Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
-
16-02-11, 11:34 #11
Sv: "Kuk i hormoner"
Hej alle
Ja, har også selv problemer med at forstå nogle norske udtryk - "grine" på norsk betyder det modsatte på dansk
Men jeg bruger google til at oversætte, og så går det for det meste.
Kram til alle lidelsesfæller
og hylder de sproglige finurligheder os skandinaver imellem
-
16-02-11, 13:10 #12
Sv: Språklige forskjeller og kuriositeter
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
16-02-11, 13:33 #13
Er det ikke på svensk? Blev i hvert fald smidt ud af et svensk chatroom for mange år siden ved at skrive "kuk kuk kuk kuk falder-aaaaaa". (som er en linje fra en dansk sang hvor "kukkeren" er en fugl).
Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!
-
16-02-11, 13:42 #14
Jeps, den kender vi.
Kig lige over på tråden Krig på humør mellem danskere og nordmenn, hvor "sangen" er omtalt.
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
16-02-11, 14:04 #15
Hæhæ ...
Så er det nok også forbeholdt danske bedsteforældre at have kuk-ur på væggene.
Færøsk er også et dejligt sprog. Her optræder bl.a. homofilurer. De må have et morsomt homomiljø deroppe.
Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!
-
16-02-11, 18:39 #16
så forstår jeg bedre alt det røre! Ej, hvor jeg føler mig dum...
Sikke en debut her på forumet - og så kom jeg også til at kapre Bentececilies tråd oven i købet
Synes ellers jeg havde læst reglerne - men de står jo selvfølgelig på norsk, så måske jeg kan undskylde mig med det?
Håber I ikke tror, jeg er helt håbløs nu
-
16-02-11, 18:49 #17
Hehehe... jeg hadde også litt problemer med "kuk i hormonene" når jeg leste det
-
16-02-11, 19:20 #18
-
16-02-11, 20:44 #19
Nei, Ceven! Du skal ikke føle deg dum. Det er nemlig jeg som bør gå litt i meg selv som lager et poeng ut av det slik at du føler deg dum.. Men jeg lover, det var ingenting personlig over det.
Men jeg innrømmer gjerne at i dag er virkelig dagen for dårlig humor for meg.. Jeg er mer fjollete enn vanlig dessverre.. Og har akkurat ledd godt av de kuk-urene danske besteforeldre har på veggene.
Norske besteforeldre bør nemlig på ingen måte ha et kuk-ur på veggen. Det blir nemlig meget spesiellt her til lands; hvertfall ut i fra betydningen.
Og: Jeg hadde vel blitt meget skeptisk hadde noen fortalt meg at kukkeren fløy rundt uti skogen..
Her til lands heter denne fuglen gjøk forresten. Og vi synger om gjøken som galer ko-ko..
Så nå lover jeg at etter dette skal jeg ta meg sammen..
-
16-02-11, 22:41 #20
Du skal ikke undskylde, Jeanette Ws.
Jeg synes, der er uhyrlig morsomt, at første gang, jeg skriver noget herinde, så bruger jeg den talemåde - helt uskyldigt og intetanende.
Det gjorde mig faktisk i godt humør resten af dagen
Den fugl, du taler om, kalder vi også for en gøg, men på dansk siger den: kuk kuk.
Og grunden til jeg brugte språkvendingen var, at gøgen jo er kendt for at lægge sit æg i et fremmed fuglepars rede, skubbe deres æg ud og lade dem opforstre gøgeungen. Der går derfor "kuk" i reden og ikke pip pip, som der ellers skulle have været...
Kan godt se, at på norsk duer "kuk" og "hormoner" ikke i samme sætning
Svar med sitat
Andrè Bjerke.
Bokmerker