Viser søkeresultater 1 til 10 av 41

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Standard Sv: Cortisol døgnurin

Takker så mye for svar.
    Jeg har nå kjeftet en hel del på min lege, å har fått ham til å bestille prøvesett for testing av cortisol i spytt fra haukaland sykehus i bergen.

Jeg mistenker at legen min ikke vil tolke resultatet riktig på disse, men jeg får i alle fall resultatene selv. Jeg skriver resultatene her så fort jeg får dem.

Noen tips til hva jeg skal gjøre/ikke gjøre når jeg tar spytt-prøvene?

Takk!

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Fikk tilsent alle prøveresultantene mine fra di siste åra i dag, tenkte jeg sku scanna dem inn, så dere kunne ta en titt hvis dere ville.

Jeg legger merke til at GFR (nyre) er litt for lav, både i fjor og i 2007. Det er så lite at jeg regner med at d ikke har noe å si, men kan dette ha noe med binyresvikt å gjøre?

Takker

Prøvene:

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Nyrer og binyrer har ingenting med hverandre å gjøre, så GFR har ikke noe med binyrene å gjøre. Jeg ser du har tatt en s-cortisol med 185 som resultat. Hvis dette er en prøve tatt kl 08 er den veldig lav til å være morgenprøve, det tyder på noe feil med binyrene. Skolemedisinen behandler ikke svekkede binyrer. TSH på 2,1 er for høy dersom du behandles for lavt stoffskifte, men det skriver du ingenting om.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Takker for svar.
    Jeg har ikke noen problemer med stoffskiftet mitt, i alle fall ikke som legen min har funnet ut av, regner med han har testet for dette.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Lurer også på hvilken hydrokortison som er tilgjengelig i norge via lege?

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Nå ringte nettopp legen meg, han hadde fått resultat på spyttprøvene fra haukaland sykehus.

Spyttprøven som var tatt kl. 07.00 var på 0,3. Legen sa dette var veldig lavt og ville sende hele min pasienthistorie videre til en spesialist.

ENDELIG etter 7-8 år med angst/depressjon/søvnmangel/Ingen energi osv osv. har di funnet ut noe!!!!!!!!!!!!!!!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Så flott!! Det er jo egentlig DRØYT at du ikke har vært testet for dette før, når du har så mange av de typiske symptomene. For en stund siden så leste jeg ett sted- husker ikke helt hvor dessverre- at det årlig døde folk av uoppdaget binyrebarksvikt, fordi legene er så dårlige på å sjekke dette. Det sier jo litt om standarden på fastlegene...Nei, man må ofte være sin egen lege og helseadvokat for å oppleve fremskritt, dessverre! Men igjen- godt å høre at legen din nå reagerte, og sender deg videre til spesialist. Håper du kan fortelle hva spesialisten mener, når den tid kommer.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Nitelite Vis post
    ENDELIG etter 7-8 år med angst/depressjon/søvnmangel/Ingen energi osv osv. har di funnet ut noe!!!!!!!!!!!!!!!
    Tillykke!!

Nu forstår jeg på dig, at både du selv og din mor har sagt noget til lægen.

Men hvad skal man sige til en læge for at få den slags test? Jeg synes, folk her på forummet plejer at få en enkelt blodprøve og ikke nogen spytprøver. Men det er lykkedes dig at få spytprøver via sygehus?

Jeg spørger, fordi min mor er et oplagt eksempel på meget trætte binyrer. Men hjælp får hun ingen af. Da hun var til endokrinolog sidst (det var en overlæge, der vikarierede for ham, hun plejer at snakke med) , fik hun at vide, at han aldrig havde hørt, at binyrerne havde noget med stofskiftet at gøre

Lignende tråder

1. Høyt cortisol...
    Av komlå i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 10
    Siste melding: 14-02-11, 19:59
  2. Synacthen test - høj/lav cortisol
    Av gitteh i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 12
    Siste melding: 19-03-10, 14:18
  3. Hypothyreose, binyrene, cortisol
    Av Mod i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 0