Viser søkeresultater 21 til 30 av 41
Tråd: Cortisol døgnurin
-
08-03-11, 13:02 #21
Sv: Cortisol døgnurin
Ja, og når du er der, kan du også passende spørge til dine nyrer idet GFR er lidt for lavt (og var det også i 2007), og din s-kreatinin lidt for højt. Det første (GFR) kan have en vis betydning for din hormonbalance generelt, da en hel del hormonale "omdannelser" sker i nyrene + D-vitamin-omdannelse til den biologisk aktive form. Det sidste (s-kreatinin) bør du huske i tilfælde af, at du evt. udvikler muskelsymptomer, hvis du ikke kommer i behandling for sub.hypothyreose efter støttebehandlingen for binyrene. Det er meget heldigt at det er dine binyrer som er i fokus først, da behandling for hypothyreose (når og hvis) er pinedød afhængig af at binyrene kan følge med.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
08-03-11, 13:30 #22
Ja, sådan må man tænke. Om det så lykkes, må komme an på lægens evner til at lytte og være empatisk. Jeg synes bare, det er mærkeligt, når man jo netop kan læse på diverse indlægssedler, at man skal passe på med at bruge medicinen, hvis der er binyresvigt. Så burde lægerne jo som minimum kende forbindelsen og være interesserede i at få tjek på, om binyrerne er trætte. Ingen grund til at vente på Addison.
-
08-03-11, 22:10 #23
Har gått på Kortison i 2 dager nå, og jeg merker at jeg får halsbrann av dette. Har tidligere slitt mye med halsbrann og går på nexium for dette.
Noen andre som sliter med det samme og kansje har noen råd for dette ?
-
08-03-11, 22:32 #24
Anbefaler deg å konsekvent ta medisinen sammen med mat.
-
08-03-11, 22:50 #25
-
09-03-11, 18:05 #26
-
09-03-11, 22:02 #27
Takker for hjelpen, jeg har også funnet ut at halsbrann er et tegn på binyretretthet :P
Har faktisk begynt å merke litt virkning fra kortisonen nå, morningene er fortsatt ganske jævlige, men ca etter dose nr 2 så merker jeg at jeg blir mer "våken", altså ikke så tåkete, legger merke til mer detaljer, lukter osv.
Jeg må jo ta en dag om gangen, driver å slutter på anti-depressiva (remeron) og nå, har trappet ned fra 1 tablett til en 1/2, satser på å slutte etter er par uker.
Jeg tar 1/4 tablett når jeg våkner i 10-11 tiden, så 1/4 i 13-14 tiden og 1/8 i 16-17 tiden. Jeg bruker Nycomed Kortison 25mg.
Et annet spørsmål er, nå vi som mangler kortisol tar kortison, kan vi stå i fare for bensjørhet, eller gjelder dette bare for folk som får i seg for mye kortison?
-
10-03-11, 20:33 #28
Hei igjen.
Nå etter et par tre dager på kortisol har jeg lagt merke til at jeg har for det meste hodepine, og at jeg fryser veldig ofte, samt at jeg blir veldig for sulten :P
Er dette noe som er vanlig i startfasen og forsvinner etterhvert?
Takker
-
29-03-11, 21:27 #29
Hei igjen, har hatt et del tøffe dager, men er nå endelig i grei nok form til å skrive litt.
Har hatt/har litt influensa symptomer og dårlig mage, som det ser ut til har gjort at kortisonen ikke har fungert, stemmer dette?
Jeg har vært helt sinnsykt dårlig, spesielt når jeg står opp og frem til 3-5 tiden på ettermiddagen. Veldig mye panikkangst og generell uro.
Har egentlig helt siden jeg begynte med kortisonen følt at jeg har hatt en begynnende influensa, er hoven i og rundt halsen.
I dag var jeg ikke så ekstremt dårlig når jeg våknet, men var ikke akkurat i topp form. Tok en dose kortison med litt mat, og la meg igjen og sov et par timer. Når jeg våknet var jeg greit nok psykisk sett.
Jeg har også begynt å slite en del med smerter i muskler og ledd, spesielt høyrearmen, trodde i starten det var sene-betenndelse, men kan det være lavt stoffskifte?
Har sist fredag vært å tatt MR av binyrer og hypofyse, håper på svar på disse denne uken. La merke til at etter MR'en, så begynte jeg å få ganske vondt i nyre-regionen, regner med dette er pga kontrasvæsken som ble brukt.
Tirsdag neste uke skal jeg på Synactentest, så det skjer i alle fall noe.
Takker så mye for alle svar
-
01-04-11, 21:48 #30
Hei.
Legen ringte meg i kveld med svar på MR-scan'en av binyrene og hypofysen, og der var alt bra. En stor lettelse!
Noen som vet hva annet som kan vises på MR utenom svulst?
Håper på en måte at dem ikke annser meg som fysisk frisk pga at MR'en var fin. Satser på at en del grunner til kortison mangel ikke viser på MR?
Skal teste stoffskiftet mitt på nytt på onsdag som kommer, det er jo nesten 6 måneder siden sist, håper nesten at prøvene på det gir utslag, da jeg enda ikke har fått noen spesiell "wow" opplevelse av å gå på kortison.
Takker for meg, og kos dere i helga!
Lignende tråder
-
Høyt cortisol...
Av komlå i forumet Cortisol / ACTHSvar: 10Siste melding: 14-02-11, 19:59 -
Synacthen test - høj/lav cortisol
Av gitteh i forumet Cortisol / ACTHSvar: 12Siste melding: 19-03-10, 14:18 -
Hypothyreose, binyrene, cortisol
Av Mod i forumet Cortisol / ACTHSvar: 0Siste melding: 30-10-09, 22:51 -
cortisol
Av millasin i forumet Cortisol / ACTHSvar: 4Siste melding: 17-11-08, 10:12 -
Cortisol-normalniveau