffskiftet.Bare bruke neo-mercazole.Jeg er jo egentlig veldig heldig viss jeg kan være frisk i mange år før det stiger igjen.
Veier litt for å i mot her.En behandlig vil sansynlig gjøre at jeg må ha bruke medisiner resten av livet.Skremmende.
Da jeg var syk sist fant de ut at jeg hadde knutestruma.Etter 2-3 år hadde jeg en ny ultralyd av kjertelen.Da sa de at jeg var frisk,at det ikke var noen ting der.
Vet du om det er slik at knutene bare blir borte å kan komme tilbake nå?
Er det slik at kjertelen aldri får normal str uten behandling selv om jeg er frisk?
Får kjertelen normal str etter jodbehandling?
Har så mange ? nå så det skal bli greit å komme til lege om 12 dager.
Ha en fin dag.
-
04-03-11, 17:45 #43
Hei igjen Benita
Jeg forstår godt at du har mange spm nå. Jeg kan huske at min tilværelse var et eneste kaos da jeg fikk Graves. Jeg hadde aldri hørt om sykdommen en gang. Dessverre synes jeg også at det var lite svar å få og jeg synes ikke at jeg heller selv fikk være en del av behandlingen, men bare mottok den. Derfor er mitt ønske at du selv tenker nøye gjennom hvilke alternativer som finnes og ikke blindt stoler på at den behandlingen de tilbyr er det beste alternativet for deg. Det kan være vanskelig å stå i mot dette, men det er ditt liv og din helse. Du har tidligere hatt god effekt av Neo og det er et tungsveiende argument for et nytt forsøk.
Jeg glemte imidlertid å spørre deg om du har en plagsom og stor struma, noe som kan gjøre at legen din vurderer radioaktivt jod som behandlingsform? Min struma var relativt stor, men ikke plagsom på noen annet måte enn at jeg kjente den som et stramt belte over halsen. Den var godt synlig og veldig mye av den forsvant etter behandling. I dag er det kun leger som vet at jeg har sykdommen som ser den helt nederst på halsen. Selv ser jeg den ikke
Men jeg tror nok utgangspunktet er avgjørende for hvor mye den reduseres og om den oppleves som borte av den som har sykdommen.
Noen har forbigående hyperthyreose og da vil jeg tro at strumaen forsvinner når stoffskiftet vender tilbake til det normale. Men jeg kan ikke gi deg noe klart svar på dette. Knutestruma kjenner jeg ikke til, men du sier du fikk det påvist og at det etter noen år ikke var der, så da antar jeg det kan forsvinne og sikkert dukke opp igjen hvis stoffskiftet igjen stiger. Men her besitter jeg ingen kunnskap.
Jeg håper du får gode svar hos legen Benita. Skriv gjerne ned alt du lurer på slik at du har spm klare til legen. Det er fort gjort å glemme noe under konsultasjonen. Lykke til hos legen og god helg!
-
09-03-11, 07:34 #44
Hei igjen Erin.
Strunaen min syntes godt men den er ikke plagsom på noen måte.Når jeg strekker halsen bakover kan jeg se en kul midt på halsen på høyre siden.Legen sa at akkurat der går halspulsåren men jeg syntes det er rart at det er en kul på den.Den kulen er noe som opptar meg veldig nå.
Skal bli godt å komme til legen igjen.den bekymrer meg for mye nå.
Ha en fin dag.
-
09-03-11, 17:14 #45
Det er nok ingen kul på halspulsåren din Benita, selv om du ser en hevelse i samme område. Jeg kjenner godt til bekymring, det er mitt mellomnavn om dagen, og det er vondt. Kuler er det ingen som liker når de dukker opp på steder de ikke har vært før. Jeg håper du vil føle deg mer beroliget om kort tid. Fin kveld til deg!
-
13-03-11, 07:15 #46
leser at du har fått jodbehandling.
Hvordan klarte du å overholde dine forhåndsregler etter behandlingen?Tenker å¨andre mennesker.
Jeg har 2 barn.mann og 4 hunder.Hvordan klarer jeg å holde avstand til disse?
Akkurat nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få til det..Jeg burde vel bo ute i boden.hehe
-
13-03-11, 19:59 #47
Hei igjen Benita
Man klarer det man må klare og for meg ble det mange vonde uker uten sønnen min. Jeg var alenemor og sønnen min fikk en lang "ferie" hos pappan sin. Det var en ensom og vond tid. Venner hjalp med handling og ærender og vi holdt noen meters avstand når de var innom. Jeg tok nok mer hensyn enn det som var nødvendig og lengre enn jeg hadde behøvd. Jeg tror de 2-3 første ukene er de viktigste med tanke på forbehold som skal tas.
Boden er vel ikke noe godt alternativ hehe. Men jeg vet faktisk ikke hvordan du best løser dette praktisk med mann, barn og hunder jeg Benita
Jeg ville spurt de som gir behandlingen om de har noen gode forslag i forhold til dette. Det er mulig at det er nok at du holder den avstanden som er krevd innenfor husets fire vegger i tillegg til å kanskje ha et eget soverom/toalett om det lar seg gjøre i noen uker. Det er jo flere som tar denne behandlingen som har familie å hensynta, så noen råd/tips må de da ha i så måte.
-
18-03-11, 11:06 #48
Hei igjen Eirin.
Har hatt 3 legebesøk denne uke.Er så lei.
Var der i dag også..Er ikke så god på dette med prøvesvar.
For 14 dager siden da jeg startet på medisinen var et av svarene på 51.(skal ligge mellom 12-18) i dag var den på 21.Jeg måtte øke dose med neo fordi et av de andre prøvene var blitt veldig lav og måtte opp.
Har blitt henvist til ultraly og indremedisiner.
Husker fra sist gang jeg var gjennom dette at jeg gikk på neo i 1.5 år.
Nå virker det på meg som det skal gå fort til normale verdier.
Jeg grubler så på behandlingen.Skal jeg ta jod eller opperasjon?
Jeg trenker litt sånn at det spiller vel egentlig ingen rolle.Kjertelen blir ødelagt samme hva jeg velger så hvorfor skal jeg utsette barna,alle hundene og mannen min for det jod kan gjøre.
Men det er vel ikke jeg som bestemmer her eller kan jeg det?
Kan jeg nekte jodbehandling å velge opperasjon?
Ha en fin dag til dere alle.
-
18-03-11, 15:51 #49
-
18-03-11, 16:19 #50
Kære Benita

Vil du være sød at beskrive nøje, med dine egne ord, hvad du forventer dig af indgrebet i skjoldbruskkirtlen, uanset radiojod eller operationen? Hvad regner du med, vil ske og hvordan, håber du, kommer det til at påvirke/hjælpe din tilværelse?
Ikke hvad lægerne har stillet dig i udsigt, men hvad du selv forestiller dig?
Du må hellere forsøge at skaffe dig så meget viden som muligt inden du træffer et valg om behandling. Neo Mercazole er den mindst invasive behandling og 1½ år er meget kortere end hypothyreose på livstid. Radiojod er den mellem-invasive behandling, medmindre man får hele kirtlen ødelagt af for voldsom radiojod-dosering, for så er det lige så livsvarigt at skulle leve med hypothyreose som efter en operation.
Du kan besøge Enja's tråde her og her. De er gode eksempler på "livet-efter-operationen".
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Har jeg høyt stoffskifte?
Av Daisy_flower i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 02-11-09, 16:57 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat

Bokmerker